Fakta
Informasjon er oppdatert av Høgskulen på Vestlandet
.
Om studiet
Savner du tid til å kunne drøfte utfordrende problemstillinger som skoleleder? Rektorutdanningen ved HVL/NLA gir deg nettopp dette.
Hvorfor studere rektorutdanning?
Rektorutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle deg som skoleleder og bygge ny kompetanse, slik at du er bedre rustet til både å imøtegå og forme fremtidens skole.
Vi likestiller den erfaringsbaserte og den teoriinformerte kunnskapen. Vi søker hele tiden å forstå de spesifikke praksiserfaringene du og de øvrige lederne har, i lys av teori. Den mer generelle teorien gjør vi relevant og nærværende gjennom de konkrete praksiserfaringene.
I møtet mellom praksiserfaring og teori, utvikler vi sammen nye perspektiver, som du prøver ut på egen skole mellom samlingene. Erfaringene tar vi aktivt med inn på neste samling og bygger videre på dem.
Hva lærer du?
HVL/NLA sin rektorutdanning har som mål å anerkjenne og kombinere to kunnskapsformer – den erfaringsbaserte kunnskapen du som skoleleder har med deg, og den teoretiske kunnskapen som vil bidra til å sette dine egne erfaringer og perspektiv inn i en teoretisk sammenheng.
Emneplan for utdanningen.
Målgruppe
Utdanningen er for deg som er rektor, avdelingsleder eller inspektør i grunnskole, videregående opplæring eller annen type skole, og som ønsker å videreutvikle deg som skoleleder.
Rektorutdanningen er en del av Utdanningsdirektoratet sitt nasjonale videreutdanningstilbud for skolesektoren og blir tilbudt i et samarbeid mellom HVL og NLA Høgskolen. KS-Konsulent er også samarbeidspart og bidragsyter i utdanningen. Studiet er tilrettelagt slik at du kan kombinere studiet med full jobb. Les mer om rektorutdanningen, på Utdanningsdirektoratet sin nettsider.
Opptakskrav
Du kan søke innpass for rektorutdanningen (30 studiepoeng) ved følgende masterutdanninger ved Høgskulen på Vestlandet og NLA Høgskolen:
- Master i praktisk utdanningsvitenskap, studieretning leiing og profesjonsutvikling i utdanningssektoren (HVL)
- Master i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse (NLA Høgskolen)