Spesialpedagog

– Det er en fordel å være trygg på seg selv, og være en forutsigbar og trygg voksen for de barna eller ungdommene du arbeider med, sier Fredrik.
Mann med brunt hår og hvit vegg i bakgrunn. Grønn t-skjorte. Ser inn i kamera.
Fredrik Malmo, 38 år
Lærer og spesialpedagog
Stranda ungdomsskule, Stranda
«Det kan være praktiske aktiviteter som trening, mekking på på verksted og matlaging.»
― Fredrik Malmo
Tekst og foto:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 20.06.2024
«Det kan være praktiske aktiviteter som trening, mekking på på verksted og matlaging.»
― Fredrik Malmo
«Det passer for de som trives med at ting ikke alltid går etter planen. »
― Fredrik Malmo

Hvorfor valgte du å bli spesialpedagog? 

– For meg var det ganske tilfeldig. Jeg er i utgangspunktet utdannet lærer, men har hele tiden hatt spesialpedagogiske arbeidsoppgaver de 7 årene jeg har jobbet i skolen. Derfor ble jeg mer og mer interessert i det, og bestemte meg etter hvert for å bygge på lærerutdanningen min med en mastergrad i spesialpedagogikk for å få mer kompetanse på området. 

Image

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Først vil jeg bare si at mine arbeidsdager kan være noe helt annet enn andre spesialpedagoger sin arbeidsdag. Jeg har de siste årene jobbet med atferdsproblematikk og på sett og vis spesialisert meg på det. 

Jeg jobber både med elever en-til-en på skolen, men også med elever som av ulike årsaker har en alternativ opplæringsarena utenfor skolen. Grunnene kan være mange, men som oftest skyldes det at de disse elevene ikke passer inn i den rammen som skolen er med normer og regler, både faglig og sosialt. Arbeidspraksis på passende arbeidsplasser kan være aktuelt, i kombinasjon med noen dager med skole per uke. 

På vår skole består skoledagen av 4 skoletimer på 70 minutter hver, og vi følger også denne timeplanen selv om vi ikke er inne i skolebygget. Innholdet i disse timene kan variere, men det er som oftest skoletimer med tilpasset innhold i de ordinære skolefagene. I tillegg kan det rett og slett være samtaler om det eleven trenger å snakke om. 

Det kan også være praktiske aktiviteter som trening, mekking på motorer/kjøretøy på verksted og matlaging, for å nevne noe. Tanken her er at disse elevene skal få nok skolefaglig kompetanse til å være klar for videregående, og kanskje også komme litt i kontakt med de ulike yrkesfagene dersom det er det som er aktuelt for eleven.

I mitt tilfelle er jeg sammen med denne typen elever hele dager av gangen, noe som gjør dagene veldig fleksible. Du må spille mye på det du er god på selv i innholdet i løpet av en dag, for å skape et relevant og passende innhold for eleven som samtidig skaper læring. 

Hva kreves for å kunne jobbe som spesialpedagog? 

– I mitt tilfelle er det en mastergrad som er utdanningen, men du kan vel også kalle deg spesialpedagog uten formell kompetanse siden det ikke er en beskyttet tittel

Av personlige egenskaper bør du være komfortabel med det uforutsigbare og kunne improvisere en del. Du kommer ofte i situasjoner der du ikke finner svar i bøkene, så du bør også være kreativ og finne de gode løsningene ofte med utradisjonelle metoder. 

Det er også en fordel å være trygg på seg selv, og være en forutsigbar og trygg voksen for de barna eller ungdommene du arbeider med. Gode relasjoner er svært viktig, og det kan fote ta litt tid å bygge disse relasjonene. Av og til må du jobbe i flere år før du kan se resultatet av arbeidet, og akkurat det er kanskje ikke for alle.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Det passer for de som trives med at ting ikke alltid går etter planen. Om du i tillegg er tålmodig og liker å hjelpe mennesker i fortvilet og krevende situasjoner, er det en sjanse for at du trives i yrket. Om du er trygg og forutsigbar, er det også kvaliteter som kommer godt med i yrket. 

Det passer ikke for de som helst vil vite på forhånd hvordan dagen blir, og helst vil følge planer til punkt og prikke. Det passer heller ikke for de som vil legge fra seg jobben helt når de reiser hjem. Det er en jobb hvor du av og til bør være tilgjengelig også etter arbeidstid, litt avhengig av hva slags barn eller ungdommer du jobber med. 

Hva liker du best med å være spesialpedagog? 

– Jeg liker best å kunne hjelpe folk i vanskelige situasjoner. Jeg liker å være en stemme for de som av ulike grunner ikke har ressurser til det, slik at de også blir hørt og får det de har rett på. I tillegg liker jeg friheten i jobben, begrepet «frihet under ansvar» passer godt her. jeg er heldig på min arbeidsplass, der har vi en ledelse som gir oss et stort spillerom og stoler på at vi tar de rette valgene. Det er avgjørende for å få utnytta kompetansen vi har!

Hva liker du minst? 

– Det jeg liker minst er nok det at tøffe perioder på jobb kan prege meg litt også etter arbeidstid, og at lunta kan være litt kortere enn det samboer og barn fortjener. Ellers har vi ganske stram kommuneøkonomi, som mange kommuner, og ofte burde man hatt mer ressurser enn det man får. 

Image

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Som spesialpedagog kan du jobbe i skole, barnehage, PPT, BUP og sikkert andre steder. Arbeidsoppgavene varierer veldig etter hvor du arbeider, og det er i praksis flere yrker i ett yrke, for å si det slik. 

Hva kan man forvente i lønn som spesialpedagog?

– Siden jeg også er lærer, blir jeg lektor med tilleggsutdanning når jeg er ferdig med mastergraden i spesialpedagogikk. Da blir lønna litt høyere enn en ren spesialpedagog, og med full ansiennitet ligger den på 778.000 kroner i året for min del. 

Hvordan er sjansene for å få jobb som spesialpedagog?

– Sjansene for å få jobb burde være gode, siden det er behov for spesialpedagoger i alle skoler, barnehager og PPT-kontor i alle kommuner. Sjansene for jobb øker nok jo mer utdanning du har innenfor faget. 

Tilhørende utdanninger

Spesialpedagogikk

Du lærer om undervisning, oppdragelse, læring og utvikling for mennesker som trenger tilpasset opplæring.

Finn studier