Repslager

– Vi kan lage tau det ikke er mulig å få tak i andre steder, sier Sarah Sjøgreen. Hun er foreløpig en av tre i Norge med fagbrev som repslager.
Repslager Sara Sjøgren
Sarah Sjøgreen, 36 år
Repslager
Hardanger Fartøyvernsenter
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Tauene vi lager brukes til mye forskjellig. Vi lager tau til forskjellige fartøy, og leverer også en del til seilmakere og museum. »
― Sarah Sjøgreen
Intervju:
Elin Tollevik Garvik
Publisert: 01.03.2021
«Tauene vi lager brukes til mye forskjellig. Vi lager tau til forskjellige fartøy, og leverer også en del til seilmakere og museum. »
― Sarah Sjøgreen
«Hardanger fartøyvernsenter er det eneste stedet i Norge som har ansatte som er repslagere.»
― Sarah Sjøgreen

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har drevet mye med seiling, og seilte over hele verden i mange år. Jeg jobbet på flere tradisjonsfartøy, og var derfor godt kjent med tau, rigg og seilmakerarbeid. Da jeg hadde en pause mellom to oppdrag, oppdaget jeg at Hardanger fartøyvernsenter søkte etter repslagerlærling. Jeg hadde ikke hørt om yrket før, men hadde erfaring fra båt og har hatt ansvar for rigg, tau og vedlikehold, så det virket interessant. Jeg er dansk, og Norge er jo nær Danmark, noe som fristet etter mange år langt borte. Jeg gikk fra å seile de store hav til å bosette meg i Norheimsund inne i Hardangerfjorden. Det var en overgang, men jeg trives veldig godt. 

Image
Repslager Sara Sjøgren med tau som er laget i reperbanen
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Arbeidsdagene er utrolig varierte. En hverdag er ofte å produsere tau ute på reperbanen, men vi jobber også med andre ting. I dag sitter jeg på kontoret og jobber med fakturering og kundekontakt. Jeg ser over priser og beregner tilbud. Fartøyvernsenteret har Norges eneste reperbane som er i bruk per i dag. Vi er derfor de eneste som kan produsere tau i kvaliteten som kreves på for eksempel gamle fartøy. Vi lager tau i naturmaterialer, og kan lage tau det ikke er mulig å få tak i andre steder. En viktig del av arbeidet er å skaffe riktig råmateriale, og vi har kontakter over hele verden for å sikre at vi får tak i det vi trenger. Vi jobber mye med hamp, det er mye brukt historisk. Hampen vi skal lage tau av må være langfibret for å ha styrke nok til å kunne brukes på store fartøy. Det er viktig å ha viten ikke bare om materialet, men hvordan det dyrkes og bearbeides, slik at vi får tak i rett kvalitet.

Tauene vi lager brukes til mye forskjellig. Vi lager tau til forskjellige fartøy, og leverer også en del til seilmakere og museum. Vi får mye spesialbestillinger på alt fra lasso til tau i store dimensjoner som en ikke får tak i andre steder. Noen ønsker tau som skal produseres av spesielle materialer, som ull eller filler. Siden vi lager tau for hånd kan vi lage omtrent hva som helst. Vi har blant annet vært med på et prosjekt der det ble forsket på om det var mulig å lage tau av hvalrosskinn, basert på gamle tekster fra vikingtiden.

Veldig mye av arbeidet mitt går ut på å tenke ut av boksen og finne løsninger. Dette er et gammelt yrke som vi jobber med igjen nå. Noe kunnskap er forsvunnet, noe finnes delvis, og vi forsøker å pusle det sammen. På den måten er vi med og tar vare på historie og tradisjoner. 

