Nøkkelinformasjon

Bilakademiet AS logo
Bilakademiet AS logo

Lærested

Studiested

Bygdøy Allé

Nivå

Annen utdanning

Semester

1

Kostnader

49.850,-

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Studietempo

Heltid

Oppstartsdato

1. september

Om studiet

Bilakademiets Dagskolen.


Dagskolen i Bygdøy Allé 68, 0260 Oslo, har oppstart 1. september 2025 og avsluttes 11. november 2025. Den obligatoriske undervisningen er mandag til torsdag fra kl. 09:00 til 13:30 med våre instruktører. 

Her får du praktisk og teoretisk trening i salgsteknikk, kundeoppfølging og hele salgsprosessen. Du vil også få nødvendige kunnskaper i økonomi, markedsføring, kundebehandlingssystemer, lover og regler ved kjøp og salg, samt kjøpsloven. Alt med tett oppfølgning fra instruktør. Vi besøker også bilforhandlere for å se og oppleve en hverdag for en bilselger.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • Har omfattende kunnskap om hele salgsprosessen, inkludert proaktiv kundeanskaffelse, bruk av CRM-systemer, kartlegging av kundebehov, og metoder for å oppnå og opprettholde kundelojalitet.
  • Har innsikt i grunnleggende markedsføringsprinsipper og hvordan en bilforhandler og bilselger kan bruke ulike markedsføringsverktøy for å nå flest mulig kunder. Dette inkluderer bruk av sosiale medier, Google, egen nettside og Finn.no.
  • Har forståelse for viktigheten av merkevarebygging og strategisk markedsføringsaktivitet som bidrag til verdiskaping hos bilforhandlere.
  • Kjenner til relevante lover og forskrifter, inkludert Forbrukerkjøpsloven, Kjøpsloven, Markedsføringsloven og GDPR.
  • Har kunnskap om økonomiske konsepter og verktøy som kjøregodtgjørelse, firmabilbeskatning, leasing, annuitetslån og TCO-beregning.
  • Er oppdatert på teknologiske utviklinger innen bilindustrien, spesielt relatert til elektriske biler og hybridbiler, samt de mest aktuelle produktene og teknologiene på markedet.
  • Har innsikt i etiske prinsipper innen salgsarbeid og betydningen av tillit og godt renommé hos bilforhandlere.
  • Forstår viktigheten av bærekraft i bilindustrien og hvordan bilforhandlere kan bidra til redusert karbonavtrykk og miljøbeskyttelse gjennom promotering av bærekraftige transportalternativer.

Ferdigheter 

Kandidaten

  • Kan anvende kunnskap om salg, markedsføring og økonomi i planleggingen av salgs- og markedsføringsaktiviteter, samt i løsning av praktiske problemstillinger i det daglige salgsarbeidet.
  • Kan bruke relevante faglige verktøy som kundeoppfølgingssystemer, kalkylemodeller, teknikker for salgssamtaler og salgsarbeid, samt analyseverktøy som Google Analytics.
  • Kan effektivt benytte digitale markedsføringsverktøy som Google, Facebook, LinkedIn, Snapchat og Twitter for å øke synligheten og salget.
  • Er i stand til å anvende kjøpslovens bestemmelser i praksis, samt utarbeide og gjennomgå kjøpekontrakter og dokumenter knyttet til finansiering.
  • Kan håndtere prissetting og administrasjon av innbyttebiler, garantialternativer for brukte biler, samt prosessen for import og eksport av brukte biler.
  • Kan vurdere og implementere bærekraftige praksiser innen bilbransjen, inkludert riktig sortering og håndtering av batterier og dekk.

Generell kompetanse

Kandidaten 

  • Har forståelse for etiske prinsipper innen salgsarbeid, som ærlighet, redelighet og etterrettelighet, samt hva som anses som god handelsskikk.
  • Har utviklet en etisk grunnholdning til salgsarbeid, med særlig vekt på hvordan man behandler medarbeidere og kunder.
  • Har en bevisst etisk holdning til selgerens påvirkningskraft i kontakt med kunder.
  • Er i stand til å reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i bilsalgsarbeid, og finne løsninger som er til det beste for både kunde og bilforhandler.
  • Har forståelse for viktigheten av bærekraft og kan bidra til implementeringen av bærekraftige tiltak i bilforhandlervirksomheten.