Trafikkbetjent

– Trafikkbetjenter gjemmer seg ikke i buskene og jakter ikke på feilparkeringer. Vi er vanlige hyggelige folk som jobber med å håndheve loven, smiler Kim Bolstad.
En mann i svart uniform og skyggelue smiler til kamera. Han står foran en sølvfarget automat.
Kim Bolstad , 34 år
Trafikkbetjent
Tønsberg kommune, teknisk drift i Tønsberg
«Som trafikkbetjent har jeg frihet og enkle arbeidsinstrukser. Hvordan dagen skal bli er veldig opp til meg. »
― Kim Bolstad
Intervju:
Bente Haraldstad Delmas
Publisert: 30.05.2023
«Som trafikkbetjent har jeg frihet og enkle arbeidsinstrukser. Hvordan dagen skal bli er veldig opp til meg. »
― Kim Bolstad
«Går jeg mindre enn 20 000 skritt i løpet av en dag føler jeg at jeg ikke har gjort noe.»
― Kim Bolstad

Hvorfor valgte du å bli trafikkbetjent?

– Jeg ble trafikkbetjent fordi jeg ikke kunne leve av lønnen som anleggsgartnerlærling og trengte en ekstrajobb. Jeg visste at Tønsberg parkering hadde behov for tilkallingsvakter, steppet opp på trappa og ba om jobb. Det er åtte år siden og jeg likte meg så godt at jeg ble. Jeg fikk etter hvert fagbrev som anleggsgartner og kombinerer i dag to jobber. Som trafikkbetjent har jeg frihet og enkle arbeidsinstrukser. Hvordan dagen skal bli er veldig opp til meg. Å håndtere mennesker og like en dialog som kan ende med alt fra en klem til en opphisset diskusjon, er en del av jobben min.

Image
To menn kledd i svart smiler til hverandre på en parkeringsplass. Mannen til venstre i bildet holder en gul lapp i hånda, og mannen til høyre i bildet klapper ham på skuldra. I bakgrunnen står det biler.
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Dagene starter med et felles morgenmøte hvor jeg får utdelt min sone, både i sentrum og på småsteder rundt byen. Om sommeren har vi også alle badestrendene i kommunen. For å komme meg effektivt til dagens sone har vi et stort utvalg av kjøretøy, sparkesykkel, Segway, postmann pat-biler og vanlige biler.

Jeg kontrollerer og sjekker at alle biler er riktig parkert og har nødvendig dokumentasjon for parkering. I dag brukes for det meste elektronisk parkering/apper. Verktøykassen min er en miniprinter og en telefon som er synkronisert opp mot parkeringssystemet i kommunen. Jeg aktiverer kameraregistrering og skanner skiltet. I løpet av et sekund får jeg svar på om bileieren har betalt. Akkurat nå er vi i en brytningstid med nye apper og systemer. Det betyr mange brukerfeil som feil registreringsnummer, feil bil med mere.

De gangene jeg treffer på bileiere lytter jeg til det de har å fortelle. Det er alltid en forklaring. Jeg informerer saklig om feilen, gjennomgår den gule lappen og forteller at de har tre ukers klagefrist.

Underveis og hele dagen sjekker jeg at alle er parkert lovlig i forhold til veitrafikkloven og parkeringsforskrifter. Eksempel er at de ikke blokkerer innkjørsel eller parkering, gang og sykkelsti, fem meter før gangfelt, stans forbudt, busslomme med mer. Det er mange regler jeg skal forholde meg til, men det blir fort en vane å tenke på alt. Forskjellen på en parkeringsvakt og en trafikkbetjent er at en parkeringsvakt jobber kun på private parkeringsplasser. En trafikkbetjent håndterer veitrafikkloven, reglene og parkeringsforskriftene. Jeg bistår også med fjerning av ulovlige parkerte biler. Jeg prøver alltid å finne eieren før jeg går videre med bot og i verste fall bortkjøring av biler. En annen del av jobben er enkelt vedlikehold som å vaske skilt, automater, luke, rette opp bøyde gjerder og passe på at alle skilt er godt synlige.

Går jeg mindre enn 20 000 skritt i løpet av en dag føler jeg at jeg ikke har gjort noe. For øvrig kan sommersesongen føles litt kaotisk, mye folk betyr mange rare parkeringer.

Hva kreves for å kunne jobbe som trafikkbetjent?

– Du må være over 18 år, ha førerkort og må ha gjennomført godkjent kurs som er både teoretisk og praktisk. Kurset tar 70 timer og arbeidsgiver dekker kursavgiften som tas i regi av Norpark. Det kreves ingen formell utdanning foruten godkjenning.

Man må ha en generell god helse fordi du går på asfalt hele dagen. Du må være villig til å jobbe turnus, i helger, og om kvelden.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Du må like å være ute og være flink til å snakke med folk. Jeg jobber med ulike personligheter og det er plass til mange typer mennesker. Det viktige er å være nøyaktig med å notere alle typer feilparkering. Det er også mange paragrafer å forholde seg til. Videre bør man ikke være konfliktsky, men kunne håndtere daglige diskusjoner på en profesjonell måte. Etter hvert blir man proff og det blir enklere å legge konflikter bak seg og gå videre. Ønsker man en stillesittende jobb så passer det ikke. Liker du ikke all slags vær så blir dette vanskelig.

Hva liker du best med å være trafikkbetjent? 

– Jeg liker å gjøre en god jobb i byen jeg er vokst opp. Jeg er glad i å berolige folk og det har jeg stor mulighet til i denne jobben.

Hva liker du minst?

– De dagene jeg er uopplagt og dårlig organisert.

Image
En mann i svart uniform og skyggelue setter en gul lapp på frontruten til en feilparkert bil.
Lisens
1

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Man kan jobbe som parkeringsvakt privat eller som trafikkbetjent i kommunen. Jeg vet at noen jobber med skiltforskrifter i Statens veivesen. Andre muligheter er å jobbe med relevante stillinger hvor det kreves konflikthåndtering.

Hva tjener man som trafikkbetjent?

– Begynnerlønnen er 349 000 kroner i året. Etter ti års ansiennitet er lønnen kommet opp i 450 000 kroner.

Hvordan er sjansene for å få jobb som trafikkbetjent?

– Folk blir lenge i jobben i kommunen og det er mange søkere. Det kan være noe enklere å få jobb som parkeringsvakt i det private.