Telefonselger
Hvorfor valgte du å bli telefonselger?
– Jeg er nok den fødte selger og har alltid ønsket å drive med salg. Jeg søkte på mange jobber og fikk et tilbud fra Maskineriet som inkluderte at jeg kunne ta fagbrev i salg og service. Den muligheten ga meg masse motivasjon til å jobbe som telefonselger, både med nysalg, mersalg og oppsalg av mobilabonnement og strømavtaler. Når jeg ringer kunden må jeg helt bestemt tro at jeg har det beste produktet for dem. Både å snakke med mennesker, være sosial og tilby et godt produkt gir meg pågangsmot til å ta telefonen.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Alle dager starter med en briefing hvor vi snakker om hvordan vi skal selge produktet i dag. Markedet forandrer seg daglig i forhold til andre leverandører og vårt motsvar må stemme med andres. Lederen informerer om resultater fra i går, produkter som er i konkurranse med oss i dag og markedet generelt. Deretter kommer motivasjonsbiten og dagens fokus. Riktig mental innstilling (RMI), og hvordan vi best skal håndtere motgang. Morgenmøte er på mange måter å legge en strategi om hvordan vi taktisk skal fronte ulike tilfeller, og finne rette argumenter for at kunden skal velge vårt produkt. Vi er 50 telefonselgere i samme lokale. Jobben krever pågangsmot, og morgenmøtet er kjempeviktig for å bli både motivert og informert. Vi starter med en følelse av at i dag skal vi vinne selve dagen.
Jeg får tildelt en ringeliste med nummer, fordelt på de som allerede er kunder, de som har vist interesse, og nysalg. Jeg ringer eksisterende kunder både for å skape en god relasjon og informere om nye muligheter og kampanjer. Med andre ord, mersalg. De som har vist interesse må overbevises om at akkurat vi er det beste valget. Nysalg er antagelig den vanskeligste biten. Konkurransen er beintøff, og jeg vet at det er mange som legger på røret med en gang, da de tenker «å nei, er det enda en telefonselger». Da gjelder det å holde humøret oppe og ikke ta avslagene personlig. Det skjer at jeg ikke har det særlig bra etter en rekke avslag, men så plutselig får jeg et menneske i den andre enden som er interessert. Da er alle de andre glemt.
Vi har noen greske ord som er gode å ha med seg i salgsprosessen. Arkitekten bak appellen, Aristoteles, og salgsformen er like aktuell i dag. Etos, logos og patos er ordene. Etos er å bygge trygghet, logos er en glad og imøtekommende stemme med et godt budskap og patos er å lytte til den jeg ringer til. Så er det opp til meg.
Jeg har en timelønn og provisjon. Hva jeg tjener er hemmelig, men man kan tjene mye penger hvis man orker. Hver dag er en konkurranse og det driver oss framover. Vi kan vinne turer, fine premier og bli både månedens selger og medarbeider. Jeg er litt stolt av at jeg ble månedens medarbeider på kontoret i Skien bare kort tid etter at jeg startet. Vi blir tatt godt vare på og – det er ingen tvil – har ikke vi telefonselgere det bra, så går firmaet dårlig.
Hva kreves for å kunne jobbe som telefonselger?
– Det kreves ingen formell utdanning for å jobbe som telefonselger. Derimot kreves et stort gå-på-mot. Du må ikke la deg demotivere av alle de som slenger på røret. Når det gjelder nysalg kan du regne med at en del kunder ikke er interessert.
Jeg har hatt intern opplæring og oppfølging før jeg kunne sitte på telefonen alene. Det handlet mye om å ha respekt for produktet, arbeidsmiljøet og ikke minst å lære salgsteknikk. Jeg har oppfølgingssamtaler som dreier seg om å kartlegge mine mål. Det kreves at du er glad i å prate med folk, og å lytte og forstå behovet til kunden. Det funker ikke å kjøre på med min kunnskap hvis jeg overkjører kundens behov. Det krever også at du ikke er for sart. Du må ikke ta avslag personlig, men være våken og alert: huske hva du sa, og gjenkjenne de gangene du gjorde et salg.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Så lenge du har de overstående kvalitetene så passer det for deg. Jeg tenker at det å kunne bygge en kjemi med den jeg snakker med er superviktig. Jeg må også kunne produktet inn og ut, men må være så lydhør at jeg ikke selger katta i sekken, men lytter til kundens behov. Faktum er at jeg ofte har møtt sjenerte kollegaer som må kjempe seg gjennom den vanskelige begynnelsen. Etter hvert kan de bli veldig selvsikre og gode selgere. Det er med andre ord ikke én type mennesker som blir telefonselgere. Det kan være deg og meg, men troen på at det en dag vil lønne seg er vital.
De som ikke liker salg og ikke klarer et avslag, som ikke vil lytte til kunden og ikke er sosialt smarte, passer det definitivt ikke for.
Hva liker du best med å være telefonselger?
– Jeg liker det sosiale, både med kundene og kollegaer. Vi er folk i alle aldre og har et godt arbeidsmiljø. Når jeg selger, gir det meg en god mestringsfølelse.
Hva liker du minst?
– De kjipe periodene med mye negativitet og følelsen av å stå fast.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Man får mange muligheter. Det vil alltid være et behov for selgere. Jeg tenker at kan du være telefonselger med nysalg, ja da har du noe å komme med på CV-en. Noen må selge det det som produseres. For meg personlig vil det å ta fagbrev styrke mine muligheter.
Hva kan man forvente i lønn som telefonselger?
– Lønnen min er taushetsbelagt, men jeg tror en god telefonselger kan tjene over 50-60 000 kroner i måneden. Et mer realistisk bilde er omtrent en gjennomsnittslønn. Er du skikkelig god kan du tjene mye.
Hvordan er sjansene for å få jobb som telefonselger?
– De er ganske store. Det søkes etter selgere hele tiden, men du må ha det i deg og ha lyst til å drive med salg.
Tilhørende utdanninger
Salgsfag
Du lærer om kundebehandling, salg og markedsføring av produkter, og blir i stand til å håndtere endringer og sikre lønnsom drift av virksomheter.
Finn studier