Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Lærested

Studiested

Hamar

Nivå

Fagskole

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Om studiet

Emne 1: Etisk grunnemne i oppvekstfag1a. Studiemetoder og studieteknikk1b. Barnesyn i stadig endring1c. Pedagogikk og didaktikk Emne 2: Språk og flerspråklighet2a. Språk2b. Flerspråklighet2c. Språkmiljøer – hvordan skape nysgjerrighet og engasjement Emne 3: Flerkulturelt mangfold3a. Å forstå mangfoldige kontekster3b. Å arbeide i mangfoldige kontekster3c. Samarbeid og styringsdokumenter Emne 4: Oppvekst i et flerkulturelt samfunn4a. Oppvekst i et flerkulturelt samfunn4b. Livserfaringer og livsbelastninger4c. Ressursorientert perspektiv på barn med flerkulturell bakgrunn Emne 5: Praksis i språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren10 uker praksis à 25 timer pr. uke. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 25 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke. Emne 6: Fordypning i språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektorenFordypningsoppgave i selvvalgt tema avvikles parallelt med praksis. Muntlig eksamen.Studieplanen er under revidering. Det kan forekomme endringer i faginnhold. 

Emne 1: Etisk grunnemne i oppvekstfag

1a. Studiemetoder og studieteknikk

1b. Barnesyn i stadig endring

1c. Pedagogikk og didaktikk

 

Emne 2: Språk og flerspråklighet

2a. Språk

2b. Flerspråklighet

2c. Språkmiljøer – hvordan skape nysgjerrighet og engasjement

 

Emne 3: Flerkulturelt mangfold

3a. Å forstå mangfoldige kontekster

3b. Å arbeide i mangfoldige kontekster

3c. Samarbeid og styringsdokumenter

 

Emne 4: Oppvekst i et flerkulturelt samfunn

4a. Oppvekst i et flerkulturelt samfunn

4b. Livserfaringer og livsbelastninger

4c. Ressursorientert perspektiv på barn med flerkulturell bakgrunn

 

Emne 5: Praksis i språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren

10 uker praksis à 25 timer pr. uke. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 25 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke.

 

Emne 6: Fordypning i språklig og kulturelt mangfold i oppvekstsektoren

Fordypningsoppgave i selvvalgt tema avvikles parallelt med praksis. Muntlig eksamen.

Studieplanen er under revidering. Det kan forekomme endringer i faginnhold. 

Undervisningsopplegg

  • Stedbasert lærerstyrt undervisning som gjennomføres hver torsdag klokken 17:00-21:00, samt hver fjerde mandag klokken 17:00-21:00. (Ikke undervisning i skoleferier). Vi gjør oppmerksom på at det kan komme endringer i undervisningsdager og undervisningstidspunkt.

  • 10 uker praksis à 25 timer pr. uke i siste semester. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 25 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke.

  • Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli best mulig og mest mulig praksisnært.

  • For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A–F på individuelle oppgaver, og bestått/ikke bestått på gruppeoppgaver. I tillegg gis en skriftlig tilbakemelding. Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen. Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen.

  • Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program.

Opptakskrav

Det er rullerende opptak fram til oppstartsdato eller til klassen er fylt opp.

Man kan søke på grunnlag av formell kompetanse eller realkompetanse.

For opptak på grunnlag av formell kompetanse:

Fullført videregående opplæring innen helse- og oppvekst med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak.

For opptak på grunnlag av realkompetanse (hvis du ikke har fagbrev):

Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:

  • 8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

  • Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

  • Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

Omsorg for egne barn regnes som 1 år realkompetanse hvis barnet/ett av barna har fylt ett år ved søknadstidspunktet.

Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.

Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Det må fremlegges politiattest innen fire uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. I alle fagskoleutdanninger med krav om politiattest vil det også foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.

Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak legges inn så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.