Hvorfor valgte du dette yrket?

– Etter videregående visste jeg ikke hva jeg ville. Broren min, som kjørte profesjonelt motocross, spurte om jeg ville bli mekanikeren hans. Jeg svarte ja, og med det hadde jeg tatt et uventet yrkesvalg. Det tok meg litt tid å finne ut at dette var et yrke som jeg likte og ville holde på med. Da broren min la opp, begynte jeg å jobbe for Harley Davidson. Graden, master i mekanikk i regi av Harley Davidson, har vært en lang reise, fra Polen, via de Arabiske Emirater, Canada og hit til Sandefjord. Jeg er veldig stolt av å kunne syklene fra A til Å. I begynnelsen var dette bare en jobb. I dag er jeg en lidenskapelig Harley Davidson elsker. 

Image
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jobben min består av feilsøking, service, vedlikehold, reparasjoner og modifikasjoner.

Alle dager starter med å sette opp en arbeidsplan. Jeg er førstemann på jobb, og en gang iblant møter jeg kundene når de leverer syklene. Jeg lytter da til sykkelen og kommer med forslag til hva jeg tror vi kan gjøre. På verkstedet har jeg lite direkte kontakt med kundene.

Dette er en veldig sesongavhengig bransje. Vinteren er den roligste tiden, men det blir travelt fram mot våren når alle vil ut på veien. I vinterhalvåret driver vi med vinterlagring, reparasjoner, vedlikehold og modifisering av sykler. 

Utover våren er den store oppgaven vedlikehold, service og klargjøring av sykler. Vi har ulike typer service og den mest omfattende tar en hel dag. Det er veldig mye elektronikk i en nyere sykkel og jeg jobber med spesial- og feilsøkingsverktøy. Jeg har lang erfaring, og bruker i tillegg alle sansene mine til feilsøking. Jeg lytter, lukter og observerer for å finne feilen. Harleyeiere er ofte flinke til å skru selv, men nyere sykler som er under garanti kommer inn til reparasjoner.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg har tatt utdanningen på Harley Davidsons egen skole. Den tar cirka tre år og er den høyeste graden i mekanikk. Vi kaller det en master. Eksamen kan for eksempel være å demontere og sette sammen hele motoren. Jeg startet utdanningen i Warszawa, fortsatte i Emiratene, Canada og tok eksamen i Norge. Noen begynner i Harley som ferdig utdannede motorsykkelmekanikere og får internkurs i selskapet for å bli spesialister på merket.

Den vanlige veien å gå for å ta fagbrev som motorsykkelmekaniker er en fireårig yrkesfaglig utdanning på videregående skole.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det er mange rare arbeidsstillinger og er du ikke fullt rørlig så er det vanskelig å jobbe som mekaniker. Med for eksempel dårlige knær og rygg blir dette yrket ekstra krevende.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg liker lykkelige kunder og tilbakemeldinger på at sykkelen er bedre enn før. Det kan være mye feilsøking for å finne fram til problemet og når jeg finner feilen er det gøy. Et smil fra kunden setter en spiss på dagen.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det verste er å bestille deler som ikke passer. Det er irriterende og tar mye tid. Heldigvis skjer det sjelden. Det er litt stress før motorsykkelsesongen starter og jeg er glad det ikke er sånn hele året.

Image
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Som type bør du være en metodiker. Denne jobben gjøres skritt for skritt og krever konsentrasjon. Du må være så teknisk at du forstår helheten i en motor og hvordan maskinen fungerer. Jeg vil også legge vekt på at du oftest jobber alene og du må være selvstendig og ta ansvar. Du må like elektronikk, data og samtidig være god til å observere, lytte, lukte og bruke sansene. Ikke fortvil, mye av dette kommer med erfaring og det meste kan læres. Lidenskapen for motorsykler bør være en drivkraft.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– De aller fleste jobber på motorsykkelverksteder. En annen mulighet er å jobbe med andre motoriserte kjøretøy. Alt fra hageredskaper til biler. Du kan gjøre som meg og spesialisere deg på et merke. For meg har det vært nyttig, og jeg har jobbmuligheter i alle de landene Harley Davidson har verksteder. Noen starter for seg selv. Med fagbrev kan du videreutdanne deg til ingeniør. Y-veien er et alternativ som ikke krever forkurs.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Jeg tjener 435 000 kroner i året og antar det er en ganske vanlig lønn.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det finnes ikke mange motorsykkelverksteder og derfor heller ikke mange jobber, men har du fått en lærlingplass og gjør en god jobb, er det mulighet for fast jobb.

Gubbefaktoren kan være høy på et motorsykkelverksted og etter hvert vil de gå av med pensjon. Vi får stadig forespørsler om arbeidstrening og jeg ser positivt på jobbsjansene for de unge.

Tekst:
Bente Haraldstad Delmas
I begynnelsen var dette bare en jobb. I dag er jeg en lidenskapelig Harley Davidson elsker.
Dette er en veldig sesongavhengig bransje. Vinteren er den roligste tiden, men det blir travelt fram mot våren når alle vil ut på veien.