Fakta
- Alle (primær)
- 42.70 (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Norges idrettshøgskole
.


Om studiet
Årsstudiet er tilrettelagt for at studentene skal kunne utvikle teoretisk kunnskap, praktiske ferdigheter, holdninger og erfaringer som grunnlag for å jobbe med elever på idrettsfag. Etter endt utdanning skal de uteksaminerte studentene kunne tilrettelegge undervisning som handler om å forstå fysiske, koordinative, psykiske og sosiale egenskaper.
Studiets oppbygging
Studiet legger primært vekt på treningslærefaglige tema. 10 av studiepoengene er profesjonsfag hvor studentene har undervisning sammen med NIHs lærerstudenter. I profesjonsfaget skal studenten lære å anvende og formidle sine kunnskaper og ferdigheter, både pedagogisk og fagdidaktisk.
Studiet gir deg grundig forståelse av, trening og helse. Du lærer blant annet:
- Å planlegge, tilrettelegge, lede og vurdere deltagelse og ferdighetsutvikling i ulike grupper og på ulike nivå.
- Sammenhenger mellom ernæring, helse og prestasjon.
- Å analysere individuelle, relasjonelle og strukturelle ferdigheter som grunnlag for trening og læring.
- Om ulike idrettsaktiviteter og relevante treningsprinsipper.
- Om idrettsfaglige teorier, verktøy og problemstillinger knyttet til deltagelse, ferdighetsutvikling og prestasjon.
Opptaksinformasjon
Generell studiekompetanse (GSK) eller realkompetanse.
Kontakt opptak@nih.no ved spørsmål.
Karrieremuligheter
60 sp i treningslære vil kunne inngå som eget fag i lærerutdanningen. Studiet kvalifiserer studenten til undervisning og faglig utviklingsarbeid på idrettsfag i videregående opplæring.