Nøkkelinformasjon
Lærested
Studiested
Nivå
FagskolestudiumStudiepoeng
60.0Semester
Kostnader
Semesteravgift: 600 kroner. Pensum og eventuelt reisekostnader kommer i tillegg.
Studieform
Undervisning ved lærestedet, nettstudium, samlingsbasertStudietempo
HeltidSøknadsfrist
LøpendeGodkjenninger
- Nokut
- Lånekassen
Om studiet
Mange brenner for å gjøre en forskjell i verden, og ser andre løsninger enn det som finnes i dag. En utdanning i sosialt entreprenørskap kan ruste deg til å realisere idéene dine. Sosialt entreprenørskap fokuserer på å løse samfunnsproblemer og drive sosiale forbedringer, ved å utvikle og implementere innovative og bærekraftige forretningsmodeller. Sosiale entreprenører arbeider på en måte som ligner på forretningsdrift, men har som mål å skape sosial verdi, og ikke bare økonomisk fortjeneste.
En høyere yrkesfaglig utdanning i sosialt entreprenørskap, kan ruste deg til å starte opp en egen virksomhet eller å drive med innovasjon innad i en eksisterende virksomhet (intraprenørskap).
Utdanningen gir 60 studiepoeng, og kan eventuelt kombineres med utdanning for erfaringskonsulenter. Med en hybrid undervisningsform, kan du velge om du vil følge undervisningen over nett (Zoom) eller i klasserom (Trondheim/Steinkjer)
Undervisningsopplegg
Utdanningen gir totalt 60 studiepoeng. Dette innebærer totalt 1500 arbeidstimer. Undervisningen foregår primært via nett, med mulighet for fysisk oppmøte i undervisningslokalene i Trondheim og Steinkjer.
Emner
Sosiale behov og sosiale foretak – SEN001T (10 sp)
Emnet formidler kunnskap om utvikling av sosialt entreprenørskap ut fra ulike perspektiver, samt hvordan dette er relatert til ulike behov i samfunnet. Studentene skal utvikle ferdigheter i å vurdere egne forutsetninger for å være sosialt entreprenør samt forståelse av hva som kreves av samspill mellom fag og erfaring innenfor feltet.
Sosiale entreprenører og profesjonalitet – SEN002T (10 sp)
Emnet kobler den teoretiske kunnskapen til en mer praktisk tilnærming. Målsettingen er at studenten her skal kunne se mulighet for sosiale innovasjoner og hvilke temaer man skal være på jakt etter for å finne markedsmuligheter for nye tenkemåter og innovasjoner.
Vi ser på hvilke argumenter som kan benyttes for å nå målsettingen om å lage virksomheter eller nye måter å tenke på i jobbsammenheng. Vi benytter VPC og Business Model Canvas som verktøy og benytter mye tid på de mål og resultater slike virksomheter skal og bør jobbe etter. Vi ser på samfunnsmessige, sosiale, miljømessige og andre «mykere målsettinger» og setter så dette opp mot nødvendigheten av å finne en økonomi i bunnen som gjør at virksomheten eller løsningene blir bærekraftig.
Rammer og strategier – SEN003T (10 sp)
Emnet ser på struktur, strategi og planverk, forretningsmodeller, forretningsplaner og juridiske samt økonomiske vurderinger som må ligge i bunnen av enhver sosial virksomhet. I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om rammebetingelser som sosiale entreprenører må forhold seg til, herunder; lover og regelverk, prosjektbudsjettering, tilskuddsordninger, søknadsskriving samt forhandlinger og inngåelse av avtaler.
Praksisemne – SEN004P (15 sp)
Praksisemne skal gi studentene innblikk i hvordan man arbeider med sosialt entreprenørskap og intraprenørskap i ulike kontekster; privat eller offentlig. De skal få erfare hvordan sosiale entreprenører arbeider med å løse sosiale problemer og behov innenfor en annen organisering en den tradisjonelle offentlig virksomhets modell.
Prosjektemne – SEN005P (15 sp)
Emnet skal gi en praktisk innføring og erfaring i hvordan planlegge, arbeide med og rapportere sosiale entreprenørskapsprosjekter, inklusiv hvordan involvere samarbeidspartnere og brukere. Strategisk tenkning og kritisk refleksjon er viktige elementer for å utvikle forståelsen til studentene. Kunnskap om og forståelse av hvordan man må forholde seg til rammebetingelser er også en sentral del av dette emnet.
Undervisning
– 2 x 45 min forelesning på tirsdager via Zoom*
– 2 x 45 min webinar på onsdager via Zoom*
– 3 x samlinger per semester, en oppstartssamling og 2 ukesamlinger
*Våren 2024 gjennomfører vi en prøveordning hvor all undervisning i sosialt entreprenørskap samles på onsdager. Vi vil vurdere å videreføre dette til høsten dersom vi ser det hensiktsmessig.
Veiledning
Obligatorisk gruppeveiledning i hvert emne. Fast etablerte veiledningsgrupper.
Individuell veiledning ved etterspørsel. Avtales med skoleveileder.
