Platearbeider
Hvorfor valgte du å bli platearbeider?
– Jeg kommer fra Eritrea hvor jeg begynte å utdanne meg til mekaniker. På grunn av styresettet i hjemlandet mitt valgte jeg å flykte, og for ti år siden ankom jeg et mottakssenter i Lofoten.
Jeg fikk etter hvert tildelt en kommune og startet på videregående i Teknologi -og industrifag. Mange i klassen ville bli mekanikere. Selv var jeg allerede godt voksen og ville ha et yrke og en godt betalt jobb med mange muligheter. Derfor valgte jeg å bli platearbeider.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg står opp veldig tidlig og begynner på jobb på Fiskerstrand verft klokken sju om morgenen. Formannen gir meg dagens arbeidsoppgaver som kan være både små og store konstruksjoner, enten inne i verkstedhallen eller ute i båtene, det avhenger av hva jeg skal gjøre eller lage. Jobben er å kutte, skjære, sveise og montere ulike komponenter. Vi jobber med modifikasjoner av nye båter og har i tillegg eldre båter inne til vedlikehold, ombygging og reparasjoner.
En jobb starter med en tegning som gir ulike spesifikasjoner for det jeg skal gjøre. Jeg bygger opp plater til nær sagt alt på en båt. Det kan være motorer, elektriske skap, dører og aircondition.
For det meste jobber jeg med kystvaktbåter, og oftest med vanlig stål - men også med rustfritt stål og aluminium. Å sveise er en stor del av jobben, og hvor mye, stort og omfattende sveisearbeidet er, varierer veldig. Det kan være alt fra store plater til veldig små komponenter og jeg bruker ulike sveiseteknikker i forhold til det jeg skal lage eller reparere.
Jeg følger strenge regler og standarder for at alt skal kunne godkjennes. Vi har også strenge sikkerhetsprosedyrer for å forhindre ulykker, og jeg jobber ofte på lag med en annen platearbeider.
Jeg jobber for det meste om bord i båtene og for tiden justerer og kvalitetssikrer jeg prefabrikkerte dører. Det er mange krav til en skipsdør. Foruten om å kunne lukkes og åpnes normalt må den også være helt tett. I dette tilfelle bruker jeg ultralyd for å finne grensene i dørene.
Hva kreves for å kunne jobbe som platearbeider?
– Jeg begynte å utdanne meg til mekaniker i Eritrea. Etter at jeg ankom Norge tok jeg to år på skole og var to år som lærling i bedrift før jeg tok fagbrev som platearbeider. Man kan også ta fagbrev etter fem års yrkeserfaring som spesialarbeider. Toår på skole og to år i bedrift er den vanlige veien å gå. Ikke alle har fagbrev, men det er høyt verdsatt og gir yrkesstolthet og mestring.
Det som kreves i en jobb som min er å være i normal fysisk form. Det er mange rare arbeidsstillinger i små rom, ombord i en båt.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg ser at det er viktig å kunne konsentrere meg og tenke på en ting av gangen. Jeg bruker god tid på oppgavene og fokuserer på resultatet som må være perfekt.
Jeg bryr meg ikke om støv og skitt, men tenker kun på det jeg driver med. Hvis du ikke har den egenskapen så er det ikke så lett å jobbe på et skipsverft. Det er mange verktøy som bidrar til å gjøre jobbe mindre fysisk tung, men det å konsentrere seg om en oppgave er det bare jeg selv som kan fikse.
Hva liker du best med å være platearbeider?
– Egentlig er jeg mest glad i arbeidsmiljøet og akkurat det liker jeg skikkelig godt. Kollegaene har blitt gode venner og vi spiller på lag.
Hva liker du minst?
– Jeg kommer ikke på en eneste ting jeg ikke liker.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Det er mange muligheter med mitt fagbrev. Noen eksempler er i bygg og anlegg, offshore, verft, bil, fly, tog og samferdsel generelt. Man kan starte for seg selv, drive med generelt vedlikehold, undervisning eller en kombinasjon av flere oppgaver.
Hva kan man forvente i lønn som platearbeider?
– Jeg tjener godt i overkant av 500 000 kroner i året og på toppen har jeg overtid og andre tillegg.
Hvordan er sjansene for å få jobb som platearbeider?
– De er veldig gode i Norge. Landet skriker etter folk med fagbrev!
Tilhørende utdanninger
Platearbeiderfag
Du lærer å forme plater, rør og profiler og sammenføying til større komponenter og konstruksjoner.
Finn studier