Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Lærested

Studiested

Oslo

Nivå

Fagskole

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Om studiet

Emne 1: Etisk grunnemne i oppvekstfag1a. Studiemetoder og studieteknikk• Aktiv læring• Progresjon• Kritisk tenking og refleksjon• Etisk grunnsyn1b. Barnesyn i stadig endring• Holdninger og verdisyn• Ulike styringsdokumenter• Profesjonsetikk/yrkesetikk• Forskning og utvikling• Pedagogiske diskurser1c. Pedagogikk og didaktikk• Pedagogisk virksomhet• Observasjon- og observasjonsmetoder• Pedagogisk dokumentasjon og ulike pedagogiske verktøy• Mestring• Danning• RelasjonerEmne 2 Livsmestring·        Inkludering·        Livsmestring·        Identitet·        UtenforskapEmne 3 Tidlig innsats3a. Tidlig innsats• Rettigheter og lover for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging og deres familier• Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid• Barn og unge i risikosituasjoner• Post-migrasjon• Vennskap/sosialisering• Barn og unges helhetlige utvikling3b. Barn i krise• Barn og unge som pårørende• Traumebasert omsorg• Omsorgssvikt• Seksuelle overgrep• Alvorlig syke barn3c. Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging• Barn og unge med sammensatte vansker• Barn og unge med funksjonsnedsettelse• Språkvansker• Synshemning• Hørselshemning• Autismespekteret• ADHD/ADD• Tourettes• Kroniske sykdommerEmne 4: Praksis10 uker praksis à 30 timer pr. uke. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 30 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. ukeEmne 5: FordypningsemneFordypningsoppgave i selvvalgt tema parallelt med praksisavvikling. Muntlig høring.Studieplanen er under revidering. Det kan forekomme endringer i faginnhold.

Emne 1: Etisk grunnemne i oppvekstfag
1a. Studiemetoder og studieteknikk

• Aktiv læring

• Progresjon

• Kritisk tenking og refleksjon

• Etisk grunnsyn

1b. Barnesyn i stadig endring

• Holdninger og verdisyn

• Ulike styringsdokumenter

• Profesjonsetikk/yrkesetikk

• Forskning og utvikling

• Pedagogiske diskurser

1c. Pedagogikk og didaktikk

• Pedagogisk virksomhet

• Observasjon- og observasjonsmetoder

• Pedagogisk dokumentasjon og ulike pedagogiske verktøy

• Mestring

• Danning

• Relasjoner

Emne 2 Livsmestring

·        Inkludering

·        Livsmestring

·        Identitet

·        Utenforskap

Emne 3 Tidlig innsats

3a. Tidlig innsats

• Rettigheter og lover for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging og deres familier

• Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

• Barn og unge i risikosituasjoner

• Post-migrasjon

• Vennskap/sosialisering

• Barn og unges helhetlige utvikling

3b. Barn i krise

• Barn og unge som pårørende

• Traumebasert omsorg

• Omsorgssvikt

• Seksuelle overgrep

• Alvorlig syke barn

3c. Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging

• Barn og unge med sammensatte vansker

• Barn og unge med funksjonsnedsettelse

• Språkvansker

• Synshemning

• Hørselshemning

• Autismespekteret

• ADHD/ADD

• Tourettes

• Kroniske sykdommer

Emne 4: Praksis
10 uker praksis à 30 timer pr. uke. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 30 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke

Emne 5: Fordypningsemne
Fordypningsoppgave i selvvalgt tema parallelt med praksisavvikling. Muntlig høring.

Studieplanen er under revidering. Det kan forekomme endringer i faginnhold.

Undervisningsopplegg

GJENNOMFØRING

  • Stedbasert (Oslo) lærerstyrt undervisning hver tirsdag kl. 17–21, samt hver fjerde torsdag kl. 17–21. (Forbehold om endringer.)

  • 10 uker praksis à 30 timer pr. uke i siste semester. For studenter som av ulike grunner ikke kan være i praksis 30 timer pr. uke, kan det tilrettelegges slik at praksis avvikles over flere uker med færre timer pr. uke. Studenter finansiert av Utdanningsdirektoratet skal avvikle praksis som prosjektarbeid på eget arbeidssted

  • Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli best mulig og mest mulig praksisnært

  • For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A–F på individuelle oppgaver, og bestått/ikke bestått på gruppeoppgaver. I tillegg gis en skriftlig tilbakemelding. Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen. Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen

  • Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program

Opptakskrav

Det er rullerende opptak fram til oppstartsdato eller til klassen er fylt opp.

Man kan søke på grunnlag av formell kompetanse eller realkompetanse.

For opptak på grunnlag av formell kompetanse:

Fullført videregående opplæring innen innen helse- og oppvekst med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak.

For opptak på grunnlag av realkompetanse (hvis du ikke har fagbrev):

Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:

  • 8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

  • Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

  • Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

Omsorg for egne barn regnes som 1 år realkompetanse hvis barnet/ett av barna har fylt ett år ved søknadstidspunktet.

Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.

Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Det må fremlegges politiattest innen fire uker etter at tilbud om studieplass er mottatt. I alle fagskoleutdanninger med krav om politiattest vil det også foretas en løpende skikkethetsvurdering av studentene.

Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak legges inn så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.