Taxisjåfør Lars Lundquist foran en hvit taxi

YrkesintervjuTaxisjåfør favoritt ikon

Lars skulle bare jobbe som taxisjåfør mens han bestemte seg for hva han egentlig skulle gjøre, men trivdes så godt at han nå har vært sjåfør i snart 26 år.

Lars Lundquist
46 år
Taxisjåfør
Bodø Taxi

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Det skjedde ved en tilfeldighet. En kompis hadde begynt å kjøre taxi, og mente at det var drømmejobben å få kjøre nye, fine biler og attpåtil få betaling for det.

Etter endt militærtjeneste, tenkte jeg at jeg kunne kjøre taxi mens jeg prøvde å finne ut hva jeg skulle bli "når jeg ble stor". Det viste seg at jeg trivdes veldig godt, og er nå inne i mitt 26. år som taxisjåfør.

img_6053.jpg

Taxisjåfør med en kunde i forsetet
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Arbeidet består i å kjøre folk fra A til B, og kanskje C, på en behagelig og trafikksikker måte.

Arbeidsdagen varierer med tid på døgnet. Vi jobber skift. På morgen starter vi gjerne klokken halv seks med å kjøre folk til flyplassen. Når klokken nærmer seg åtte er det skolebarnkjøring, og de som bor på hotellene skal gjerne ut på dagens møter og konferanser.

Utover dagen er det pasienttransport til og fra sykehus og fysikalsk behandling. Ellers er det turister og gamle damer som skal til og fra butikken. Utover ettermiddagen er det stort sett reisende med tog og fly, før det blir litt kjøring til fest og kulturarrangementer på kvelden.

Utenom rushtidene står man fritt til å velge når man vil ha pause. Bilen må også rengjøres daglig.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Det kreves ingen formell utdanning – ennå. Dette endrer seg fra 1. juli 2020. Det blir det krav om eksamen hos Statens vegvesen. I dag foregår opplæringen som kveldskurs, med en del selvstudium. Alle gatene må pugges, og kandidater må bestå kjentmannsprøven hvor de må redegjøre for korteste vei mellom adresser, og forklare i detalj hvor gater, skoler og sykehjem befinner seg.

I Bodø Taxi krever vi at nye sjåfører har hatt norsk sertifikat i to år, og at de har norsk fra videregående skole med karakteren tre eller høyere – eventuelt norsktest på nivå B1, både muntlig og skriftlig.

Videre må du ha «kjøreseddel for persontransport mot vederlag», som utstedes av politiet. Dette krever vandels- og helsesjekk.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– I utgangspunktet passer jobben for alle, men det er en stillesittende jobb, så det er viktig å få beveget "skrotten" på fritiden. Ryggplager er ikke gunstig når man må sitte så mye.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Folkene – man kommer i snakk med utrolig mange forskjellige mennesker.

Det er givende å gi god service, og få tilbakemelding på at dette er verdsatt. Mange er helt avhengig av våre tjenester for å komme seg ut.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Skiftarbeid blir tyngre med årene. Også er det tunge dager, når det er mørkt og regn eller dårlig vær. Veivedlikehold om vinteren kan også være utfordrende.

img_6063.jpg

Taxisjåfør Lars Lundquist setter enn barnestol i baksetet
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Man må være glad i mennesker og være serviceinnstilt, og man må takle stress og mellommenneskelige utfordringer. Du må vise respekt til alle kunder, enten de har flosshatt eller er uteliggere. De beste sjåførene er rolige og omgjengelige

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Mulighet for egen butikk, men jobben er den samme. Med egen butikk, mener jeg at lønna er provisjonsbasert, så man styrer på en måte sin egen inntekt.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Bransjen har i dag kun provisjonslønn. Som fulltidssjåfør ligger lønna mellom 400 000 og 500 000 kroner i året.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det er gode sjanser for jobb. Erfaringsmessig får alle, som gjennomfører kurs, jobb innen kort tid.

Tekst:
Isabell Grønnslett
    • Man må være glad i mennesker og være serviceinnstilt for å jobbe med dette. De beste sjåførene er rolige og omgjengelige.
    • Det er en stillesittende jobb, så det er viktig å få beveget "skrotten" på fritiden.

Yrkesbeskrivelser