Hvorfor valgte du dette yrket?

– Det var litt tilfeldig. På videregående var jeg utplassert i elektrikerbedrift, men kjente at det ikke var akkurat det jeg ville. Jeg hadde ikke hørt om signalmontør-yrket, men en lærer på videregående anbefalte meg å søke meg til jernbanen.

Image
Signalmontør Oda Elise Bruun Jensen står iført gule arbeidsklær og bruker et instrument inntil en vegg med ledninger
Lenke
Privat
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Signalmontør er et ganske ukjent yrke for mange, og det er noe komplisert å forklare. Jeg jobber med vedlikehold og feilretting på signalanlegg i Oslo-området. Jeg jobber turnus, og har fast stasjoneringssted.

Vedlikeholdsarbeidet må tilpasses togtrafikken, så det utføres mest på nattestid på stasjoner med mye trafikk. Vedlikeholdsarbeidet består av kontroller og målinger av objekter. Da sjekker vi at signaler, kabler, sporveksler, og lignende er i orden, og utbedrer de manglene vi måtte finne. Feilretting kan bestå av alt fra en pære som må byttes til en kompleks jordfeil. Da er det viktig at vi er fleksible og raske, men det viktigste er at vi jobber nøyaktig og sikkert. Arbeidsdagen er preget av nøyaktighet og sikkerhet, for vi er med på å sørge for at det er trygt å ta tog.

Jeg har også bistått med koblingsarbeider på prosjekter. Da får vi tegninger som sørger for at vi kobler riktig. Vi samarbeider mye i jobben og går alltid i et vaktlag med en annen montør.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Det krever først to år på videregående, ett år på elektrofag og så ett år på el-energifag. Deretter må du gå to og et halvt år som signalmontør-lærling. I løpet av læretiden får man også undervisning på Norsk Jernbaneskole.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det er en jobb som til tider er fysisk krevende og vi jobber en del ute. Dersom du ikke liker det, er ikke dette jobben for deg. Feilretting krever at man klarer å holde hodet kaldt, det kan være mange reisende som venter på at du skal fikse feilen.

Hva liker du best med dette yrket?

– Jeg synes det er et veldig spennende yrke. Jeg liker at det er mye teori i praksis, og at jeg ser at jobben min har en verdi for mange. Jeg har også mange veldig gode kollegaer.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er mye natt- og helgejobbing i dette yrket. Det er kanskje det jeg liker minst.

Image
Signalmontør Oda Elise Bruun Jensen sitter på huk ved en sporveksler på en jernbane
Lenke
Privat
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Vi har noen formelle krav til fargesyn, syn og hørsel. Det er også viktig med samarbeid og nøyaktighet, da vi har strenge krav til sikkerhet. Du må også være fleksibel, særlig i forhold til feilretting da vi må plutselig kaste oss rundt for å rette opp feil. Det er ofte mye nattarbeid og for noen en del reising, noe du bør være forberedt på.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det jobber signalmontører på jernbanen og på T-banen. Det er mange firmaer som ansetter signalmontører, de fleste firmaene driver med prosjekter og nybygging. Du kan utdanne deg videre til å bli signalingeniør eller ta kurs for å bli sluttkontrollør. Man har også mulighet til å bli BAS, anleggsleder eller få ulike roller i prosjekter.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det varierer veldig, men grunnlønnen er som regel mellom 500 000–600 000 kroner i året før tillegg.

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det er gode jobbmuligheter. Nå satses det en del på jernbane og alle signalanlegg i Norge skal digitaliseres, som betyr et behov for signalmontører.

Tekst:
Sigrid Hegge Eriksen
Vi sjekker at signaler, kabler, sporveksler, og lignende er i orden, og utbedrer de manglene vi måtte finne.
Det er en jobb som til tider er fysisk krevende og vi jobber en del ute.