Praksis
– 303 timer fordelt på 12 uker
– ca. 22,5 timer pr. uke fortrinnsvis mandag, torsdag og fredag
– 1 oppstartssamtale og 2 vurderingssamtaler med praksisveileder, skoleveileder og student
Prosjektemne
– 296 timer prosjektarbeid, 22 timer med forelesning og gruppearbeid, 16 timer med veiledning, 41 timer med egenarbeid
Opptakskrav
En fagskoleutdanning skal bygge videre på kompetanse på nivå 4 i NKR. Dette innebærer at fagskoleutdanningen bygger på fagbrev, svennebrev, vitnemål fra videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse.
For utdanning for sosiale entreprenører ved KBT Fagskole gjelder følgende opptakskrav:
Formelt opptakskrav
Utdanningen for sosiale entreprenører innen sosialt entreprenørskap bygger på fagbrev innen helse- og oppvekstfag fra videregående nivå. Har du nevnte utdanning er du kvalifisert for opptak. Kvalifiserer du ikke på bakgrunn av utdanning har du krav til å bli vurdert på grunnlag av realkompetanse.
I tillegg til formelle opptakskrav kommer krav om egenerfaring og ytterligere opptakskrav.
Krav om dokumentasjon ved formelt opptak er vitnemål fra relevant utdanning.
Egenerfaring
Yrkesrollen, og deretter undervisningen, bygger på at en kan relatere til egenerfaring eller pårørendeerfaring som bruker av helse- og velferdstjenester eller erfaring fra sosialt entreprenørskap.
Søkere må derfor kunne redegjøre relevant personlig erfaringsbakgrunn samt refleksjon rundt fagområdet. Dette kan avklares ved intervju dersom søknaden blir godkjent. Vurderingen av egenerfaring bygger på søkerens evne til å omgjøre egne erfaringer til noe nyttig, gjennom spørsmål som omhandler hva man har lært av egen erfaring, hvordan man har kommet seg videre, og hvordan man vurderer framtidsutsiktene bakgrunn av dette. Søkeren være i stand til å uttrykke seg muntlig og kommunisere på en forståelig måte.
Opptak på grunnlag av realkompetanse
Dette gjelder for søkere som ikke har fullført videregående opplæring eller søkere som har utdanning fra andre land enn Norge, og som er 23 år eller eldre i opptaksåret. Søknad om opptak på grunnlag av realkompetanse blir gitt individuell behandling, og det er derfor avgjørende at søkeren kan redegjøre for hvilken erfaring og annet som taler for at søkeren har tilstrekkelig kompetanse for å gjennomføre studiet. Dette gjøres i søknadsskjemaet under «motivasjonsbrev» og i opptakssamtalen.
Realkompetansevurderingen bygger på generell kompetanse og på nivå med det formelle kravet, det vil si læringsutbyttebeskrivelser for fagbrev innen helse- og oppvekstfag. Realkompetansevurderingen vil se på den kompetansen søkeren har opparbeidet seg gjennom utdanning, opplæring/kurs, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter og annet.
Opptakskomitéen vurderer hva som anses som relevant realkompetanse og vektlegger hvordan søkerens bakgrunn og muligheten for å gjennomføre utdanningen. Dersom søknaden blir godkjent, gjennomføres det en opptakssamtale som blir den endelige vurderingen før vedtaket om opptak fastsettes.
Søkere må kunne dokumentere opplæring og arbeidserfaring. Dokumentasjonen kan ha form av kursbevis, kompetansebevis, fagbrev, sertifikater og arbeidsattester, vitnemål, karakterutskrifter, egenproduserte tekster eller arbeider, muntlige framstillinger/presentasjoner, praktiske øvelser og tester.
Ytterligere opptakskrav
Språkkrav
Da undervisningsspråket ved fagskolen er norsk, må søkere kunne forstå og kommunisere tilfredsstillende på norsk muntlig og skriftlig for å ha tilfredsstillende utbytte av undervisningen for å kunne oppnå læringsutbyttet. Søkere med annet morsmål enn norsk må dokumentere tilfredsstillende språkkunnskaper ved å fremlegge: a) bestått test i norsk – høyere nivå («Bergenstesten») eller b) avsluttende prøve i norsk (norskprøven) med resultat B2 eller høyere på alle vurderinger, jf. forskrift 20. april 2005 nr. 341 om opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere § 26.
Politiattest
Alt utfra hvilken praksis som studenter, skal delta i i regi av fagskolen, kan det kreves at politiattest framlegges som omtalt i politiregisterloven1 § 39 første ledd i henhold til lovbestemte krav som gjelder for yrkesutøvelse i praksisopplæringen, jf. helsepersonelloven § 20a, helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4, fagskoleloven § 27 og forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning kapittel 3.
Opptaksinformasjon
Utdanning i sosialt entreprenørksap tar opp studenter to ganger i året.
Søknadsfrist for opptak til vårsemesteret er 15. januar. Ordinær søknadsfrist for opptak til høstsemesteret er 15. april, men vi tar imot søknader helt fram til 1. august.
KBT Fagskole har en egen søknadsportal som du finner på kbtfagskole.no
I søknaden skal det ligge ved utfylt søknadsskjema og dokumentasjon (vitnemål, attester og lignende).
Mer informasjon om søknad og opptak finner du på kbtfagskole.no
Karrieremuligheter
Med en utdanning i sosialt entreprenørskap har du verktøy for å starte en egen sosial virksomhet eller å drive med intraprenørskap i en eksisterende virksomhet.
Utdanningen kan også være nyttig om du vil jobbe i og bidra til å utvikle eksisterende organisasjoner .