Postbud

– Dette er et yrke som passer for dem som er glad i å være ute, og som liker å jobbe selvstendig, mener Line.
Kvinne med varme klær og svart lue smiler utendørs
Line Lunner, 35 år
Postbud
Posten Fredrikstad
«Man kan oppdage fantastiske steder man ikke visste om.»
― Line Lunner
Tekst og foto:
Ingrid Nøstdal
Publisert: 24.02.2024
«Man kan oppdage fantastiske steder man ikke visste om.»
― Line Lunner
«Etter en hel dag ute er jeg deilig sliten når jeg kommer hjem.»
― Line Lunner

Hvor­for valg­te du å bli post­bud?

– Da jeg be­gyn­te på vi­de­re­gå­en­de, be­gyn­te jeg på en lin­je jeg ang­ret på. Jeg slut­tet der­for på sko­len og tok et fri­år for å job­be. Da fikk jeg jobb som prak­ti­kant på et post­kon­tor. Der had­de jeg man­ge uli­ke ar­beids­opp­ga­ver, blant an­net sor­te­ring av brev og pak­ker. Jeg els­ket å være der! Jeg job­bet der et halvt år, men fikk ikke vi­de­re jobb. Et­ter det had­de jeg uli­ke job­ber. Så be­gyn­te jeg å ta opp fag for å få stu­die­kom­pe­tan­se. Men mens jeg gjor­de det, duk­ket det opp en le­dig stil­ling som post­bud. Den søk­te jeg på si­den jeg syn­tes det var så gøy det halv­å­ret som 16-år­ing. Det før­te til at jeg først fikk jobb som til­kal­lings­vi­kar, og et­ter det fikk jeg en 100 % fast stil­ling. Jeg har nå job­bet som post­bud i litt over tre år.

Image
En kvinne i en grå og svart varmedress sitter i en rød postbil. Hun holder en pakke i den ene hånda mens hun trykker på en mobil.

Hvor­dan er en van­lig ar­beids­dag for deg?

– Vi star­ter da­gen på ter­mi­na­len klok­ka 6.30. Pos­ten kom­mer fer­dig sor­tert. Vi må plas­se­re den inn i kjø­re­tøy­et vårt på en måte som gjør at det er lett å ta ut igjen. Vi har også en app som vi må sjek­ke for å se om det er noen end­rin­ger i ad­res­ser, om noen har flyt­tet inn el­ler ut. Så må vi sjek­ke hyl­la for den ruta vi skal kjø­re, for der kan det lig­ge brev som har vært feil­sor­tert, avi­ser el­ler and­re opp­be­va­rin­ger som skal ut. Det kan også være pak­ker som vi sor­te­rer inn i kjø­re­tøy­et så godt som mu­lig. Ar­bei­det på ter­mi­na­len tar om­trent en halv time. Vi av­slut­ter med å kle på oss tøy som pas­ser til væ­ret. På vin­te­ren har vi en varm dress. Så er vi kla­re for å kjø­re ruta vår. Res­ten av da­gen be­står stort sett av å le­ve­re ut post. 

Hvor lang tid det tar å le­ve­re ut post, va­ri­e­rer. Man­da­ger er for ek­sem­pel den leng­ste da­gen, for det er den da­gen med mest re­kla­me. Da er ar­beids­da­gen på cir­ka åtte og en halv time. Tirs­da­ger og fre­da­ger er de kor­tes­te da­ge­ne. Vi kjø­rer stort sett uli­ke ru­ter hver dag, og det gjør at man blir en mes­ter i å fin­ne frem og man blir godt kjent i dis­trik­tet. Man kan opp­da­ge fan­tas­tis­ke ste­der man ikke viss­te om. Le­ve­ring av bla­der og brev er ho­ved­job­ben. Men noen da­ger kan vi bli satt opp til å le­ve­re pak­ker i post­kas­sa. Det kan va­ri­e­re fra uke til uke. 

Når alt er le­vert ut, kjø­rer vi til­ba­ke til ter­mi­na­len. Da har vi med oss di­ver­se post og pak­ker som må sor­te­res. Det kan være feil­send­te brev, pak­ker som ikke har fått plass i post­kas­sa, brev fra tøm­me­kas­ser og pak­ker og brev fra post­kas­se­ne som skal sen­des. På ter­mi­na­len sor­te­res dis­se i sek­ker, kas­ser og hyl­ler til post­ut­tak. Det tar kan­skje 15–20 mi­nut­ter. 

