Vei- og anleggsarbeider

I fjor sommer ble Tobias Vilhelmsen ferdig utdannet vei- og anleggsarbeider. – Jeg liker veldig godt variasjonen. Du vet aldri hva slags prosjekt du skal gjøre når du kommer på jobb, sier han.
Portrettbilde av vei- og anleggsarbeider Tobias Vilhelmsen med hørselsvern, svart genser og gul arbeidsjakke.
Tobias Vilhelmsen, 21 år
Vei- og anleggsarbeider
Hemsedal Maskinlag
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Jeg gikk for dette yrket og trives med å jobbe fysisk og være mye ute.»
― Tobias Vilhelmsen
Tekst og foto:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 30.10.2022
«Jeg gikk for dette yrket og trives med å jobbe fysisk og være mye ute.»
― Tobias Vilhelmsen
«Du kan ikke forvente å slappe så mye av, og du må tåle å bli litt møkkete.»
― Tobias Vilhelmsen

Hvorfor valgte du å bli vei- og anleggsarbeider?

– Jeg hadde ikke lyst på en kontorjobb, og å sitte inne. Da jeg var liten likte jeg å se på gravemaskiner. Jeg gikk for dette yrket og trives med å jobbe fysisk og være mye ute.

Image
Vei- og anleggsarbeider Tobias Vilhelmsen sitter inne i en gravemaskin og graver i en grøft. Gravemaskina står på i et veikryss på en grusvei.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Vi jobber fra mandag til fredag fra klokka 07–1600. På fredagene har vi kort dag, da slutter vi klokka 13.30. Når vi møter opp på morgenen, blir vi fortalt hva vi skal gjøre. Kanskje må jeg dra til et sted med hjulgraveren, legge rør i en grøft, eller noe annet. Det kan være fysisk tunge arbeidsoppgaver, fra å legge mindre rør til hustomter til å legge rør som er opptil 160 millimeter i diameter som brukes som vannledninger. Disse er 12 meter lange, da må vi bruke graveren for å løfte opp rørene.

Andre ting vi jobber med er avløpsrør, trekkerør, montere deler i vannkummer, samt noen spesialprosjekt som å montere renseanlegg og liknende. Men her i Hemsedal hvor jeg jobber går det veldig mye i infrastruktur til hus- og hyttetomter. Kjøretøyene jeg bruker i jobben er graver, dumper, hjullaster og en del traktor på vinteren for å brøyte.

Det er mye samarbeid med andre. Det kommer an på hvor mange vi er og hvor stort prosjektet er, men som oftest er det én inne i graveren og én i grøfta.

Hva kreves for å kunne jobbe som vei- og anleggsarbeider?

– Det kreves at du er glad i å bruke kroppen til å jobbe fysisk. Du kan ikke forvente å slappe så mye av, og du må tåle å bli litt møkkete.

Mange store firmaer har krav om fagbrev for å få jobb. I min bedrift er ikke det et krav, men det er selvfølgelig en stor fordel.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Yrket passer for folk som kanskje blir litt rastløse av å sitte stille, og som er glade i å jobbe fysisk utendørs. Det blir ofte en del overtid og du har alltid en jobb å gjøre. Denne jobben passer ikke hvis du vil sitte stille og ikke bli møkkete på hendene.

Hva liker du best med å være vei- og anleggsarbeider?

– Jeg liker veldig godt variasjonen og det at vi aldri vet hva slags prosjekt vi skal gjøre. Det er alltid noe nytt og spennende som skjer, og jeg lærer noe nytt hver dag. Da går jeg aldri lei, og det er det jeg liker best.

Hva liker du minst?

– Det verste er vel når det er kaldt om vinteren. Det kommer jo en del snø her i Hemsedal, og da må du måke snø og brøyte. Det er kaldt å jobbe på vinteren, særlig hvis du jobber med rennende vann i tjue minusgrader. Heldigvis har vi gode arbeidsklær, varmedress og hansker, så det går greit.

Image
Vei- og anleggsarbeider Tobias Vilhelmsen i gul arbeidsbukse og svart arbeidsgenser og hørselsvern legger grus over noen hvite plater. Han sitter på huk ved siden av en mur. Det er også litt av en gravemaskin i bildet.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det går an å gå et par år på skole for å få bli daglig leder i en bedrift eller HMS-ansvarlig. Eller så kan du bli lastebilsjåfør eller maskinfører og liknende. Det er ganske mange muligheter innenfor yrket. Andre steder du kan jobbe i er Veidekke, Skanska og de store bedriftene. Eller så finnes det mange småbedrifter rundt omkring, og alt innenfor anleggsbransjen gir deg gode muligheter.

Hva kan man forvente i lønn som vei- og anleggsarbeider?

– Jeg ligger i hvert fall på rundt 500.000 i året. Det er det de fleste ligger på. Så lønna er ikke dårlig. Hvis du jobber overtid, som det ofte blir mye av, vil lønna stige.

Hvordan er sjansene for å få jobb som vei- og anleggsarbeider?

– Jeg tror det er veldig gode sjanser for å få seg jobb. Det er alltids behov for folk virker det som. I firmaet mitt har det kommet og gått mange som bare har jobbet om sommeren og som fortsetter etter sommeren. Det er bare å ta kontakt med en bedrift. 

Tilhørende utdanninger

Vei- og anleggsfag

Du lærer om veiarbeid, grunnarbeid og arbeid med kommunaltekniske anlegg.

Finn studier