Digital journalistikk favoritt ikon

Universitet og høgskole
Det er et stadig økende behov for medarbeidere med kunnskaper i digital journalistikk, sosiale medier, digital presentasjon og bruk av data i journalistisk research.

Studienivå

Årsenhet og kortere

Organisering

  • Samlingsbasert

Studiepoeng

30

Kostnader

44 000

Semester

2

Om studiet

Innholdet du skriver og presenterer skal bli funnet av leserne på søkemotorene og det skal være delevennlig i sosiale medier. Kurset gir deg viktig kunnskap som gjør deg bedre til å formidle budskap ved å skrive gode, journalistiske tekster.

Du vil lære digitale verktøy som kan brukes til å samle inn og presentere informasjonen effektivt. Og du vil ikke minst lære hvordan du kan bruke sosiale medier og nettet til å spre budskapet ditt effektivt. Kurset er også godt egnet for de som ønsker å lære research- og fortellingsteknikker til bruk i andre sammenhenger, f.eks. i informasjon og innholdsmarkedsføring.

Digital journalistikk – deltidsstudier, 30 studiepoeng. Høgskolestudiet er i samarbeid med Høgskulen i Volda. All undervisning foregår hos IGM i Oslo. Eksamen er en prosjektoppgave.

Studenten skal få innsikt i og kjenne til de viktigste tjenester, teknologier og verktøy som er avgjørende for å lykkes som digital journalist, og forstå samspillet slik at man skaper effekter og resultater. Etter endt studium skal studenten beherske de viktigste verktøyene og være i stand til å gjøre seg relevant og skape og fremstille nyhets stoff på en måte som gir oppmerksomhet og skaper interesse i digitale kanaler.

I løpet av kurset, vil du lære:

  • Å bruke digitale hjelpemidler i presentasjon og formidling
  • Å bruke sosiale medier (som Facebook, Twitter, Instagram osv) knyttet til journalistikk
  • Å bruke digitale hjelpemidler i research og analyse
  • Videojournalistikk

Du vil også få innsikt i klassiske journalistiske ferdigheter som ideutvikling, kildekritikk og fortellingsteknikk.

Studiets oppbygging

Innføring i relevante visualiserings-, foto- og publiseringsprogrammer.

  • Hva finnes av relevante nettbaserte dataprogrammer for visualisering og publisering?
  • Hvordan finne og bruke dem for å lage bedre nettsider

Innføring i videojournalistikk

  • Intervjuteknikker
  • Hvordan engasjere målgruppen
  • Redigering av film

Kunnskap om befolkningens bruk av ulike typer medier (avis, tv, radio, websider, sosiale medier)

  • Når og til hvilket formål brukes ulike medietyper?
  • Hvordan fungerer sosiale medier?
  • Hvordan fungerer deling av journalistikk gjennom sosiale medier?
  • Etikk og jus i sosiale medier

Kunnskap i effektiv journalistisk fortellerteknikk og formidling i ulike kanaler som avis, tv, web, mobil, Facebook, Twitter

  • Grunnelementer i historiefortelling
  • Hva er felles for ulike plattformer? Hva skiller? Hva er særpreget for ulike digitale fortellerteknikker?
  • Hvordan engasjere og aktivisere lesere som kilder, partnere og historiefortellere
  • Få kjennskap til til HTML, søkemotoroptimalisering, interaksjonsdesign og brukerinteraksjon som nødvendig del av journalistisk arbeid

Basisinnføring i kvantitativ metode og bruk av databaser og regneark

  • Hva er en database?
  • Hva kan databaser fortelle?
  • Hvordan kan databaser brukes til å lage tabeller, grafer osv?

Basiskunnskap i tradisjonelle journalistiske emner som nyhetsvurderinger og kildekritikk.

  • Hva er en nyhet? Hva er en god nyhet?
  • Hvilke hendinger blir til nyheter?
  • Hvorfor og hvordan være kritisk til kilder?

Undervisningsopplegg

Fem samlinger á tre dager, Kl. 9 –15 (kl 10-16 første dag i hver samling)
Avslutter med eksamen, praktisk prosjektoppgave.

Sted: Oslo

Opptakskrav

Studiekompetanse eller godkjent realkompetanse. Erfaring fra grafiske bransje, informasjons- og markedsavdelinger.

Lignende utdanninger