Nøkkelinformasjon
Nivå
FagskolegradStudiepoeng
60.0Semester
Kostnader
Studentavgift på 800,- og materiell
Studieform
Undervisning ved lærestedet, nettstøttetStudietempo
DeltidOppstartsdato
HøstGodkjenninger
- Nokut
- Lånekassen
Om studiet
Informasjon
Mange mennesker med utviklingshemming har et eller flere tilleggshandikap som til sammen stiller store krav til omsorgen. For å kunne gi gode tilbud kreves det at yrkesutøverne får en stor breddekompetanse for å kunne gjøre gode valg i mange ulike situasjoner. Sentralt i utdanningen er å styrke holdninger og respekten for enkeltindividets rett til utvikling og selvrealisering. Vi har fokus på at personer med utviklingshemming skal ha like gode psykiske og somatiske helsetjenester som resten av befolkningen. Brukerens egenomsorg og mestringsfølelse blir stående som sentrale og viktige begrep.
Praksis kan du gjennomføre på egen arbeidsplass. Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over to år og kan kombineres med jobb.
Organisering av opplæring
- Utdanningen har en samlet normert studietid på 1 år, men tilrettelegges som en deltidsutdanning over 2 år
- Det legges opp til ca. 5 samlinger pr. måned; én fast dag i uken + en ekstradag pr. måned
- Utdanningen har 10 uker obligatorisk praksis
- Studentene leverer en skriftlig oppgave pr. emne
- Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og tittelen "Fagskolegrad"
Utdanningen passer for
Helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, aktivitører, barne- og ungdomsarbeidere eller andre med grunnutdanning innen helsefag. Arbeidsplass kan for eksempel være barnehage, SFO, skole, hjemmebaserte tjenester, avlastningshjem, aktivitetssentre og tilrettelagte arbeidstilbud.
Eksamen
Utdanningen avsluttes med en skriftlig fordypningsoppgave med muntlig eksamen.
Opptakskrav
Fagskole er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming, kreves det at et av følgende kriterier er oppfulgt:
- Fullført og bestått videregående opplæring fra programområdene Barne- og ungdomsarbeiderfaget og Helsearbeiderfaget i utdanningsprogram for helse og oppvekst. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke
- Fullført og bestått videregående opplæring fra programområdet Aktivitør i utdanningsprogram for Design og håndverk
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Se opptak på bakgrunn av realkompetanse her.
Språkkrav
Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve - betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
- Godskriving av emne
- Fritak for deler av utdanningen
- Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak
Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet
Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.
Politiattest
På grunn av praksis krever utdanningen at studentene kan fremvise gyldig politiattest. Man skal ikke søke om politiattest før oppstart på utdanningen, da viktig informasjon blir gitt ved oppstart. Politiattest skal ikke sendes på e-post til oss før oppstart.
Faginnhold
Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget – 14 uker
1a. Innledende tema
1b. Etikk
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
1e. Sosiologi og psykologi
Emne 2: Grunnlagstenkning og lovverk i miljøarbeid – 16 uker
2a. Grunnlagstenkning
2b. Lovgivning
2c. Kommunikasjonsprosessen
2d. Veiledning og samarbeid
Emne 3: Metoder i miljøarbeid; utvikle og vedlikeholde mestringsevnen til brukerne – 18 uker
3a. Tilnærmingsmåter i miljøarbeid
3b. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbud
3c. Utviklingstilpassede tiltak
3d. Mestring av dagliglivet – ADL
Emne 4: Familie og samfunn – 12 uker
4a. Inkludering og deltaking i samfunnet
4b. Familie og nettverk
4c. Boformer, organisering og ansvar
Emne 5 Praksis – 10 uker
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer.
Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisprosjektet.
Studentene velger om de vil skrive oppgavene i gruppe eller individuelt, men fordypningsoppgaven skal skrives individuelt.
AOF Fagskolen har ansvaret for å sørge for relevante praksisplasser. Det må sikres at studentene får mulighet til å jobbe med personer som har ett rehabiliteringsbehov og hvor studentene har mulighet til å fordype seg i miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og nå læringsutbyttet for praksis. Dette ivaretas ved samtaler mellom aktuelle praksissteder og kompetanserådgiver/ ansvarlig for praksis ved AOF Fagskolen på forhånd. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom AOF Fagskolen og aktuelle praksisplasser.
Emne 6: Fordypning – 16 uker
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.