Nøkkelinformasjon
Lærested
Studiested
Nivå
FagskoleStudieform
Undervisning ved lærestedetOm studiet
Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene1a. Arbeidsformer og metoder i studiet 1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet 1c. Etikk 1d. Kommunikasjon og samhandling 1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk 1f. Sosiologi og psykologi Emne 2: Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering2a. Hva er hverdagsmestring? 2b. Hva er hverdagsrehabilitering? 2c. Generell prosesskompetanse 2d. Arbeidsmetode og teorigrunnlag for å øke mestring og selvstendighet hos bruker og jobbe etter brukerens mål basert på spørsmålet «Hva er viktige aktiviteter for deg?»Emne 3: Fordypning i hverdagsmestring og hverdagsrehabiliteringAvslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema innen hverdagsrehabilitering. Studentene skal trekke inn stoff fra emnene og knytte dette til praksis. Emne 4: PraksisParallelt med fordypningsoppgaven avvikler studentene 5 uker praksis à 30 timer
Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helse- og sosialfagene
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Helse- og sosialfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og
sosialpolitikk
1f. Sosiologi og psykologi
Emne 2: Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
2a. Hva er hverdagsmestring?
2b. Hva er hverdagsrehabilitering?
2c. Generell prosesskompetanse
2d. Arbeidsmetode og teorigrunnlag for å øke mestring og selvstendighet hos bruker og jobbe etter brukerens mål basert på spørsmålet «Hva er viktige aktiviteter for deg?»
Emne 3: Fordypning i hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering
Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema innen hverdagsrehabilitering. Studentene skal trekke inn stoff fra emnene og knytte dette til praksis.
Emne 4: Praksis
Parallelt med fordypningsoppgaven avvikler studentene 5 uker praksis à 30 timer
Undervisningsopplegg
Stedbasert (Larvik) lærerstyrt undervisning hver onsdag kl. 09.00–14.30. (Forbehold om endring.)
Det er 5 uker praksis på totalt 150 timer. Praksis på eget arbeidssted kan være aktuelt for studenter som i sitt daglige arbeid møter fagskoleutdanningens brukergrupper.
Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli oppleves som mest mulig praksisnært
Opptakskrav
Man kan søke på grunnlag av formell kompetanse eller realkompetanse.
For opptak på grunnlag av formell kompetanse:
Fullført videregående opplæring med fagbrev innen helsefagarbeid. Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak.
For opptak på grunnlag av realkompetanse (hvis du ikke har fagbrev):
Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:
8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.
Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.
Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.
Det må fremlegges politiattest innen fire uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. I alle fagskoleutdanninger med krav om politiattest vil det også foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.
Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak legges inn så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.