Hvorfor valgte du å bli supportkonsulent?

– Jeg har alltid vært interessert i å jobbe med mennesker og jeg ser på meg selv som en ganske serviceinnstilt person. I tillegg har jeg alltid hatt en viss interesse for teknologi, samtidig som det virket spennende å jobbe med noe som endrer seg til enhver tid.

Image
Lenke
1
Lisens
Privat

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Min arbeidsdag starter mellom sju og ni om morgenen, avhengig av om jeg har vakt eller ikke. Hovedoppgaven min er å gi teknisk support til ansatte, og når jeg har vakt har jeg i tillegg ansvaret for at systemene i bedriften er oppe og går når folk kommer på jobb. I løpet av arbeidsdagen går jeg gjennom saker som kommer til meg på e-post og telefon. Jeg prøver å løse problemene folk kommer til meg med, det kan være alt fra lydproblemer på en PC, problemer med innlogging, eller en skjerm som ikke vil koble seg til. Jeg oppretter også nye brukere ved nyansettelser, og stenger ned brukere når noen slutter.

En annen del av jobben er å sette opp nytt utstyr, og ta meg av gammelt utstyr som ikke lenger skal brukes. Det hender at jeg driver med rådgivning i forbindelse med kjøp av nytt utstyr, for eksempel hvis et kontor skal kjøpe ny printer eller de ansatte skal få ny pc. 

I Amesto gir vi også support ut til kunder, men jeg jobber kun internt med kontorene våre som hovedsakelig er i Norge. Jeg jobber likevel tett med kontorene i Sverige og Danmark. Vi jobber i team og på teamet mitt er det både supportkonsulenter og folk med helt andre typer stillinger.

Hva kreves for å kunne jobbe som supportkonsulent?

– Selv gikk jeg IKT servicefag på videregående, før jeg hadde to år lærlingtid i bedrift. Det kan være andre muligheter, men dette er helt klart den vanligste måten å bli supportkonsulent på.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Dersom man har interesse for faget, og er god med mennesker kan dette yrket passe de fleste. Det er en stor fordel å være tålmodig, da det er mye stillesitting og en del vanskelige og komplekse problemer som dukker opp om og om igjen. 

Faget er i endring hele tiden, så det er viktig å være lærevillig og at man er innstilt på å holde seg oppdatert på det nye som kommer på området. Det kan være vanskelig å gjøre denne jobben hvis man ikke setter seg inn i det nye. Dersom man er tålmodig, liker å jobbe med faget og har interesse for mennesker, kommer man langt.

Hva liker du best med å være supportkonsulent?

– Siden dette er et yrke som er i endring hele tiden, gjør det at jeg får jobbe med veldig varierte arbeidsoppgaver. Det er også hyggelig å jobbe så tett med andre mennesker, det er i bunn og grunn det jeg liker best.

Hva liker du minst?

– I perioder er det hektisk, som kan bety lange dager. Noen ganger står man ovenfor problemer man har lite tid til å løse, noe som kan være stressende. Det er nok stresset jeg liker minst i dette yrket. 

Image
Lenke
Privat
Lisens
1

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Man kan ta høyere utdanning innenfor IT eller sertifiseringer som gir deg spisskompetanse. Det finnes uendelige mange felt innen IT-paraplyen man kan spesifisere seg i. For eksempel er det veldig allsidig å kombinere IT med ledelse. Det er utrolig mange muligheter med denne fagbakgrunnen, noe som er veldig fint dersom man ikke vil jobbe med det samme år etter år. 

Hva kan man forvente i lønn som supportkonsulent?

– Jeg tror man kan forvente en lønn mellom 450.000–500.000 kroner i året, litt avhengig av hvor man jobber.

Hvordan er sjansene for å få jobb som supportkonsulent?

– Dersom man bor i de store byene, som for eksempel Oslo og Bergen er det gode sjanser. I de store byene er det flere bedrifter å jobbe i, det er kanskje ikke like lett på mindre steder.

 

Tekst:
Sigrid Hegge Eriksen