Møbeldesigner
Hvorfor valgte du å bli møbeldesigner?
– Jeg kommer fra Innvik i Stryn, et område med lange tradisjoner med blant annet tekstil, ull og treverk. Jeg ble preget av skaperånden både i bygda og hjemme. Jeg reiste et år på folkehøyskole og tekstillæreren la merke til at jeg var flink med hendene og mente jeg burde vurdere å bruke det til noe.
Jeg visste ikke helt hva jeg skulle satse på og tok en årsenhet i kreative fag på Volda. Der var det mange ulike valg, men jeg gikk videre med tekstil og tok etter hvert en bachelor. Etter det startet jeg i motebransjen. Det var en tøff bransje med høyt tempo og stadig nye kolleksjoner med klær som har begrenset levetid. Jeg ville heller lage noe varig og samtidig bruke tekstilbakgrunnen min.
Jeg valgte å gå videre på møbeldesign og interiørarkitektur. Jeg tok masteren min på compact living og fikk en god start på karrieren med møbler som har flere bruksområder. Etter hvert har jeg justert meg litt bort fra møbler for små flater og drives av tanken på at ting skal ha høy materialkvalitet og vare lenge.
Ettersom boflaten ofte øker gjennom livet så tenker jeg nå litt bredere enn kun funksjonalitet. Det jeg virkelig nyter med mitt yrke er at jeg kan jobbe fritt og bredt og formgi produkter i både tekstil, tre og andre typer materiale som stein, glass og stål. Det er givende.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg driver for meg selv med verksted i Oslo og jobber under samme tak som mange andre med kreative yrker. Jeg jobber både med egne ideer, og på forespørsler fra produsenter. Jeg elsker å komme til verkstedet og ha muligheten til å jobbe fysisk og ha nærhet til materialene.
Dagene starter med å svare på e-post og følge opp forskjellige produsenter. Jeg har alltid en liste over ting jeg jobber med nå og ting og produsenter jeg har lyst å jobbe med senere.
Jeg driver alltid med flere prosjekter samtidig. Jeg går fram og tilbake mellom produktene, da noen ideer må modnes. Akkurat nå jobber jeg med belysning og et samarbeid med en produsent som jeg nylig besøkte i Japan, i tillegg til produkter som jeg utvikler fra et steinbrudd i Sunnfjord. Jeg var heldig å motta et Arbeidsstipend på 2 år, fra Kulturdepartementet, noe som er nytt fra i år av. Dette stipendet er ikke stort, men det gir meg muligheten å teste, prøve og jobbe frem produkter uten å ha større økonomiske bekymringer.
Det er ingen fasit på hvordan jeg går fram for å lage et møbel. Prosessene er vidt forskjellige, men mitt skisseverktøy er å teste og jobbe frem former og møbler i miniatyr. Jeg kombinerer minimodeller med skisser for hånd og oppbygging i digitale 3D verktøy. Underveis bygger jeg også prototyper i korrekt størrelse, for å teste ut dimensjoner, sammenføyninger og materialvalg.
Til slutt blir det endelige produktet overført til arbeidstegninger og bilder av modell eller re- endringer. Til de modellene jeg skal vise på utstillinger, bruker jeg ofte profesjonelle handverkere for å bygge møblene.
Hvis man får et produkt i produksjon, jobber produsentene med å finne fabrikker for trevare, emballasje, skruer, material med mer, både i Norge og resten av verden. Det er en lang prosess fra en ide blir født, til det finnes et ferdig produkt i butikk. Produktutviklingen i samarbeid med produsenter og fabrikker kan ta år. Norge er et lite land og for å lykkes i denne bransjen må man ut i verden for å møte flere produsenter og merkevarer. Utstillinger er en fin og effektiv måte å bygge relasjoner på.
Som designer får jeg royalties på mellom tre og fem % av innkjøpspris (som regel). Det betyr at jeg må designe mange produkt for å kunne leve av dette. Bransjen er tøff, og det er få designere som utelukkende lever av møbeldesign i Norge.
Hva kreves for å kunne jobbe som møbeldesigner?
– Selv har jeg en bachelor i søm og design fra Høgskolen i Oslo og en master i møbeldesign og interiørarkitektur fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen og et halvt år utveksling på Aalto University i Helsingfors. Det er mange veier til å bli møbeldesigner og det er mye overlapping av bakgrunner i yrket. Noen kommer fra kunsthåndverk og går over til design, noen er arkitekter, og andre kommer via møbelsnekkeryrket.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Jeg tror bestemt at må være villig til å ta en risiko. Er du trygghetssøkende så blir dette yrket hardt. Det er få trygge rammer. Samtidig er det viktig å se løsninger, men også være kreativ og ha en viss estetisk sans. Å tåle en trøkk og å bli avvist er en del av jobben. Det er oftest mange nei før du får et ja.
Å være selvdreven, hardtarbeidende og nysgjerrig er nesten et krav for å lykkes.
Hva inspirerer deg?
– Det kan være alt mulig – alt fra en bro i Gudbrandsdalen til en benk i Japan. Jeg får plutselige åpenbaringer, lar meg fascinere av detaljer og har alltid med skisseboken. Jeg blir inspirert av tradisjonell bruk av materialer og teknikker og har latt meg inspirere av hvordan de lager møbler og arkitektur i Japan.
Hva liker du best med å være møbeldesigner?
– Jeg setter utrolig stor pris på friheten til å jobbe når jeg vil. Jeg er privilegert som får reise på møbelmesser rundt om i verden, få jobbe variert og ha dyktige kollegaer.
Hva liker du minst?
– Regnskap.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Noen blir fast ansatt ved et designkontor eller hos en møbelprodusent. De aller fleste starter eget firma og jobber for seg selv. Flere kombinerer yrket med en jobb ved siden av i etableringsfasen. Jeg er også utdannet interiørarkitekt og det er en annen mulighet for meg. Man kan også drive med blant annet utstillingsdesign, undervisning og kurs.
Hva kan man forvente i lønn som møbeldesigner?
– Dette er et vanskelig spørsmål, og alt avhenger helt av hvilken fase du er i. En fast ansatt, nyutdannet møbeldesigner tjener muligens rundt 500 000 kroner i året? For en som driver for seg selv avhenger lønnen av hvor flink, etablert og velrenommert man er og hvor mange produkter man har i produksjon. Mange gjør også interiørdesignoppdrag i tillegg til jobben som møbeldesigner, som gir gode inntekter.
Hvordan er sjansene for å få jobb som møbeldesigner?
– Det finnes ikke mange faste jobber i dette yrket. Det er få møbel-merkevarer i Norge og ikke mange produsenter som ansetter designere. De aller fleste møbeldesignere starter eget firma og jobber for seg selv. Det er ikke et lett yrke, men jobber man hardt, utnytter mulighetene og står på, så kan man nå langt og være sin egen sjef.