Hva kre­ves for å kun­ne job­be som post­bud?

– Det kre­ves in­gen ut­dan­ning. Det enes­te som kre­ves, er at du har fø­rer­kort og po­li­ti­at­test.

Hvem pas­ser det­te yr­ket for, og hvem pas­ser det ikke for?

– Det­te er et yrke som pas­ser for dem som er glad i å være ute, og som li­ker å job­be selv­sten­dig. Du må være blid og ser­vi­ce­inn­stilt, for du mø­ter ofte på kun­der. I til­legg bør du være i god form si­den det er en del tun­ge løft i lø­pet av da­gen. Og du må like å gå mye i lø­pet av en dag. Du må også tåle at det til ti­der er mye å gjø­re, og at det kan være van­ske­li­ge kjø­re­for­hold. 

Si­den du job­ber mye ale­ne, pas­ser det ikke for dem som vil være en del av et stort team. Det er hel­ler ikke noe for dem som lett fry­ser, og som ikke tå­ler å være ute hele da­gen.

Hva li­ker du best med å være post­bud?

– Jeg li­ker å være ute hele året og på den må­ten få opp­le­ve alle års­ti­de­ne. Og så li­ker jeg å tref­fe man­ge hyg­ge­li­ge men­nes­ker. Det hen­der jeg slår av en prat hvis jeg har tid til det. Dess­uten li­ker jeg at jeg kan være selv­sten­dig. Det er en stor fri­het at in­gen hen­ger over skul­dra mi. Jeg sy­nes det er en helt fan­tas­tisk jobb. Et­ter en hel dag ute er jeg dei­lig sli­ten når jeg kom­mer hjem. Og så har jeg flot­te kol­le­ga­er som jeg mø­ter i be­gyn­nel­sen og slut­ten av da­gen.

Hva li­ker du mi­nst?

– Det enes­te må være ut­ford­rin­gen med kjø­re­for­hold. I vin­ter har det vært mye snø. Det er van­ske­lig å kjø­re på snø og is. Og så er det pe­ri­oder da det er mye å gjø­re, det kan tære på litt. Black Week og jula er vel­dig hek­tis­ke pe­ri­oder.

Image
En kvinne i en grå og svart varmedress står mellom en postbil og et stativ med postkasser. Hun plasserer brev oppi en av postkassene.

Hvil­ke and­re mu­lig­he­ter fin­nes in­nen­for yr­ket?

– Det er fle­re mu­lig­he­ter i pos­ten. Man kan job­be med sor­te­ring på den sto­re ter­mi­na­len i Lø­ren­skog der all post sor­te­res. Du har også mu­lig­het til å job­be med sor­te­ring av pak­ker på de ste­de­ne der pak­ke­ne tas imot. Så kan du kjø­re med las­te­bil og vogn­tog for å le­ve­re pak­ker til de for­skjel­li­ge ter­mi­na­le­ne. I en pe­ri­ode be­tal­te pos­ten de­ler av las­te­bil­lap­pen. Du kan også være med på trai­nee­pro­gram for å få en le­der­stil­ling i pos­ten.

Hva tje­ner et post­bud?

– Det er litt for­skjel­lig. Jeg tje­ner 463 000 kro­ner. Jeg går ut fra at de som har vært i pos­ten len­ger enn meg, tje­ner mer. Du har også mu­lig­he­ter til å tje­ne mer ved å job­be over­tid. Du kan for ek­sem­pel kjø­re ut med re­kla­me på søn­da­ger. 

Hvor­dan er sjan­se­ne for å få jobb som post­bud?

– De er svært gode, tror jeg. Det har vært en del le­di­ge stil­lin­ger ny­lig. Det er man­ge som skal gå av med pen­sjon. Jeg har et inn­trykk av at hvis man først har blitt post­bud, er man det til man går av med pen­sjon. Det er også stort be­hov for som­mer­vi­ka­rer, så det kan være en na­tur­lig inn­gang til jobb i post­ve­se­net.