Fakta
Informasjon er oppdatert av Handelshøyskolen BI
19. november 2024.
Om studiet
Studiet gir basiskunnskap for deg som ønsker å studere markedsføring videre eller jobbe med det videre. Du får også grunnleggende kunnskap om hvordan næringslivet og bedrifter fungerer.
Studiet gir deg basiskunnskaper innenfor økonomi og markedsføring, og er svært anvendbart i tillegg til annen utdanning du måtte ha fra tidligere. I studiet vil du få grunnleggende faglig innsikt, analytisk trening og problemforståelse for markedsføring, kommunikasjon, administrasjon, økonomi og metode.
Hvis du ikke er sikker på hva du ønsker å studere, gir dette studiet deg en forsmak på viktige fagområder slik at du kan finne ut hva som er interessant for deg.
Når du har fullført studiet får du tittelen markedsøkonom.
Hva er en årsenhet?
En årsenhet er tilsvarende det første året av en treårig bachelorgrad, altså 60 studiepoeng.
Hvis du tar en årsenhet på heltid vil du være i forelesninger med andre studenter som tar bachelorstudier, og du vil ha mulighet til å være med på alle studentaktivitetene på BI.
Du vil også ha mulighet til å søke deg direkte inn på det andre året av en bachelorgrad.
Undervisningsopplegg
Studere på deltid eller nettstudier?
Deltid
I Stavanger tilbys deltidsgjennomføringen på dagtid, hvor undervisningen foregår i klasser sammen med fulltidsstudenten.
Nettstudier
Dette studiet kan gjennomføres på både heltid og deltid via nettstudier.
Opptakskrav
Du trenger generell studiekompetanse og et minimum antall konkurransepoeng for å kvalifisere for dette studiet.
Videre studier
Årsenheten består av fire programkurs og fire felleskurs. En årsenhet i markedsøkonomi er det samme som å ta det første året av Bachelor i Markedsføringsledelse.
Når du har fullført kvalifiserer du derfor til å søke rett på andreåret på dette studiet:
Karrieremuligheter
Når du har fullført studiet får du tittelen markedsøkonom.