Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Lærested

Studiested

Oslo

Nivå

Fagskole

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Om studiet

Utdanningen skal gi kandidatene kunnskap, forståelse og en høy etisk bevissthet som anvendes i den daglige yrkesutøvelsen i møte med særlig sårbare mennesker. Gjennom utdanningen vil studentene tilegne seg kunnskap om psykologiske traumer og hvilke konsekvenser traumene kan få for menneskers liv. Utdanningen har ulike undervisnings- og læringsformer som sammen skal legge til rette for utvikling av traumeforståelse, kommunikasjonsferdigheter og egen samhandlingskompetanse. Utdanningen er utviklet for at yrkesutøver skal tilegne seg kunnskap, verktøy og ferdigheter som gjør det mulig å stå i krevende situasjoner over tid. Temaet ivaretakelse av hjelpere har derfor fått en sentral plass i utdanningen.FAGINNHOLDEmne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helsefagEmne 2: Psykologiske traumer – grunnlagstenkning og forståelseEmne 3: Kommunikasjon, samhandlingskompetanse og yrkesutøvelseEmne 4: Tilnærminger, metoder, omsorg og tiltak rettet mot mennesker med psykologiske traumerEmne 5: Ivaretakelse av hjelpereEmne 6: Fordypning i traumeforståelse og kommunikasjon i yrkesutøvelsenStudiet er under utvikling, og Fagskolen AOF Norge tar forbehold om godkjenning.

Utdanningen skal gi kandidatene kunnskap, forståelse og en høy etisk bevissthet som anvendes i den daglige yrkesutøvelsen i møte med særlig sårbare mennesker. Gjennom utdanningen vil studentene tilegne seg kunnskap om psykologiske traumer og hvilke konsekvenser traumene kan få for menneskers liv. Utdanningen har ulike undervisnings- og læringsformer som sammen skal legge til rette for utvikling av traumeforståelse, kommunikasjonsferdigheter og egen samhandlingskompetanse. Utdanningen er utviklet for at yrkesutøver skal tilegne seg kunnskap, verktøy og ferdigheter som gjør det mulig å stå i krevende situasjoner over tid. Temaet ivaretakelse av hjelpere har derfor fått en sentral plass i utdanningen.

FAGINNHOLD

Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helsefag

Emne 2: Psykologiske traumer – grunnlagstenkning og forståelse

Emne 3: Kommunikasjon, samhandlingskompetanse og yrkesutøvelse

Emne 4: Tilnærminger, metoder, omsorg og tiltak rettet mot mennesker med psykologiske traumer

Emne 5: Ivaretakelse av hjelpere

Emne 6: Fordypning i traumeforståelse og kommunikasjon i yrkesutøvelsen

Studiet er under utvikling, og Fagskolen AOF Norge tar forbehold om godkjenning.

Undervisningsopplegg

· Stedbasert (Oslo) lærerstyrt undervisning hver mandag kl. 17–21, samt hver fjerde torsdag kl. 17–21. (Forbehold om endringer.)

· Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli best mulig og mest mulig praksisnært.

· For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A–F på individuelle oppgaver, og bestått/ikke bestått på gruppeoppgaver. I tillegg gis en skriftlig tilbakemelding. Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen. Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen.

· Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program.

Opptakskrav

Det er rullerende opptak fram til oppstartsdato eller til klassen er fylt opp.

Man kan søke på grunnlag av formell kompetanse eller realkompetanse.

For opptak på grunnlag av formell kompetanse:

Fullført videregående opplæring, fagbrev innen helsearbeiderfaget, barne- og ungdomsarbeiderfaget eller ambulansearbeider. Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak.

For opptak på grunnlag av realkompetanse (hvis du ikke har fagbrev):

Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:

  • 8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

  • Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

  • Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

Omsorg for egne barn regnes som 1 år realkompetanse hvis barnet/ett av barna har fylt ett år ved søknadstidspunktet.

Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.

Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Det må fremlegges politiattest innen fire uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. I alle fagskoleutdanninger med krav om politiattest vil det også foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.

Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak legges inn så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.