Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Studiested

Oslo/praksis

Nivå

Fagskolegrad

Studiepoeng

60.00

Kostnader

15000 for materiell

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Studietempo

Heltid

Søknadsfrist

1. mars

Godkjenninger

  • Nokut
  • Lånekassen

Antall semester

2

Opptakskrav

F-TEK-LOK0001

Antall studieplasser

168

Søknadskode (SO)

20389-1

Om studiet

Utdanningen har en varighet på ett år. Den gjennomføres som en veksling mellom opplæring ved skolen, og praktisk opplæring gjennom øvelseskjøring i et togselskap.

Det gis opplæring i infrastuktur, skifting, samt lokomotivets krefter, togets tyngde, bremsekraft og trafikkregler. Skolens togsimulatorer, pc-baserte simulatorer og VR-utstyr benyttes som verktøy i undervisningen. Studentene har der mulighet til å trene på ulike situasjoner som kan oppstå når man kjører tog i Norge. Omtrent halve studietiden foregår i Oslo, praksis gjennomføres gjennom ulike jernbaneforetak over hele Norge.

I løpet av utdanningsforløpet øvelseskjører studentene 18 uker sammen med en erfaren lokomotivfører. Øvelseskjøring foregår over hele landet. Den praktiske opplæringen hos jernbaneforetakene er delt opp i flere perioder fra en uke og opp til sju uker i sammenheng. I løpet av øvelseskjøringsperiodene følger studentene en erfaren lokomotivfører i hans eller hennes turnus. Det betyr at arbeid i helger og på bevegelige helligdager forekommer.

Den teoretiske opplæringen er delt opp i to tema: infrastruktur og kjøretøy. Målet med den tekniske opplæringen er at studenten forstår de overordnede prinsipper innen elektroteknikk, pneumatikk og mekanikk som er viktige i togframføring. I tillegg skal studenten tilegne seg konkrete og inngående ferdigheter i betjening av bremsesystemet og øvrige instrumenter i lokomotiver og motorvognsett.

Undervisningsopplegg

Den praktiske opplæringen hos jernbaneforetakene er delt opp i flere perioder fra 1 uke og opp til 7 uker i sammenheng. I praksisperiodene opparbeides erfaring med både motorvognsett og lokomotiv med vogner.

I løpet av øvelseskjøringsperiodene følger studentene en erfaren lokomotivfører i hans eller hennes turnus. Det betyr at arbeid i helger og på bevegelige helligdager forekommer, men kompenseres med fri andre dager.

De teoretiske modulene i opplæringen behandler temaer som trafikksikkerhet og teknisk opplæring. Gjennom den tekniske opplæringen er målet at det oppnås forståelse av overordnede prinsipper innen elektroteknikk, pneumatikk og mekaniske prinsipper som er viktige i togfremføring. I tillegg skal man tilegne seg konkrete og inngående ferdigheter i betjening av bremsesystemet og øvrige instrumenter i lokomotiver og motorvognsett.

Opptakskrav

  • Fullført og bestått norsk videregående opplæring enten med fagbrev eller spesiell studiekompetanse med matematikk R1 eller S1 og S2. Flere fagbrev er godkjente, se skolens nettside for mer informasjon.
  • Fylt 20 år ved studiets start
  • Oppfylle krav til helse som følger av Førerforskriften (FOR-2009-11-27-1414)
  • Bestå yrkespsykologisk skikkethetstest

Realkompetansevurdering

Lokomotivførerutdanningen vurderer ikke selv realkompetanse i forbindelse med opptak. Studenter som ønsker å søke på bakgrunn av realkompetanse må kontakte sitt hjemfylke for å få realkompetansevurdert sine kvalifikasjoner opp mot videregående opplærings nivå.

Fylkeskommunen fatter vedtak om realkompetansevurdering og utsteder kompetansebevis/fagbrev. Dersom du allerede har bestått videregående opplæring, men mangler fag lokomotivførerutdanningen krever ved opptak, kan du eventuelt ta disse som privatist ved en videregående skole.

Dersom du allerede er realkompetansevurdert opp mot videregående opplæring må du legge dokumentasjonen ved søknaden din innen søknadsfristen.

Opptaksinformasjon

Søknadsfrist 1. mars. Mer om fagskole og opptak på Samordna opptak.

Antall studieplasser bestemmes av styret i april hvert år. Antall plasser baseres på hvor mange lokførere foretakene sier at de trenger.

Dersom skolen ikke får nok søkere til å fylle antall studieplasser ved opptaket i mai, kan skolen lyse ut høstopptak med søknadsfrist 1. november.

Når søknadsfristen er utløpt rangeres kvalifiserte søkere etter rangeringspoeng. Deretter kalles det inn til yrkespsykologisk test og helsetest som må bestås for å komme inn. Skolen kaller inn til så mange søkere som trengs til å fylle studieplassene som er satt opp. Når testene er utført plasseres studentene inn i kull. Skolen klarer ikke å starte alle kullene samtidig på grunn av alle praksisperiodene, men vi starter normalt ett kull i januar, ett i mars, ett i mai og så videre utover året.

Karrieremuligheter

Lokomotivfører på passasjertog, godstog eller skinnegående arbeidsmaskiner.

Kvalifikasjon/tittel

Lokomotivførerkandidat

Tilleggsinformasjon

Søknadsfristen er 1. mars. Det er løpende oppstart til studiet. Opptaket gjelder oppstart i august, september, oktober i søknadsåret, og januar, februar, mars og mai i påfølgende år. Kvalifiserte søkere må bestå yrkespsykologisk test og helsetest før opptak. Lokførerskolen arrangerer testene. Studiested er Oslo, men det er store deler praksis der studenter plasseres i tog i turnus over hele landet i inntil 7 uker om gangen. Studenter må betale materialavgift kr. 15 000.

Alle utdanninger innen