Fakta

Sted:
Lillehammer
Studietype:
Lavere nivå
Studieform: Nettstudium
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
30

Informasjon er oppdatert av Høgskolen i Innlandet

24. april 2024.

Om studiet

Gjennom økt kunnskap om spesialpedagogiske perspektiver og tilnærminger vil studentene kunne bidra til en mer inkluderende spesialpedagogisk praksis i barnehagen.

Studiet støtter opp om satsingen "spesialpedagogikk og inkluderende praksiser i barnehagen" og legger derfor vekt på hvordan barnehagelærere kan tilrettelegge for et inkluderende barnehagemiljø. Gjennom økt kunnskap om spesialpedagogiske perspektiver og tilnærminger skal studentene etter endt studium kunne bidra til en mer inkluderende spesialpedagogisk praksis, innenfor barnehagens ordinære pedagogiske virksomhet.

Studiet gir en innføring lovverk, lovformuleringer i rammeplanen, saksgangen for spesialpedagogisk hjelp og sentrale styrende ideologier for et inkluderende barnehagemiljø. Studentene skal få en grunnleggende innsikt i spesialpedagogisk grunnlagstenkning, etikk og ulike spesialpedagogiske utfordringer og arbeidsmåter. Det vil særlig legges vekt på tilpasning innenfor barnehagens ordinære rammer, hvor lek og felleskap framstår som sentrale arenaer i arbeidet med å skape et inkluderende miljø. Det legges avgjørende vekt på at studentene skal bidra inn i studiet med sine praksiserfaringer.

Studiet er organisert i fire moduler, etter følgende hovedtemaer:

- Lovverk, og sentrale perspektiver som ivaretar spesialpedagogiske behov i et inkluderende barnehagemiljø.

- Spesialpedagogiske tilnærminger i barnehage, med vekt på lek og annen aktivitet innenfor fellesskapets ramme.

- Tverrfaglig samarbeid og veiledning, i arbeid med spesialpedagogisk tilrettelegging i barnehagen.

- Observasjon, dokumentasjon og systematisk vurdering, som del av det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen.

Studiet tilbys som rent nettbasert studium, og er delt inn i to emner à 15stp. Studietilbudet vil faglig være på masternivå i spesialpedagogikk, og vil gi innpass i mastergradsstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Innlandet.

Opptaksinformasjon

Barnehagelærerutdanning eller annen treåring pedagogisk utdanning med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer for arbeid i barnehage. En forutsetning for deltakelse er tilsetting i barnehage gjennom studietiden.

Søknadsprosess Kompetanse for framtidas barnehage

Studiet er en del av Kompetanse for framtidas barnehage, som er Utdanningsdirektoratets satsing på videreutdanning innen skole og barnehage. Søknadsprosessen er todelt og går først via Udir og deretter høgskolen

1) Søknadsskjema og oversikt over tilbud gjøres tilgjengelig på nettsidene til Utdanningsdirektoratet (Udir) 1. februar. Søknadsfrist er 1.mars.

2) Søkere som er prioritert for studieplass ved Høgskolen i Innlandet av Udir vil motta e-post med informasjon om opptak og søknadsfrist ved HINN i starten av mai.

Svar på søknaden vil bli sendt ut innen utgangen av mai.

Videre studier

Studiet er på masternivå og kan gi innpass i masterstudier i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Innlandet.

Kvalifikasjon/tittel

Spesialpedagogikk og tilrettelegging for et inkluderende barnehagemiljø