Nøkkelinformasjon
Lærested
Studiested
Nivå
FagskoleStudieform
Undervisning ved lærestedetOm studiet
Emne 1: Etisk grunnemne i oppvekstfag1a. Studiemetoder og studieteknikk1b. Barnesyn i stadig endring1c. Pedagogikk og didaktikk Emne 2: Språk og flerspråklighet2a. Språk2b. Flerspråklighet2c. Språkmiljøer – hvordan skape nysgjerrighet og engasjement Emne 3: Flerkulturelt mangfold3a. Å forstå mangfoldige kontekster3b. Å arbeide i mangfoldige kontekster3c. Samarbeid og styringsdokumenter Emne 4: Oppvekst i et flerkulturelt samfunn4a. Oppvekst i et flerkulturelt samfunn4b. Livserfaringer og livsbelastninger4c. Ressursorientert perspektiv på barn med flerkulturell bakgrunn Emne 5: Praksis i språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren10 uker praksis à 25 timer pr. uke. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 25 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke. Emne 6: Fordypning i språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektorenFordypningsoppgave i selvvalgt tema avvikles parallelt med praksis. Muntlig eksamen.Studieplanen er under revidering. Det kan forekomme endringer i faginnhold.
Emne 1: Etisk grunnemne i oppvekstfag
1a. Studiemetoder og studieteknikk
1b. Barnesyn i stadig endring
1c. Pedagogikk og didaktikk
Emne 2: Språk og flerspråklighet
2a. Språk
2b. Flerspråklighet
2c. Språkmiljøer – hvordan skape nysgjerrighet og engasjement
Emne 3: Flerkulturelt mangfold
3a. Å forstå mangfoldige kontekster
3b. Å arbeide i mangfoldige kontekster
3c. Samarbeid og styringsdokumenter
Emne 4: Oppvekst i et flerkulturelt samfunn
4a. Oppvekst i et flerkulturelt samfunn
4b. Livserfaringer og livsbelastninger
4c. Ressursorientert perspektiv på barn med flerkulturell bakgrunn
Emne 5: Praksis i språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren
10 uker praksis à 25 timer pr. uke. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 25 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke.
Emne 6: Fordypning i språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren
Fordypningsoppgave i selvvalgt tema avvikles parallelt med praksis. Muntlig eksamen.
Studieplanen er under revidering. Det kan forekomme endringer i faginnhold.
Undervisningsopplegg
Stedbasert lærerstyrt undervisning som gjennomføres hver torsdag klokken 17:00-21:00, samt hver fjerde mandag klokken 17:00-21:00. (Ikke undervisning i skoleferier). Vi gjør oppmerksom på at det kan komme endringer i undervisningsdager og undervisningstidspunkt.
10 uker praksis à 25 timer pr. uke i siste semester. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 25 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke.
Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli best mulig og mest mulig praksisnært.
For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A–F på individuelle oppgaver, og bestått/ikke bestått på gruppeoppgaver. I tillegg gis en skriftlig tilbakemelding. Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen. Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen.
Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program.
Opptakskrav
Det er rullerende opptak fram til oppstartsdato eller til klassen er fylt opp.
Man kan søke på grunnlag av formell kompetanse eller realkompetanse.
For opptak på grunnlag av formell kompetanse:
Fullført videregående opplæring innen helse- og oppvekst med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak.
For opptak på grunnlag av realkompetanse (hvis du ikke har fagbrev):
Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:
8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Omsorg for egne barn regnes som 1 år realkompetanse hvis barnet/ett av barna har fylt ett år ved søknadstidspunktet.
Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.
Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.
Det må fremlegges politiattest innen fire uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. I alle fagskoleutdanninger med krav om politiattest vil det også foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.
Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak legges inn så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.