Fakta

Sted:
Stord
Studietype:
Lavere nivå
Studieform: Nett- og samlingsbasert, undervisning ved lærestedet, samlingsbasert
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
60

Informasjon er oppdatert av Høgskulen på Vestlandet

.

Om studiet

Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring (GLSM) er et skreddersydd studietilbud som er faglig og didaktisk forankret med matematikkfaglige og norskfaglige temaer.

Hvorfor studere grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring?

I denne videreutdanningen får du forskningsbasert kunnskap om undervisning på de fire laveste klassetrinnene i grunnskolen. Du skal lære om arbeidsmåter som passer fra 1. til 4. trinn, få kjennskap til hvordan praktisk-estetiske arbeidsmåter kan brukes i faget og utvikle god forståelse for sammenhengen mellom fag, fagdidaktikk og praksis. Fagfornyelsen vil stå sentralt i alle emner.

Hva lærer du og hvordan er studiet bygd opp? 

Du får arbeide med tverrfaglige tema som overgangen fra barnehage til skole, læreplananalyse, språk- og begrepslæring, det flerspråklige klasserommet, tilpasset opplæring og vurdering, og digitale læringsressurser.

  • I norskdelen av faget får du kunnskap om blant annet lese- og skriveutvikling, elevtekstanalyse, multimodalitet, barnelitteratur, flerspråklighet og norsk som andrespråk.
  • I matematikk får du kunnskap om matematisk problemløsning, utforskende undervisning, elevers resonnering og argumentasjonsformer, kommunikasjon og representasjonsbruk, og algoritmisk tenkning.

Studiet er praksisrettet ved at din egen yrkeserfaring blir knyttet til arbeidet. Du skal få prøve ut og reflektere over emne og fagstoff som blir tatt opp i undervisningen og se disse emnene i sammenheng med praksis.

Dette er et toårig studium som består av fire 15-studiepoengsemner. Du har ett fag per semester.

Emneplaner for studiet, se under. 
Opptak til studiet, for oppstart høsten 2026, vil bli utlyst for gjennomføring i Bergen. 
Emne 1: Hva er grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring?
Emne 2: Tilpasset opplæring og vurdering

Andre studieår:
Emne 3: Fordypning i norsk
Emne 4: Fordypning i matematikk

Målgruppe

Innholdet i studiet retter seg mot undervisning på 1.-4. trinn. Målgruppen er deg som er utdannet førskole- eller barnehagelærer, har vært ansatt ved en skole i minst to år og er ansatt ved en skole under studiet. 

Opptakskrav

  • Du må ha fullført førskole- eller barnehagelærerutdanning.
  • Minst to års relevant undervisningserfaring på trinn 1-4
  • Du må være ansatt ved en skole.

Alle utdanninger innen