En annen viktig del av jobben er formidling. Vi har foredrag og kurs, og besøk av skoleklasser som får innsyn i yrket og historien. Norge er flinke til å ta vare på verneverdige fartøy, og sjøfarten har vært viktig. Tau spiller en viktig rolle, helt tilbake til steinalderen. Utviklingen av stadig større fartøy har vært helt avhengig av at det var mulig å lage tau til blant annet seil og rigg.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Hardanger fartøyvernsenter er det eneste stedet i Norge du kan gå i lære i faget, i alle fall på nåværende tidspunkt. Det er et veldig lite fag, og vi er kun tre med fagbrev i Norge. Repslager er et verneverdig håndverksfag, og det er tre år læretid. 

Dette er en veldig fysisk jobb, og du bør ha ben og hender som fungerer godt. Vi går utrolig mye, og vi bruker hendene hele tiden. Det er et grovt håndverk, så det kan være en fordel å være vant til å jobbe i tunge yrker. Du må kunne formidle yrket ditt og prate med mange forskjellige mennesker. Dette er et så bitte lite fag at det er viktig å vise frem hva vi gjør. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Dette er nok en jobb det vil være utfordrende å gjennomføre om du har fysiske plager, ikke kan bruke hendene eller gå. Tilrettelegging er til en viss grad alltid mulig, men det er en fysisk og tung jobb. Siden vi jobber historisk, er ikke alt satt opp på en måte som er tilrettelagt. Det er også en kald jobb, alle synes det er kaldt når du står og arbeider med tauene, så om du er veldig var for kulde vil nok dette være et krevende yrke.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det er et veldig bredt fag, og det er mulig å jobbe med mye forskjellig. Både innen formidling, museum og produksjon av tau. Siden det er et lite yrke er det viktig å være kreativ og finne løsninger, og det er veldig spennende. 

Det er også kjekt å jobbe med så mange spesielt interessert folk. Vi har ulike håndverk på samme plass her på fartøyvernsenteret, og det er ganske eksepsjonelt. Vi får veldig mange interessante utfordringer, og må tenke ut av boksen, teste ut ting og bruke kunnskapen vi har. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er alltid noen oppgaver i produksjon av tau som er gjentakende, og det er heller ikke alltid så spennende å være iført verneutstyr og jobbe med tjære, som vi setter inn hampetauene med. Men det blir hva du gjør det til selv, og jeg pleier å lytte på lydbok når jeg gjør det som blir litt rutinepreget.   

Image
Repslager Sara Sjøgren lager tau i reperbanen
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– God konsentrasjon er viktig, det er så mange jobber der detaljene er viktige. Hvis du er interessert i historie så er dette en spennende jobb. Det er viktig med maritim kunnskap og interesse, for en stor del av jobben er å lage utstyr til forskjellige fartøyer. Det er der vi har våre største kunder. Du bør du like å jobbe praktisk og med hendene.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er mulig å jobbe med formidling, ved museer, og med historisk forskning. Jeg tror at en med repslagerbakgrunn vil kunne ha gode muligheter til å få en jobb ved et museum der det trengs praktisk arbeid. Det er også jobbmuligheter i den maritime verden, som for meg som har seilt mye. En repslager har en grunnleggende god viten om seilfartøy. Utdanningen kan brukes til mye, og flere av repslagerne som har fagbrev jobber med undervisning.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Hardanger fartøyvernsenter er det eneste stedet i Norge som har ansatte som er repslagere. Her følger vi vanlig håndverkerlønn. Ellers vil lønnen variere med hvordan du bruker håndverket, og i hvilken sammenheng.

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket? 

– Dette er ikke et vanlig yrke, og det er bare noen få av oss i Norge. Det er veldig begrenset hvor mange jobber det finnes som repslager, så det er viktig å være kreativ for å se muligheter og finne steder der du kan bruke kunnskapen. Du kan bruke det du kan i mange forskjellige sammenhenger, i museum og i formidling, for eksempel. Jeg liker mulighetene som ligger i yrket, men du må være i stand til å stå på for å skaffe deg en arbeidsplass.

Tilhørende utdanninger

Repslagerfag

Du lærer å lage tau med ulik materiale, alt fra historiske materialer som vikingtidens bast, hår og hud, middelalderens hamp og dagens syntetiske materialer.

Finn studier