Skipsmotormekaniker
Hvorfor valgte du å bli skipsmotormekaniker?
– Jeg valgte å bli skipsmotormekaniker fordi jeg alltid har hatt en økende interesse for mekaniske ting. Det startet med motorsykler og biler. Jeg har også en far som er maskinist, så jeg følger jo litt hans fotspor også. Valget var likevel lett og tatt uten påvirkning, da jeg alltid har likt meg på sjøen og kjørt båt siden jeg var liten. Så hva er vel bedre enn å kombinere to hobbyer!
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– En vanlig arbeidsdag som skipsmotormekaniker er aldri lik. Det er lange arbeidsdager på 12 timer (10 timer som lærling), men de er fylt med regelmessige pauser så det går helt fint. Noen dager er også mindre travle enn andre.
Arbeidsdagen min starter 7 om morgen. Da får vi som regel tid til en kaffekopp før vi går på arbeid. Vi har lunsjpause på en time midt i arbeidsdagen, og to kaffepauser i løpet av dagen før vi går til middag, og av vakt klokka 17.
Vi har et dataprogram som har intervaller på det meste ombord, og hvor vi ser hva som skal gjøres. Men ting oppstår jo selvfølgelig utenom planlagte jobber også. Den tekniske avdelingen har ansvar for alt teknisk og mekanisk på en båt, så en vet aldri hva arbeidsdagen vil bringe, med mindre det er planlagt arbeid.
Det kan være alt fra mekking på store motorer, eller overhaling av små elmotorer. Ellers er det også vasking, maling, service, vedlikehold og overhaling. Jeg jobber med motorer, pumper, kompressorer og kraner. Både elektrisk, mekanisk og hydraulisk.
Det er ekstremt mye man blir kjent med i denne jobben, og man blir en liten altmuligmann.
Hva kreves for å kunne jobbe som skipsmotormekaniker?
– Utdanningen som kreves for å bli skipsmotormekaniker er en kjekk vei. En kan velge mellom TIP eller Elektro på VG1, før man må ta maritime fag på VG2. På maritime fag kan du velge å fordype deg i dekk eller maskin. Om du vil bli skipsmotormekaniker velger du maskinfordypning her.
Deretter er det to år som lærling hvor du seiler ombord på skip. Etter fullført læretid er det fagprøve som gjenstår. Det er en eksamen som tester dine praktiske og teoretiske kunnskaper rundt faget.
Om det er maskinist/maskinoffiser du ønsker å bli går det også an å gå studiespesialiserende på videregående, og deretter 3 år på høyskole. Da er det ingen læretid, men rett på sjøen i et halvt år som kadett før en er maskinist. Ellers kan en gå fagskolen etter bestått fagprøve og læretid. Da blir en også maskinist etter et halvt år som kadett.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Yrket passer for dem som liker og klarer det å stå på i lengre tid. Du må også være mekanisk interessert og praktisk anlagt.
For å jobbe som skipsmotormekaniker, må du være løsningsorientert, tålmodig, og disiplinert. Det kan være lange dager, og noen offshore turer kan være seigere enn andre. Løsningsorientert fordi en kommer borti veldig mye forskjellig, som må både fikses eller lages.
Det kreves også at du tåler litt sjø uten å bli sjøsyk. Jeg ble veldig sjøsyk første turen min i 12 meter sjø. Det ga meg nesten skrekken, men jeg fortsatte heldigvis i samme retning og ble aldri sjøsyk igjen. Noe jeg ikke angrer et sekund!
En må tåle å gå glipp av ting som skjer hjemme, og tåle å være borte fra venner, familie og kanskje kjæreste i lengre tid. Det å gå glipp av ting var kanskje min største frykt med å jobbe offshore, men jeg havner litt i min egen boble her ute så det går helt fint! Man må være disiplinert med «store bokstaver», da det kreves av deg at du møter opp på jobb og gjør jobben din hver dag. Alle ombord samarbeider for å drifte skipet, men også for å skape en trivelig arbeidsplass.
Jeg som jobber på konstruksjonsskip har vært veldig mye ute og reist rundt i hele verden, så om du liker reising kan du jo være heldig å havne på en båt med litt lengre seilaser. Det passer også for deg som er litt tilpasningsdyktig. Du velger ikke kollegaer, og om det er noen du ikke kommer helt overens med, er dette noe du bare må gjøre det beste utav. De viktigste tingene er nok at en må tåle å være borte, og være sikker på at en har energi til jobb hver dag uten fri frem til man reiser hjem igjen. Da har du hvert fall fri!
Hva liker du best med å være skipsmotormekaniker?
– Det jeg liker best er at det er alltid varierte dager og oppgaver, og at man blir god på veldig mye forskjellig. Jeg får masse erfaring, og blir automatisk bedre på problemløsning. Også er det jo det med å jobbe turnus. Jeg trives veldig godt ombord, så for meg er det helt gull med 5 uker med jobb før du har 5 uker etterfulgt av ferie. Jeg får også en veldig sunn livsstil ombord med nok søvn, god mat, trening, og jobb.
Hva liker du minst?
– Det jeg liker minst er å gå glipp av de viktigste tingene som skjer hjemme. Det meste går greit å gå glipp av, men konfirmasjon til søsken, og julaften er for eksempel ting man selvfølgelig kunne tenkt seg å få med seg. Ellers er det vi som har ansvar for toalett og kloakk om bord, så det må vel være det jeg liker minst!
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Som skipsmotormekaniker får du et veldig bredt spekter med erfaringer som kan være attraktivt innen ganske mye. En kan for eksempel bli lærer, industrimekaniker på land, eller bli servicemann på land innenfor ting som for eksempel pumper, kompressorer, kjøleanlegg eller motoriserte ting.
Hva kan man forvente i lønn som skipsmotormekaniker?
– Lærlinglønn starter på rundt 15 000 kr i måneden hvor du stiger underveis i læretiden, og avslutter med rett under 25 000 kr i måneden. En gjennomsnittlig årslønn for en ferdigutdannet skipsmotormekaniker er i underkant av 650 000 kroner.
Hvordan er sjansene for å få jobb som skipsmotormekaniker?
– Jeg vil vel tro det er middels sjanse for å få jobb offshore som skipsmotormekaniker. Men, om du tar fagskole og blir maskinist er du plutselig veldig attraktiv og maskinister er det stor mangel på. Likevel vil jeg tro at du har en god sjanse for å få deg jobb på land om du skulle fått nye ønsker eller endringer i livssituasjonen.
Tilhørende utdanninger
Skipsmotormekanikerfag
Du får kompetanse innen teknisk drift, vedlikehold og vakthold på skip og flytende installasjoner.
Finn studier