Utstillingsdesigner
Hvorfor valgte du å bli utstillingsdesigner?
– Jeg har egentlig utdanning som industridesigner og har jobbet som dette i mange år. Da jeg skulle velge utdanning, sto jeg mellom arkitekt og industridesigner. Jeg har alltid vært glad i tegning, form og farge, og den kreative prosessen med ting. Det var litt tilfeldigheter som gjorde at jeg endte opp i London på industridesign. Etter utdanningen jobbet jeg både som produktdesigner og industridesigner i forskjellige bedrifter, før jeg tok en master i prosjektledelse på BI. Jeg jobbet for meg selv i noen år, før jeg begynte i et selskap som for det meste drev med messestands.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg jobber prosjektbasert med messestands. Ofte har jeg 20 pågående prosjekter samtidig, og hvert prosjekt krever ulike ting og har sine utfordringer. I løpet av en arbeidsdag prøver jeg å holde meg til en liste med arbeidsoppgaver som skal gjøres, men ofte må ting flyttes på og uforutsette ting dukker opp.
Et stand-prosjekt kan være en lang prosess og starter med et møte med kunde der vi får en brief eller oppgave. Deretter har vi ofte en kreativ prosess der vi sparrer ideer med kunder og medarbeidere. Vi setter ofte opp en rekke tilbud på løsninger før vi til slutt lander vi en løsning på messestanden som tilfredsstiller både kunden og oss. Jeg henter inn priser fra leverandører til alt som skal være på standen. Eksempel på et prosjekt kan være en messestand på Oljemessen i Stavanger. Da skaper vi ofte et konsept og designer på bakgrunn av det. Dette innbefatter alt fra hvor høye veggene skal være, hvor mange stoler og bord standen skal ha, teppe, gulv og lyssetting, til hva som skal være «eye catcheren» til standen. Min oppgave er også å skape det grafiske utrykket i kombinasjon med bilder, film, tekst og budskap. Klientene våre kommer fra oljebransjen, IT-bransjen, mat-bransjen og banker. Mange av kundene er faste.
Jeg jobber selvstendig med prosjektene, selv om vi har åpen dialog på kontoret og muligheter for sparring og synspunkter fra kollegaer. Når jeg ikke er på kontoret, er jeg ute på møter eller montering for å sørge for at alt går sin gang på standen. Dette for å se at standen blir montert riktig og slik jeg har designet den, men også for å møte kunden.
Hva kreves for å kunne jobbe som utstillingsdesigner?
– Det er flere veier til dette yrket. Selv er jeg utdannet industridesigner, men du kan også ha utdanning som produktdesigner, arkitekt eller interiørarkitekt for å jobbe som utstillingsdesigner.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Du bør være kreativ, opptatt av estetikk, design og hvordan ting skal se ut. En evne til å formidle et budskap for andre er også en viktig egenskap i dette yrket. Du bør også være åpen og glad i å snakke mennesker. Som utstillingsdesigner treffer du mange mennesker og du må være flink til å kommunisere. Det å gjengi hva kunden er ute etter og forstå hva som er viktig for denne, er essensielt. Du er på en måte en problemløser og ofte vil kunder ha ting som ikke er laget før. Da må man sette sammen løsninger som er unike, noe jeg synes er kjempespennende.
Det er ikke noe spesielt med dette yrket som gjør at det direkte ikke passer til noen, men det vil kanskje ikke passe så godt for de som er ute etter en skikkelig fysisk jobb.
Hva liker du best med å være utstillingsdesigner?
– Jeg har en veldig variert arbeidshverdag med nye utfordringer hele tiden. Det er det beste med dette yrket, at jeg ikke kun er på kontoret eller på messer, men kombinasjonen av det hele.
Hva liker du minst?
– Misfornøyde kunder, som igjen gir deg ambisjoner om at dette ikke skal skje.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Utstillingsdesignere jobber hovedsakelig i reklame, design, retail- og mediebransjen. Det finnes alltid mange muligheter. Vi har en unik kompetanse som gir muligheter i mange bransjer.
Hva kan man forvente i lønn som utstillingsdesigner?
– Du kan forvente en startlønn på cirka 600 000 kroner i året.
Hvordan er sjansene for å få jobb som utstillingsdesigner?
– Jeg vil si sjansene er relativt gode, men det vil jo så klart variere etter hvor mye etterspørsel det er i markedet.
Tilhørende utdanninger
Eksponeringsdesign
Du lærer om å utarbeide konsepter innenfor varehandel og messer, scene- og kulturarrangementer.
Finn studierInteriør- og dekoratørutdanning
Du lærer å utforme og innrede rom tilpasset menneskene som skal være der. Det kan være private boliger og offentlige rom.
Finn studier