Trafikklærer

– Man møter nye folk hele tiden og det gjør jobben veldig interessant, forteller Vegard.
En mann i svart jakke og hvit t-skjorte. Bak han er det bilder av gamle bilder. Han er inne.
Vegard Andreassen, 34 år
Trafikklærer
Alfa Trafikkskole, Tromsø
«Det er veldig lite som slår en fin sommerdag når jeg er ute og kjører motorsykkel. På sånne dager er det utrolig at jeg får betalt for å holde på med dette.»
― Vegard Andreassen
Tekst og foto:
Sylwia Sørensen
Publisert: 22.11.2023
«Det er veldig lite som slår en fin sommerdag når jeg er ute og kjører motorsykkel. På sånne dager er det utrolig at jeg får betalt for å holde på med dette.»
― Vegard Andreassen
«Det som er enkelt for noen er ikke like enkelt for andre. Derfor trenger noen mer tid på enkelte ting for å komme opp på det nivået som kreves.»
― Vegard Andreassen

Hvorfor valgte du å bli trafikklærer?

– Jeg har egentlig valgt yrket fordi jeg har interesse for faget trafikk. Da jeg var ungdom opplevde jeg at venner kjørte seg i hjel. Jeg har hatt lyst til å bidra til at folk på sikt endrer holdninger rundt trafikken og tar sikre valg på veien.

Image
En mann i svart jakke tegner på en brett. Han sitter i passasjersetet i en bil.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Mine arbeidsdager varierer veldig. På trafikkskolen vår har vi bil og tilhenger, moped, og motorsykkel i tre forskjellige vektklasser, og jeg underviser på flere av disse. I tillegg har jeg også obligatoriske kurs. I løpet av en dag kan jeg skifte mellom å kjøre motorsykkel, bil og bil med tilhenger.

Jeg kan selv velge hvor intensiv en dag skal være. Som regel starter jobben med kjøretime kl. 7.30, og så er jeg ferdig kl. 16. På skolen har vi også en del kurs som kan gå på kveldstid, blant annet mørkekjøring. Når jeg holder på med det, kan jeg være ferdig på jobb kl. 22 på kvelden. Men da kan jeg forskyve på starten neste dag og starte senere.

Det er fortsatt slik at de fleste som tar bilsertifikat er 17 og 18 år, men vi har også mange elever som har ventet litt lenger. Det finnes også veldig mange voksne som vil leve ut drømmen og tar sertifikat for motorsykkel. Elevene våre er på forskjellige plasser i livet, fra forskjellige plasser i verden og har ulike erfaringer. Du kan undervise en 18-åring fra Norge og en mann over 40 som kommer fra Nord-Afrika – man møter nye folk hele tiden og det gjør jobben veldig interessant.

De aller fleste elever er veldig spente når de kommer til første kjøretime. Som trafikklærer har jeg pedaler på siden min, og kan gripe inn hvis det trengs. Det gir trygghet til elevene. Vi kan kjøre en time i byen eller ta lengre økter på noen timer på landeveien. Det som kan være nyttig for mange er vinterkjøring, for det kommer man til å gjøre mye, så det er fint å trene med en støttespiller i passasjersetet.

Min erfaring er at hvis det står «L» eller «Skole» på bilen, er mange sjåfører veldig tålmodige. Det finnes også folk som reagerer motsatt, men det er en utfordring vi bare må takle. Noen ganger er det veldig utfordrende for noen å begynne å kjøre i trafikken. Vi tilpasser alltid undervisningen til hver enkelt. Hvis noen er redd, så starter vi veldig sakte og sikkert på et lukket område før vi kjører ut i trafikken. Når jeg har kjøretime med motorsykkel, kjører vi veldig mye på bane først. Det er ikke sånn at vi kaster elever rett ut i første lyskryss og håper at det går bra. De må være klar for det, og vi følger en progresjonsplan.

På trafikkskolen jeg jobber på er vi to ansatte. Vi underviser begge alle klassene vi tilbyr. Når en lærer har kjøretime, kan den ha andre teoriundervisning, så vi jobber ikke nødvendigvis direkte sammen. Samtidig prater vi veldig mye sammen rundt faglige problemstillinger. Hvis det dukker opp utfordringer med å nå frem til en elev, så kan vi bytte på kjøretime for å se om det fungerer bedre for eleven.

Hva kreves for å kunne jobbe som trafikklærer?

– For å bli trafikklærer må du ta to års utdanning på enten Nord universitet eller Oslo Met. Etter det søker du Statens Vegvesen om autorisasjon.

Utdanningen er en blanding av teori og praksis. Man lærer seg mye fysikk som er praktisk brukbart i yrket i forhold til for eksempel beregning av energi. Man har også mye pedagogikk og yrkesdidaktikk. Det siste går både på hvordan vi forholder oss til mennesker og forskjellige yrkesfaglige situasjoner.

