Portrett av Tom Andre Ihlen i selvlysende T-skjorte, togspor i bakgrunnen.

YrkesintervjuSignalmontør favoritt ikon

– Med mye ny jernbaneutvikling i årene som kommer, er det behov for flere signalmontører, sier Tom Andre Ihlen.

Tom Andre Ihlen
25 år
Signalmontør
NRC Bane, Avdeling signal

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har alltid tenkt at elektro var en spennende vei med mange muligheter. Valget å bli signalmontør var litt tilfeldig fordi jeg fikk et tips av en kamerat at de søkte folk med elektorbakgrunn til jernbanen. Jeg søkte, fikk lærlingplass og har aldri angret.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber i et privat selskap som driver med utbygging og vedlikehold av jernbane. Jeg reiser rundt i landet på ulike prosjekt og småjobber. Vi bygger nye anlegg og gjør store og små endringer på eksisterende stasjoner. Akkurat nå jobber jeg med fornyelse av Sørumsand stasjon. Jeg flytter signaler fra en mast til en annen, monterer og kobler tekniske skap, innvendig kobling av sikringsanlegg og signalteknisk montasje i sporet. Arbeidene vi utfører må ofte tilpasses togtrafikken. På strekninger med stor trafikk er det viktig å være forberedt på oppgavene før vi setter i gang. Det dukker som oftest opp utfordringer og det er viktig å løse dette så raskt som mulig for å ikke forsinke togene. 

 Jeg jobber en uke på og en uke av. I arbeidsuken er jeg mest på reise. Noen ganger er jeg heldig og jobber i nærheten av der jeg bor. Arbeidstiden kan være dag eller natt, avhengig av togtrafikken. På reise bor vi på hotell, i hytter og leiligheter. Jeg er i et turnuslag på åtte mann og vi blir veldig sammensveiset. Når vi utfører større koblingsarbeider får vi prosjekterte tegninger for å koble rett. Tegningene kan være kompliserte og derfor er det viktig med kontrollprosedyrer i etterkant av jobben. Det er en veldig nøyaktig jobb fordi alt dreier seg om sikkerheten til togene. Alle prosjekt avsluttes med en sluttkontroll for å kontrollere at sikkerheten og anlegget fungerer som tiltenkt. Vi har også oppdrag med vedlikehold og utskifting av komponenter, og bistår med små fornyelser i helgene. Helgejobbene er alltid korte og vi har inntil 48 timer på å utføre arbeidet. Vi er ofte avhengig av maskinhjelp som for eksempel gravemaskin på skinnehjul for å montere signaler. Signalene kan være opp til 5 meter høye.

img_663818658.jpg

 Tom Andre Ihlen kopler signalanlegg. Når det er kompliserte koblinger jobber han etter tegninger.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg gikk Vg1 Elektro, Vg2 El-energi. Jeg var lærling i to og et halvt år i Jernbaneverket, som nå heter Spordrift. Jeg lærte teori signalfag på Norsk Jernbaneskole, men var mest i bedrift. Etter endt teori må man ta eksamen i Signalfag før man deretter kan gå opp til en fagprøve. Etter fagprøven fikk jeg fagbrev som signalmontør. Dette er den vanligste veien å bli signalmontør. Automasjon er et alternativ til El-energi.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Er du fargeblind får du dessverre ikke jobb, da jobben har noen bestemte helsekrav til syn, hørsel og helse. Jobben kan til tider være litt fysisk, og passer for dem som er i generelt god form og i alle aldre. Du bør ikke ha høydeskrekk når du skal montere, men det er alltid noen andre som kan hjelpe til i høyden. Vi har mye utejobb og du må tåle all slags vær.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg får se mye av vakre Norge og møter masse hyggelige folk. Føler meg veldig heldig fordi jeg gjør så mye forskjellig med alt fra koblingsarbeid til mekanikk. Variasjonen er det jeg liker best.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er å jobbe på tider og dager når jeg gjerne skulle gjort noe annet. Natt og helgearbeid er det jeg liker minst.

img_664618661.jpg

Tom Andre Ihlen monterer i høyden fra en kran.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Du må like å utfordre hodet og å gjøre både teoretisk og praktisk arbeid. Du bør være nøyaktig og ansvarsbevisst, fleksibel og sosial. Du må også like ny teknologi og ikke være redd for å lære noe nytt.   

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– De aller fleste jobber med jernbane og i sporveiene. I private firmaer driver vi mest med prosjekt og nyanlegg. I Spordrift jobber man med drift, vedlikehold og feilretting på bestemte strekninger med fast stasjoneringssted. Du kan avansere i jobben og selv er jeg anleggsleder på noen prosjekt og signalmontør på andre. Du kan få forskjellig ansvarsgrader i prosjekt når du har erfaring. Vi har signalmontører som er baser, anleggsledere og prosjektledere. Andre har videreutdannet seg til signalingeniør eller kurset seg til å bli sluttkontrollører. Noen utdanner seg til andre jobber i jernbanen som for eksempel lokfører.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det varierer veldig. Grunnlønnen som fersk montør er fra 450 000 til 575 000 korner i året. På toppen kommer tillegg. De fleste som har jobbet noen år ligger på rundt 700 000 i året.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– De er store. Det er mangel på signalmontører og mye ny jernbaneutvikling i Norge de kommende årene. Jeg oppfordrer jenter til å søke. Vi har ikke en eneste en i vårt firma, så kom igjen!

img_662518657.jpg

 Tom Andre Ihlen sjekker at alle koblinger fungerer som de skal.
Lisens: 
All rights reserved.
    • Jeg føler meg veldig heldig fordi jeg gjør så mye forskjellig med alt fra koblingsarbeid til mekanikk.
    • Det er en veldig nøyaktig type jobb fordi alt dreier seg om sikkerheten til togene.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser