Fakta

Sted:
Lillehammer
Studietype:
Årsstudium
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
30

Informasjon er oppdatert av Høgskolen i Innlandet

.

Om studiet

En fordypningsretning innen master i spesialpedagogikk som passer for deg som søker kunnskap om rådgiverrollen og rådgiverfunksjonen med vekt på opplærings- og omsorgsfeltet.

Dette studiet/emnet omhandler ulike perspektiver på spesialpedagogisk rådgivning og endringsarbeid. Disse blir belyst og drøftet i relasjon til ulike arenaer for spesialpedagogisk arbeid. Slike arenaer kan være i pedagogiske støttesystemer som BUP, Statped, PPT eller utdanningsinstitusjoner som barnehage, grunnskole, videregående skole eller voksenopplæring. Perspektivene som tas opp omfatter individ-, gruppe- og systemnivå. Studiet/emnet har en teoretisk og praktisk innretning. Temaer som behandles er:

  • Teorier og metoder for rådgivning, veiledning og innovasjon
  • Krefter og prosesser som bidrar til konstituering av spesialpedagogiske tiltak
  • Praktiske problemstillinger knyttet til ulike arenaer for rådgivning og endringsarbeid
  • Metoder for kartlegging, planlegging av tiltak
  • Planlegging og gjennomføring av rådgivnings- og endringsprosesser
  • Etiske utfordringer i rådgiverrollen

Studiet utgjør et av to fordypningemner i master i spesialpedagogikk, og kan dermed søkes innpasset i denne mastergraden senere.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over to semestre og er samlingsbasert. Forelesning og seminarer, gruppearbeid, veiledning, kasusdrøftinger, evaluering av kartlegging og utprøving. Det er krav til betydelig egenaktivitet under samlingene og mellom disse, blant annet ved litteraturstudier. Det skal skrives et eksamensessay innenfor emnet.

Opptaksinformasjon

15. april er søknadsfristen for deg med norsk, nordisk og utenlandsk utdanning.

Opptakskrav:

Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning med en fordypning på minst 80 studiepoeng innen pedagogikk. Fullført minimum 3-årig lærerutdanning gir også grunnlag for opptak.

Bachelor i barnevern, sosialt arbeid, vernepleie eller psykologi sammen med minst 30 sp. pedagogikk eller spesialpedagogikk i tillegg gir også grunnlag for opptak.

Gjennomsnittskarakter må være C eller bedre.

Les mer om søknad og opptak

Videre studier

Studiet passer for de som har pedagogiske oppgaver og veiledende og konsultative oppgaver, m.a. i pp-tjeneste og i veiledningstjenester. Det kan tas som kompetansegivende videreutdanning på masternivå og kan innpasses i masterstudiet i spesialpedagogikk. Studiet kan gjennomføres som frittstående emne, uten å være del av mastergrad.

Kvalifikasjon/tittel

Spesialpedagogisk rådgivning og endringsarbeid