Togekspeditør

Alle tror jeg er konduktør når jeg sier jeg er togekspeditør. Å være trafikkstyrer for tog er antagelig en mer oppklarende yrkestittel, sier Eirin.
Eirin Haugen har på seg togekspeditørhatten med rødt bånd rundt bremmen.
Eirin Haugen , 25 år
Togekspeditør
Bane Nor Mosjøen stasjon på Nordlandsbanen
«Å gå fra en jobb i barnevernet til jernbanen var et stort skritt, men det passer meg så mye bedre.»
― Eirin Haugen
Intervju:
Bente Delmas
Publisert: 18.04.2023
«Å gå fra en jobb i barnevernet til jernbanen var et stort skritt, men det passer meg så mye bedre.»
― Eirin Haugen
«Jeg koordinerer togtrafikken og har ansvar for å sikre at togene kjører på riktig spor og ikke kolliderer eller krysser hverandre på feil tidspunkt.»
― Eirin Haugen

Hvorfor valgte du å bli togekspeditør?

– Jeg tok en bachelor i barnevern og fikk fast jobb i hjembygda. Jeg fant fort ut A4-livet ikke var noe for meg og heller ikke det å ta med meg jobben hjem. Broren min er togekspeditør og jeg visste mye om jobben hans. Han fortalte om noen dager da han satt på stasjonen helt alene, til andre dager med masse action – togbytter, forsinkelser, arbeid på togsporet og uforutsette hendelser.

Jeg tente på ideen om å gjøre som han. Mye fordi jeg ikke trengte å tenke på jobb i fritiden og fordi en turnusjobb appellerte til meg. Å gå fra en jobb i barnevernet til jernbanen var et stort skritt, men det passer meg så mye bedre.

Image
Togekspeditør Eirin gar langs plattformen på stasjonen. På sporet venter et godstog på signal til å fortsette.
Foto: BaneNOR

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber i et tredelt skift, dag, kveld og natt. Uansett når jeg kommer på vakt sjekker jeg først at togene er i rute og om det er arbeid i sporet. Avtroppende ekspeditør brifer meg om det er noen spesielt som har skjedd – eller vil skje i løpet av mitt skift.

Jeg er alene på jobb og i løpet av en vakt her i Mosjøen har jeg i snitt seks til syv tog som stopper på stasjonen. Ettersom Mosjøen er en fast stasjon for personalbytte på togene så er min jobb veldig sosial med alle som kommer og går. Nordlandsbanen starter i Trondheim og har endestasjon i Bodø. Togleder sitter i Trondheim og fjernstyrer den sørligste strekningen fra Trondheim til Trofors. Derfra er det oss togekspeditører som styrer toget fra stasjon til stasjon. Det vil si at jeg stiller inn signalene til toget og togføreren kjører på signal fra meg.

Når det skjer noe på linjen som gjør at toget må holdes tilbake, gir jeg beskjed til togføreren. Før toget reiser fra stasjonen sender jeg togmelding til neste stasjon. Jeg koordinerer togtrafikken og har ansvar for å sikre at togene kjører på riktig spor og ikke kolliderer eller krysser hverandre på feil tidspunkt.

Jeg følger toget ved hjelp av ulike dataverktøy. Herfra er det en time til neste stasjon som er Mo i Rana. Jeg er både ute og inne på stasjonen, og er alltid til stede på plattformen når toget kommer, står, drar eller bare passerer. På uniformsluen har jeg et rødt bånd som viser at jeg er togekspeditør.

En annen del av jobben er å gi informasjon til reisende og være jernbanens ansikt utad. Jeg er tilstede for de reisende og dager med store avvik og ingen klare beskjeder til passasjerene kan bli hektiske.

Nordlandsbanen er utsatt for mye ruskevær. Det betyr igjen et massivt og daglig vedlikehold av sporet som fører til mange avvik. Men så har jeg også stille dager. Vi roterer rundt på forskjellige stasjoner, og minst en dag i uken er jeg på en stasjon der det ikke stopper et eneste tog og hvor min oppgave kun er å stille signal for toget.