Gjennom utdanningen har man mye praksis. Da jeg gikk på Nord universitet, drev vi studenter en slags trafikkskole med egne elever. Vi skulle følge dem gjennom hele løpet, fra trafikalt grunnkurs til de fikk førerkort.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Hvis du vil bli trafikklærer, bør du være interessert i faget. Du må være tålmodig og like å møte forskjellige folk og prate med dem. Det et yrke hvor du må være interessert i å finne ut hvorfor folk gjør som de gjør. Når jeg spør elever hva de synes om situasjoner på veien, så kan jeg få et veldig utfyllende svar eller det kan vise seg de ikke har tenkt over det.

Undervisningen skal være individtilpasset. Som trafikklærer trenger du å finne ut en del ting. Det er viktig å vite hva eleven synes om å kjøre ut i trafikken. Det kan også være at det er noen utfordringer som gjør at man må legge opp utdanningsløpet på en annen måte for noen. Det skjer for eksempel at noen synes at det er skummelt å kjøre bil.

Yrket passer ikke hvis du bare vil møte opp på jobb, gjøre dine oppgaver, produsere noe, og gå hjem.

Hva liker du best med å være trafikklærer?

– Jobben er veldig fleksibel! Jeg styrer arbeidshverdagen selv og får stor variasjon i det jeg gjør, selv om jeg i bunn og grunn gjør det samme hver dag.

Mange spør meg om jeg ikke blir lei av å kjøre bil? Jo, det blir jeg faktisk, men det som gjør denne jobben spennende er å møte mange forskjellige folk, det liker jeg best med å være trafikklærer.

Jeg må også si at det er lite som slår en fin sommerdag når jeg er ute og kjører motorsykkel. På sånne dager er det utrolig at jeg får betalt for å holde på med dette!

Hva liker du minst?

– Det kan tidvis være litt høyt arbeidstrykk. Det gjør at det blir litt vanskelig å skru av jobben når jeg er ferdig. Men det går seg som regel til.

Det som er minst hyggelig med yrket er situasjoner når eleven har en annen oppfatning av sitt eget nivå enn jeg har. Det kan være litt ubehagelig når du må prøve å få den eleven til å forstå dette. Eleven bør skjønne at det ikke bare handler om å gjennomføre en time, du skal faktisk nå et mål før du kommer ut fra skolen.

En annen ting som kan være utfordrende er at noen trenger mer tid til å lære seg å kjøre. Det som er enkelt for noen er ikke like enkelt for andre, og derfor trenger noen mer tid på enkelte ting for å komme opp på det nivået som kreves. Vi har forståelse for at førerkortet koster en del penger, men man kan ikke følge det samme løpet slavisk for alle. Undervisningen er tilpasset den enkelte.

Image
En mann i svart jakke. Han sitter i en hvit bil med svarte klistemerker. Han er i en garasje.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Når du er ferdig utdannet som trafikklærer, er du godkjent for å undervise i klasse B, som er bil. Da kan du undervise både på manuell- og automatgir. Men det finnes en del ekstra etterutdanning og kurs som du kan ta for å undervise i andre førerkortklasser – jeg tok videreutdanning for å undervise på motorsykkel, for eksempel.

En utdannet trafikklærer kan også studere ett år til for å bli faglig leder for trafikkskole, eller ta bachelor i trafikkpedagogikk og trafikksikkerhet. Det finnes også mulighet til å bygge videre og ta master, blant annet i yrkespedagogikk. Med den kan du drive med utdanning av trafikklærere.

Med trafikklærerutdanning kan man jobbe blant annet ved trafikkskoler, Statens Vegvesen, NAF, Trygg Trafikk og andre trafikksikkerhetsorganisasjoner. Man kan også jobbe som sikkerhetsrådgiver. Det finnes mange muligheter.

Hva tjener en trafikklærer?

– Jeg vi si at en ferdig utdannet trafikklærer kan tjene rundt 600.000 i året. Samtidig varierer lønnen veldig fra sted til sted, så du kan tjene opp mot 800.000-900.000 hvis du jobber et sted hvor det er stort behov for lærere og i tillegg svarer på det som er etterspørsel etter.

Hvordan er sjansene for å få jobb som trafikklærer?

– Hvis du er villig til å flytte på deg, er sjansene ganske store for å få jobb. Jeg observerer at det er mange trafikkskoler som trenger trafikklærere. Det har vært et yrke som mange står i lenge – nå virker det som at det er flere eldre lærere som pensjonerer seg, og at det er et generasjonsskifte.

Tilhørende utdanninger

Trafikklærer

Trafikklærer er et toårig høgskolestudium som gir deg kompetanse til å utdanne nye bilførere.

Finn studier