Supportkonsulent

– En supportkonsulent må være flink med mennesker og ha forståelse for at folk er forskjellige og trenger ulike typer bistand, sier Øystein.
Mann med svart genser
Øystein Solem-Henriksen, 39 år
Supportkonsulent
Sparebank1 Regnskapshuset
«Hovedoppgaven til en supportkonsulent er å bistå en medarbeider eller en kunde slik at han eller hun kan nå et større mål.»
― Øystein Solem-Henriksen
Tekst og foto:
Ingrid Nøstdal
Publisert: 07.02.2025
«Hovedoppgaven til en supportkonsulent er å bistå en medarbeider eller en kunde slik at han eller hun kan nå et større mål.»
― Øystein Solem-Henriksen
«Man må hele tiden være litt bedre enn de man skal hjelpe.»
― Øystein Solem-Henriksen

Hvorfor valgte du å bli supportkonsulent?

– Jeg utdannet meg til regnskapsfører og jobbet som det i noen år. Helt fra starten jobbet jeg litt med support, men på en ustrukturert måte. Jeg trivdes med slike arbeidsoppgaver, og begynte derfor å ta de nødvendige stegene for å kunne jobbe innenfor supportdelen av selskapet vårt. Det handler om å være med på utviklingen som er i de nye programmene for å kunne hjelpe andre som ikke er like oppdaterte på hvordan disse fungerer.

Image
En mann med mørkt hår og mørk genser sitter ved et skrivebord med flere skjermer. Han har hendene sine på tastaturet. Det er noen vinduer til venstre for ham, og vi kan se et snødekt landskap.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Hovedoppgaven til en supportkonsulent er å bistå en medarbeider eller en kunde slik at han eller hun kan nå et større mål. Vi er inne og gjør en liten del av en stor oppgave, men den lille delen er viktig. Vi er som en underleverandør. Hvis man sammenligner det med et hus som skal bygges, leverer vi kjøkkenet. 

Det er mange ulike oppgaver som jeg må gjøre. Noen oppgaver er små. Det kan være å bistå kollegaer med ulike ting. Kanskje det er en mail som ikke fungerer, en svart skjerm, eller forskjellige feil i regnskapsprogrammet. 

Så er det en rekke større saker, og noen av dem krever både møtevirksomhet og reisevirksomhet. Vi har mange saker som går over lang tid. Det kan være en ny, stor kunde hos oss som skal skifte regnskapsprogram. Da kan supportsaken gå over flere uker og noen ganger måneder. Etter at programmet er skiftet, vil det være support på oppfølging av den spesifikke kunden. 

Noen ganger må jeg reise til kunden for å hjelpe dem med supporten der, gjerne når de er i en oppstartsfase av et nytt program. Firmaet mitt har 17 ulike avdelinger forskjellige steder i lander, så det kan også være at jeg reiser til de ulike kontorene for å hjelpe dem på stedet. 

 Jeg jobber selvstendig, men jeg samarbeider ofte med andre. Vi er flere som jobber med support, og vi har ulike spesialområder. Dermed kan det være at jeg trenger hjelp fra noen av kollegaene mine. Ellers er jeg i ulike møter gjerne to-tre ganger om dagen. 

En viktig del av jobben er å holde meg oppdatert på de programmene jeg har ansvar for. Utviklingen skjer i en rasende fart, så det er nye ting hele tiden. Ofte er det små endringer underveis, så man plukker opp litt og litt. Hvis jeg har en rolig dag, kan jeg teste litt og prøve meg frem i de nye programmene. Det er viktig å ta seg tid til dette, for man må hele tiden være litt bedre enn de man skal hjelpe. 

Det er en del kursing i løpet av et år for å holde seg oppdatert på ny kunnskap. De aller fleste programmene vi bruker, har egne kurs og oppdateringer. Noen av disse er samlingsbaserte, mens andre er kurs man kan gjennomføre på egen hånd på kontoret.

Hva kreves for å kunne jobbe som supportkonsulent?

– Avhengig av hvor du jobber, kan det være ulike krav til bakgrunnen til en supportkonsulent. Jeg er utdannet innenfor yrket vi har support på, men jeg har aldri tatt noen utdannelse innenfor supportdelen. Det viktigste er å ha en forståelse av det du skal bistå med. Jeg har en treårig bachelorutdannelse i regnskap og revisjon på det som da het Høgskolen i Bodø, men som nå heter Nord universitet. 

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– En supportkonsulent må være flink med mennesker og ha forståelse for at folk er forskjellige og trenger ulike typer bistand. Derfor må man være flink til å tilpasse seg. Det kommer en del spørsmål som kan være veldig enkle for oss, men som er utfordrende for den det gjelder. Det kan kreve en del tålmodighet. Det er også viktig å være god på kommunikasjon og å kunne gi enkle tilbakemeldinger. 

Hva liker du best med å være supportkonsulent?

– Jeg liker veldig godt den varierte hverdagen der jeg får jobbe med både små og store oppgaver. Så liker jeg å være en støtte for de som trenger hjelp. Hvis man gjør en god jobb, får man mange hyggelige tilbakemeldinger. 

Hva liker du minst?

– Til tider kan det være hektisk. Det kan være perioder der det er så mye å gjøre at du føler at du ikke får levert den kvaliteten du ønsker. Hvor travelt det er, går veldig i bølger. Heldigvis blir gjerne de hektiske periodene avløst av en god og rolig periode.

Image
En mann med mørkt hår og mørk genser sitter ved et stort bord. Han har blikket sitt vendt mot en stor skjerm som henger på veggen. Over han henger to store lamper fra taket.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Support består av ganske mye. Du kan spesialisere deg på enkeltområder som gjør at du kan bli veldig god innenfor det du har satset på. Eller så kan du jobbe slik som jeg gjør, mer overordnet, der du gjør support på flere områder og heller henter inn support fra de områdene der du selv ikke er like god.

Jeg jobber innenfor regnskap, og kunne nok gått inn i veldig mange supportroller som dreier seg om regnskap og økonomi. 

Hva tjener en supportkonsulent?

– Lønna til en supportkonsulent ligger mellom 550 000–650 000 kroner.

Hvordan er sjansene for å få jobb som supportkonsulent?

– Jeg tror de er gode. Slik jeg ser det, er vi i en verden der programmer blir stadig mer spesialiserte, og vi trenger eksperter på alle områder. Selv om den kunstige intelligensen (KI) utvikler seg, trenger vi mennesker som kan tenke. Vi må ikke se på KI som en konkurrent. Hvis man bruker KI rett, er det en stor hjelp, og selv er jeg glad for at KI kan hjelpe meg med jobben min. 

I firmaet mitt søker vi stadig etter support- og IT-konsulenter, og jeg har inntrykk av at det er behov for denne yrkesgruppen i hele landet. 

Tilhørende utdanninger

IKT-servicefag

Du lærer om drift, bruker- og driftsstøtte, sikkerhet og forbedring av IKT-tjenester.

Finn studier
IT-drift, sikkerhet og nettverksadministrasjon

Du lærer om hvordan du kan planlegge, implementere, vedlikeholde og sikre IT-systemer og nettverk.

Finn studier
Informasjons- og datateknologi

Avhengig av hvilken retning du velger, lærer du om bruk av datamaskiner, programvare, nettverk og teknologi for å lagre, behandle, overføre og manipulere informasjon.

Finn studier