Nøkkelinformasjon
Lærested
Studiested
Nivå
FagskoleStudieform
Undervisning ved lærestedetOm studiet
Helse- og omsorgssektoren står overfor store utfordringer i årene framover. Demografisk utvikling, med blant annet økende antall personer med alvorlige, uhelbredelige og kroniske sykdommer, økende andel eldre i befolkningen, stadig høyere levealder og samfunnsutviklingen for øvrig, gir økt etterspørsel etter alle typer helse- og omsorgstjenester, ikke minst innen palliasjon. Brukerne/pasientene og deres pårørende stiller også store krav til kvalitet på tjenestene og muligheter for aktiv deltagelse i utforming av tjenestetilbudet. Det er viktig for velferdssamfunnet at vi greier å rekruttere, utdanne og beholde kompetent personell. Fagskoleutdanning i palliasjon vil kunne gi ansatte i sektoren spisskompetanse innen palliativ omsorg til alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende. Fagarbeidere med denne tilleggskompetansen kan bidra til oppbygging av et faglig godt tilbud i kommunene og i spesialisthelsetjenesten i tråd med sentrale føringer. Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene1a. Arbeidsformer og metoder i studiet1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet1c. Etikk1d. Kommunikasjon og samhandling1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk1f. Sosiologi og psykologiEmne 2: Palliasjon2a. Palliasjon fagi– hva er palliasjon?2b. Alvorlig og uhelbredelig sykdom – hva det kan innebære for pasient og pårørende2c. Døden i et historisk og kulturelt perspektivEmne 3: Sykdom og palliativ omsorg3a.Palliativ, symptomforebyggende og symptomlindrende behandling og omsorg3b. Kartlegging og vurdering av symptomer3c. Alvorlige sykdommer3d. Konsekvenser av alvorlig sykdom og behandling, ivaretakelse av grunnleggende behov3e. Pleie og omsorg ved livets sluttEmne 4: Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud4a. Aktører og organisering av det palliative tjenestetilbudet4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanseEmne 5: Praksis i palliasjon10 uker praksis (300 timer). Kan gjennomføres på egen arbeidsplass hvis den er relevant for utdanningen. Emne 6: Fordypning i palliasjon Studieplanen er under revidering. Det kan forekomme endringer i faginnhold.
Helse- og omsorgssektoren står overfor store utfordringer i årene framover. Demografisk utvikling, med blant annet økende antall personer med alvorlige, uhelbredelige og kroniske sykdommer, økende andel eldre i befolkningen, stadig høyere levealder og samfunnsutviklingen for øvrig, gir økt etterspørsel etter alle typer helse- og omsorgstjenester, ikke minst innen palliasjon. Brukerne/pasientene og deres pårørende stiller også store krav til kvalitet på tjenestene og muligheter for aktiv deltagelse i utforming av tjenestetilbudet. Det er viktig for velferdssamfunnet at vi greier å rekruttere, utdanne og beholde kompetent personell. Fagskoleutdanning i palliasjon vil kunne gi ansatte i sektoren spisskompetanse innen palliativ omsorg til alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende. Fagarbeidere med denne tilleggskompetansen kan bidra til oppbygging av et faglig godt tilbud i kommunene og i spesialisthelsetjenesten i tråd med sentrale føringer.
Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
1f. Sosiologi og psykologi
Emne 2: Palliasjon
2a. Palliasjon fagi– hva er palliasjon?
2b. Alvorlig og uhelbredelig sykdom – hva det kan innebære for pasient og pårørende
2c. Døden i et historisk og kulturelt perspektiv
Emne 3: Sykdom og palliativ omsorg
3a.Palliativ, symptomforebyggende og symptomlindrende behandling og omsorg
3b. Kartlegging og vurdering av symptomer
3c. Alvorlige sykdommer
3d. Konsekvenser av alvorlig sykdom og behandling, ivaretakelse av grunnleggende behov
3e. Pleie og omsorg ved livets slutt
Emne 4: Yrkesutøvelse og palliativt tjenestetilbud
4a. Aktører og organisering av det palliative tjenestetilbudet
4b. Yrkesutøvelse, kommunikasjons- og veiledningskompetanse
Emne 5: Praksis i palliasjon
10 uker praksis (300 timer). Kan gjennomføres på egen arbeidsplass hvis den er relevant for utdanningen.
Emne 6: Fordypning i palliasjon
Studieplanen er under revidering. Det kan forekomme endringer i faginnhold.
Undervisningsopplegg
Stedsbasert lærerstyrt undervisning hver tirsdag fra 09.00-14.30 ved AOF Studiesenter, Trondheim.
10 uker praksis med 30 timer pr uke i siste semester. Praksis kan gjennomføres på eget arbeidssted hvis studenten arbeider med aktuell brukergruppe.
For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A–F på individuelle oppgaver, og bestått/ikke bestått på gruppeoppgaver. I tillegg gis en skriftlig tilbakemelding. Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen. Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen.
Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program.
Opptakskrav
Det er rullerende opptak fram til oppstartsdato eller til klassen er fylt opp.
Man kan søke på grunnlag av formell kompetanse eller realkompetanse.
For opptak på grunnlag av formell kompetanse:
Fullført og bestått videregående opplæring innen helse- og omsorg, med fagbrev som helsefagarbeider, eller utdanning som hjelpepleier eller omsorgsarbeider. Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak.
For opptak på grunnlag av realkompetanse (hvis du ikke har fagbrev):
Søker må være minimum 23 år på søknadstidspunktet, og oppfylle ett av følgende punkter:
8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.
Det må fremlegges politiattest innen fire uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. I alle fagskoleutdanninger med krav om politiattest vil det også foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.
Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak må legges inn så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.