Fakta
Informasjon oppdatert
27. november 2025.


Om studiet
Synes du det er spennende med sosiale medier og ønsker å bruke interessen i en fremtidig karriere? Dette studiet lærer deg hvordan du kan analysere og bruke data, utvikle strategier og benytte digital teknologi til å kommunisere på nye, effektive måter.
Med dette studiet lærer du å planlegge, gjennomføre og analysere strategier for kommunikasjon og markedsføring til ulike formål, som eksempelvis reklamekampanjer. Du vil få innsikt i hva som skal til for å skape engasjement i sosiale medier, hvordan man bygger sterke og positive merkevarer gjennom kommunikasjon, hvilke kommunikasjonskanaler man skal velge og hvordan man skal bruke dem. Du vil opparbeide deg ferdigheter som gjør deg i stand til å analysere data og forstå hvordan du skal bruke denne innsikten til å utvikle gode markedsstrategier.
Du vil i løpet av studiet også tilegne deg solid forretningsforståelse og trene på å foreta økonomiske vurderinger og analyser, gjennom fag som statistikk, finans og regnskap. Dette er kompetanse som er relevant og nyttig å ha, uavhengig av bransje og rolle. Studiet forbereder deg på et arbeidsmiljø i kontinuerlig utvikling med behov for oppdaterte kandidater med digitale ferdigheter.
Undervisningsopplegg
Muligheter I studietiden
Som student på Digital Kommunikasjon og Markedsføring får du flere spennende muligheter som kan bidra til en variert og interessant studiehverdag, samtidig som du bygger relevant kompetanse. Sjekk ut dine spennende muligheter:
Videre studier
Master of science på BI. Mange velger å fortsette videre på BIs anerkjente masterstudier. Tar du bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring kvalifiserer du faglig sett direkte til følgende studier:
- BI-Luiss Joint MSc in Marketing
- MSc in Business Communication
- MSc in Innovation and Entrepreneurship
- MSc in Leadership and Organisational Psychology
- MSc in Strategic Marketing Management
I tillegg kan du også kvalifisere for andre mastergrader ved å ta tilleggskurs. Vi tar gjerne en prat med deg om hvordan du kan oppfylle opptakskravene. BI tar forbehold om at endringer kan skje, og at opptakskrav til MSc-programmer kan endres fra år til år.
Du kan også søke deg til andre anerkjente universiteter og høyskoler både i Norge og i utlandet.
Opptakskrav
Du trenger generell studiekompetanse og et minimum antall konkurransepoeng på 35 for å kvalifisere for dette studiet.
Vi har begrenset antall plasser på noen av våre studier ved campus Bergen Vi opererer derfor med prioritert poenggrense på 40 poeng på dette studiet ved campus Bergen.
Les mer om krav og unntaksregler for våre bachelorstudier her
Karrieremuligheter
Dette programmet er skreddersydd for jobber innen kommunikasjon og markedsføring på tvers av sektorer og bransjer, med vekt på digital kompetanse. Etter endt utdanning vil du kunne jobbe med:
- Innholdsproduksjon. Bruk dine kunnskaper til å skape effektiv og engasjerende kommunikasjon.
- Markedsføring i søkemotorer. Optimalisere treff og plassering av reklame i søkemotorer.
- Performance marketing. Jobb kontinuerlig med å forbedre markedsføring ved hjelp av målbar innsikt.
- Digital markedsføring. Planlegge, utvikle og gjennomføre kampanjer og aktiviteter i digitale medier.
- Analyse. Dykk ned i tallene for å finne ny innsikt om en bedrifts kommunikasjonsaktiviteter.
- Sosiale medier. Hjelp bedrifter med å skape synlighet, dialog og aktivitet i kanalene der brukerne befinner seg.
Eksempeler på hva tidligere studenter ved studiet nå arbeider som:
- PR- og medierådgiver
- Associate Product Marketing Management
Finn ut mer om hva du kan bli med denne bachelorgraded ved å besøke vår nettside – Hva kan jeg bli