Fakta
Informasjon er oppdatert av Norges idrettshøgskole
.


Om studiet
Studiet retter seg mot lærere. Målet med studiet er å videreutdanne lærere slik at de oppnår formell kompetanse til å undervise kroppsøving i videregående skole, eller for lærere som ønsker å utvide sin kompetanse for å undervise kroppsøving i grunnskolen.
Studiets oppbygging
Utdanningen skal gi studentene internasjonale perspektiver på kroppsøving og sette faget inn i en historisk, kulturell og samfunnsmessig sammenheng.
Videreutdanningen foregår i hovedsak med utgangspunkt i to ulike læringsarenaer: undervisning på NIH og digital undervisning. Mens undervisning på NIH gjennomføres som fellessamlinger, vil digital undervisning bestå både av felles nettsamlinger og digitale læringsressurser som kan gjennomføres når det passer studenten.
Studentene skal samarbeide med medstudenter i arbeid med oppgaver, samt gjennomføre planleggings- og evalueringsarbeid tilknyttet undervisning på arbeidsplassen sin. Undervisningen er lagt opp slik at studentene skal kunne ivareta sine forpliktelser på arbeidsplassen.
Studiet skal sikre at studentene etter fullført studieløp på faglig grunnlag kan bidra til å videreutvikle skolen som en institusjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn. Studieprogrammet skal ivareta ulike perspektiver knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og bygger på en forståelse av en skole som er inkluderende for alle elever, uavhengig av deres forutsetninger og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn.
Opptaksinformasjon
Opptakskravet til Kroppsøving deltid 2: 11.-13. trinn er lærerutdanning og 30 studiepoeng i kroppsøving