De stasjonene kan ligge opptil et par timer med bil fra Mosjøen. Det kan antagelig virke litt ensomt å være alene på jobb og spesielt å sitte på en stasjon mukk alene. Sånn er det ikke. Jeg samarbeider med togfører, vedlikeholdsarbeidere, togleder, neste og forrige stasjon og toginformanter, (de som gir informasjon til de reisende).

Jeg har et stort ansvar og det er ikke rom for å gjøre feil. Derfor dobbeltsjekker jeg alt jeg gjør. Avvik, som er alt som ikke går etter planen, kan skape litt stress, og til tross for at det er tog det er snakk om – så betyr ikke det at alt går på skinner.

Hva kreves for å kunne jobbe som togekspeditør?

– Jeg vil først og fremst si at aspirantstillingene lyses ut på finn.no og legges ikke ut på samordna opptak eller andre plattformer. De lyses ut en gang i året. Krav til søkerne er fullført videregående eller et relevant fagbrev.

Man må gå gjennom mange tester, et personlig intervju og være egnet både fysisk og psykisk. Det er mange søkere og kommer man gjennom nåløyet venter en ni måneders lang utdanning. Den foregår ved Norsk jernbaneskole i Oslo, er lønnet og er delt inn i en teoretisk og praktisk del. Man er sikret jobb, med forbehold om at man består eksamen.

Etter eksamen blir man stasjonert på en stasjon, men etter utdanningen kan man søke på stillinger som togekspeditør over hele landet. Selv er jeg veldig fornøyd med å være hjemme i Mosjøen. Jeg vil nevne at et godt fargesyn er avgjørende for å komme inn. For å bli togleder må man først være utdannet som, og ha erfaring som togekspeditør.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Det passer for de som ønsker å jobbe turnus og har evnen til å omstille seg fra time til time. Det kan både være kjempehektisk og veldig rolig. Håndterer du ikke stress, er lite selvstendig og ikke liker å sitte stille i timevis, nei da passer det ikke.

Hva liker du best med å være togekspeditør? 

– At arbeidsdagene er forskjellige og at jobben er veldig sosial. Jeg liker godt skiftningene – fra stor til mye mindre aktivitet. Å ha mye ansvar når jeg er på jobb og å ha helt fri når jeg går hjem, er viktig for meg.

Hva liker du minst?

– Store avvik som går utover de reisende. Som ansiktet utad er det ikke alltid jeg får gjort noe med problemet, jeg må allikevel ta støyten fra de reisende. 

Image
Togekspeditør Eirin sitter inne på stasjonen og følger toget ved hjelp av ulike dataverktøy. Hun har en skjerm foran seg som viser framganger til toget.
Foto: Privat

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– I framtiden vil Bane NOR fjernstyre alle togstrekninger i landet. Det gjør min jobb litt usikker cirka ti år fram i tid. Jeg tar sikte på å utdanne meg videre til å bli togleder. For å bli togleder må man ha denne utdanningen i bunn.

Det er fire trafikkstyringssentraler i Norge som har togledere. Det er også mulighet til å få jobb administrativt eller bli toginformatør. Skal du bli togfører er det en helt ny utdanning ved Norsk Jernbaneskole. Jeg tror at å ha vært togekspeditør ser veldig bra ut på en CV og gir muligheter i andre jobber. Men de fleste som starter i Bane NOR blir der hele livet.

Hva kan man forvente i lønn som togekspeditør?

– Grunnlønnen er 430 000 kroner i året. Med tillegg kan lønnen økes betraktelig. Turnus, overtid, diett og annet kan doble lønnen.

Hvordan er sjansene for å få jobb som togekspeditør?

– Kommer du inn som aspirant er du sikret jobb. De blir lyst ut en gang i året på Finn.no. Har du de rette egenskapene har du gode muligheter for å komme inn.