Fakta
Mo i Rana
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Mo i Rana
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Arbeidslivet trenger ansatte som har kunnskap, evner og mot til å realisere nye forretningsmuligheter og ta bedre beslutninger. Med denne bachelorutdanningen vil du få kunnskapene du trenger for å identifisere – og utvikle – de mange mulighetene som følger i kjølvannet av økt digitalisering. Utdanningen vil gi deg muligheter til å gå inn i ledende posisjoner, både i det offentlige og i det private næringsliv.Hos oss møter du engasjerte og svært kunnskapsrike forelesere, som i samspill med studentene vil belyse økonomi, digitalisering og forretningsutvikling – både fra markeds-, sikkerhets- og innovasjonsfaglige perspektiver.Den teknologiske utviklingen går raskt, og på denne bacheloren tilegner du deg kompetanse som er etterspurt i flere yrker og sektorer. Studieprogrammet vektlegger praktisk anvendelse av teori, og fokuset ligger på å gi studentene kunnskaper som er direkte relevante for næringslivet. Studieprogrammet inkluderer studieturer og bedriftsbesøk, og disse har tidligere inkludert alt fra besøk til Techlab,Nova Sea AS, Nasjonalbiblioteket og Statens innkrevingssentral.
Bachelorstudiet setter søkelys på økonomi, digitalisering og forretningsutvikling fra teknologiske, bedriftsøkonomiske, markedsmessige, sikkerhets og innovasjonsfaglige perspektiv.
Studiet er et campusbasert heltidsstudium med ordinære forelesninger. Alle emner har egne elektroniske læringsplattformer. Lærings- og arbeidsformene er forsknings- og praksisbasert og blir gitt blant annet i form av forelesninger, kollokvier, innleveringer og praktiske øvelser. Det tilrettelegges ofte for teamarbeid som fremmer trening i kommunikasjon og samarbeid.
Studiemodellen er lagt opp med en naturlig progresjon innenfor de ulike fagområder, dvs. hvert semester bygger videre på kunnskaper tilegnet i foregående semester. Det forutsettes derfor i utgangspunktet at alle emner er bestått før man går videre på neste studieår. For å kunne starte på 3. studieår skal samtlige emner som inngår i studiets første år og minst 30 studiepoeng av emnene fra andre studieår være bestått. For individuelle tilpasninger av utdanningsplanen, ta kontakt med studieadministrasjonen. Spesifikke anbefalinger og forkunnskapskrav fremgår av de enkelte emnebeskrivelser.
Studiet retter seg mot personer som ønsker en bred og anvendelig utdanning innen økonomi, digitalisering og forretningsutvikling, og gir grunnlag for videre masterstudier ved universiteter og høgskoler i inn- og utland.
Deler av undervisningen forutsetter at kandidaten har tilgang til datamaskin eller nettbrett som muliggjør bruk av relevant programvare.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av
I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:
Relevant yrkeserfaring: Minimum tre av de fem påkrevde årene med arbeidserfaring må kunne relateres til fagområdene økonomi, teknologi, markedsføring, administrasjon eller organisasjonsarbeid.
Andre spesielle faglige krav: Matematikk og engelsk på nivå med generell studiekompetanse.
Realkompetansesøkere oppfordres til å søke på Årsstudium i økonomi og digitalisering. Ved fullført årsstudium kvalifiserer du til opptak på 2. året av bachelorstudiet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor digitalisering, bedriftsøkonomi, forretningsutvikling, administrasjons- og ledelsesfag, samfunnsøkonomi og metodefag
- har kunnskap om etikk og aktuelle samfunnsspørsmål knyttet til digitalisering
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor ulike fagområder som omhandles i dette studiet
- kunnskap om digitalisering og informasjonssystemers oppbygning, virkemåte og anvendelse
- kan forstå betydningen av digitalisering og forretningsutvikling for organisasjoner og samfunn
Ferdigheter
Kandidaten
- kan vurdere bedrifters samfunnsøkonomiske, sikkerhetsmessige, menneskelige, etiske, miljømessige og teknologiske muligheter og utfordringer
- kan identifisere og utvikle forretningsmuligheter
- kan identifisere, vurdere og anvende digitale løsninger
- kan ta økonomiske og administrative valg med utgangspunkt i knappe ressurser slik at det best mulig fyller organisasjonens mål
- kan trekke inn IKT kompetanse i utviklingsprosjekter
- kan analysere og drøfte organisasjons- og ledelsesfaglige problemstillinger knyttet til digitaliseringsprosesser
- kan anvende forskningsresultater for å løse praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse
- kan finne, henvise, presentere og analysere fagstoff relatert til en problemstilling
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter individuelt og i team og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle fagstoff, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet og identifisere muligheter og utfordringer knyttet til praksis
- kjenne til betydning av digitalisering for nytenking og innovasjonsprosesser
- kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
Videre studier
Studiet kvalifiserer for opptak til siviløkonomutdanningen (Master i økonomi og administrasjon), og øvrige masterutdanninger ved Handelshøgskolen Nord (HHN). samt masterstudier ved andre utdanningsinstitusjoner i Norge eller utlandet.
Karrieremuligheter
Utveksling
Har du tenkt på muligheten for å dra til utlandet i løpet av studietida? På dette studieprogrammet kan du, dersom du ønsker det, i femte semester reise på utveksling til en av våre partneruniversiteter. Hvis du ikke vil reise bort et helt semester, kan du eventuelt delta på sommerskole i noen uker. Du finner mer informasjon på Nords nettsider om studentutveksling, eller du kan ta kontakt med en av studieveilederne våre.