Motorsykkelmekaniker og verksmester  Nicolay Winters stående i Harley Davidson butikken i Sarpsborg foran masse motorsykler.

YrkesintervjuMotorsykkelmekaniker favoritt ikon

Nicolai Winters har alltid vært interessert i motorsykler og har drømmejobben hos Harley Davidson.

Hvorfor valgte du dette yrket?

- Jeg har en stefar som tidlig introduserte meg for motorsykler, slik startet interessen. Først utdannet jeg meg til bilmekaniker, siden det kan være vanskelig å få jobb som motorsykkelmekaniker. Jeg ønsket å ha en sikker utdanning, og noe å falle tilbake på. Men det var motorsykkelmekaniker jeg hadde hatt lyst til å jobbe som hele tiden. Så da jeg fikk muligheten til å bytte jobb til motorsykkelmekaniker, var ikke det noe vanskelig valg.

img_6291.jpg

Motorsykkelmekaniker og verksmester Nicolai Winters skrur på en sykkel på verkstedet hos Harley Davidson.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

- Siden jeg også er verksmester starter arbeidsdagen med litt administrativt arbeid på data, og å sjekke planer.

Deretter setter vi frem syklene, og starter å skru på dem. Vi har også butikk her, så en del av arbeidet er kundekontakt.

På verksteder er det ofte slik at en person gjør kun én oppgave, før en annen overtar og gjør neste ting. Men her gjør alle alt. Vi jobber helhetlig, så hvis du tar imot en kunde, hjelper du ham fra A til Å med det han trenger hjelp til. Det kan også være å reparere sykkelen. Så det er stor variasjon i arbeidsoppgavene, og ingen dager er like.

Omtrent halvparten av verkstedarbeidet er service og dekkbytter. I tillegg kommer reperasjoner og å gjøre spesielle ting, som å endre utseende på en sykkel. For eksempel kan motoren være sort, men kunden ønsker at den skal være krom, så da endrer vi det. De fleste som har Harley Davidson motorsykkel endrer utseende på sykkelen sin, og ønsker å spesialtilpasse den etter egne ønsker.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

- For å bli motorsykkelmekaniker er det en fireårig yrkesfaglig utdanning på videregående skole. To år på skole, og to års læretid. Det første skoleåret går du Teknikk og industriell produksjon, og det andre året Kjøretøy. 

Allerede i andre klasse på videregående var jeg mye utplassert i bedrift, og fikk mye kunnskap om yrket. Jeg hadde læretiden min som bilmekaniker, og jobbet i fem år som det før jeg byttet til motorsykkelmekaniker. De to første årene av utdanningene er felles, så det er læretiden som avgjør om du blir bil- eller motorsykkelmekaniker. Men selv om jeg tok læretiden min på bil, fikk jeg meg jobb her, og jeg har også en kompis som har gjort det samme. Mange av prinsippene er like, og jeg hadde dessuten en stor interesse for sykkel, så det har gått veldig fint.

Hvem passer ikke dette yrket for?

- Du er nødt til å være glad i elektrodelen, som er en vesentlig del av arbeidet. Du bør helst også være teknisk flink. Det er ikke så mye feilsøking på motorsykkel som på bil, men det er mye oppkobling. De fleste som kjører sykkel kan mye selv, så når de kommer hit med en feil, er det ofte vanskeligere ting de ikke får til selv. Det er en forskjell fra bil. 

img_6300.jpg

Motorsykkelmekaniker og verksmester Nicolai Winters sittende på en motorsykkel på verkstedet hos Harley Davidson.

Hva liker du best med yrket ditt?

- Jeg liker best motorjobb og elektro. Jeg liker veldig godt å koble opp nye utfordrende kretser. Det er også veldig morsomt hvis noen har hatt sykkelen sin på mange verksteder, uten at de har funnet ut hva som er feil, og så finne feilen. Det gir en morsom mestringsfølelse.

Hva liker du minst med yrket ditt?

- Det er ingenting med MC-mekanikeryrket jeg ikke liker. Noe som kan være litt slitsomt innimellom, er at sykkelen er babyen til mange. De kan levere fra seg bilen sin til verkstedet uten å tenke noe mer over det, mens med sykkelen skrur mange selv, og har veldig mange meninger om hva som er feil, eller hvordan vi skal gjøre jobben vår. 

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

- For å trives i dette yrket, må du ikke bare synes at motorsykkel er kult, du må elske det. Du blir ikke rik av det yrket her, så det er viktig at du er veldig interessert. I forhold til bilmekanikeryrket, er det færre tunge løft. Så det er ikke noe problem å være jente i dette yrket, for eksempel.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

- Det er mulig å gå fra å være bilmekaniker til motorsykkelmekaniker, mens motsatt vei er ikke like lett. Det går an å jobbe med salg av motorsykler, på delelager, som verksmester eller å eie en bedrift. Ellers er det også mulig å videreutdanne seg på teknisk fagskole og bli teknisk tegner.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

- Du blir ikke rik av dette yrket, men du tjener nok til å klare deg. For eksempel gikk jeg ned 100 000 kroner i lønn da jeg gikk fra å være bilmekaniker til motorsykkelmekaniker. De fleste har nok en årslønn på rundt 340 000-400 000 kroner.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

- Det kan være vanskelig. Det er ikke så vanlig at stillinger blir lyst ut, så du må gå et sted og spørre om jobb. Du må kanskje mase litt. Hvis du har gode attester og har oppført deg bra, så ordner det seg.

 

 

 

Tekst: Ida Strøm

Motorsykkelmekaniker og verksmester  Nicolay Winters stående i Harley Davidson butikken i Sarpsborg foran masse motorsykler.
Nicolai Winters
28 år
Motorsykkelmekaniker og verksmester
Harley Davidson, Sarpsborg

Intervjuer

    • Jeg hadde læretiden min som bilmekaniker, og jobbet i fem år som det før jeg byttet til motorsykkelmekaniker.
    • For å trives i dette yrket, må du ikke bare synes at motorsykkel er kult, du må elske det.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser