Mediegrafiker

For å komme seg inn i bransjen må du være bestemt. Ikke ta nei for et nei og vis frem arbeidet ditt på sosiale medier, sier Mari Hulbækdal.
Portrettbilde av Mari Hulbækdal. Hun har kort brunt hår, lilla genser og flamingo-øredobber.
Mari Hulbækdal, 55 år
Mediegrafiker
07, Oslo
«Min jobb er å produsere og designe materiell på vegne av kunder, som skal enten trykkes eller publiseres på nett.»
― Mari Hulbækdal
Intervju:
Jonina Reynisdottir
Publisert: 22.08.2022
«Min jobb er å produsere og designe materiell på vegne av kunder, som skal enten trykkes eller publiseres på nett.»
― Mari Hulbækdal
«Det er positivt å være kreativ, ha en estetisk sans og være nysgjerrig.»
― Mari Hulbækdal

Hvorfor valgte du å bli mediegrafiker?

– Jeg ville egentlig bli typograf, fordi jeg synes det hørtes gøy ut å jobbe med tekst, og på videregående oppdaget jeg at det var like gøy å jobbe med bilder. Som mediegrafiker jobber man med samspillet mellom tekst og bilder, som vi kaller layout. Det er veldig spennende å se hvor mye flott man kan skape med et tekstdokument og en haug med bilder.

Image
Mari Hulbækdal står foran en vegg med brosjyrer og bøker. Hun har lilla t-skjorte på seg og fargerikt skjørt. I hendene holder hun en gul bok.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Min jobb er å produsere og designe materiell på vegne av kunder, som skal enten trykkes eller publiseres på nett. Jeg jobber aller mest med å lage rapporter. Når jeg lager rapporten så får jeg enten en mal fra kunden eller så lager jeg eller noen av mine kollegaer den. Når malen er klar setter jeg inn tekst, bilder, tabeller og grafer.

Jeg sørger for at tekst og layout har god visuell utforming. Når rapporten er satt sammen så følger jeg opp kunden. Kanskje kunden vil ha noe mer inn i rapporten, for eksempel noen bilder eller illustrasjoner. Da finner jeg bilder i en bildebank, og noen ganger tar jeg egne bilder. Hvis rapporten skal trykkes, sender jeg de ferdige filene til trykkavdelingen vår.

Jeg kommuniserer mye med kundene underveis, de ringer ofte med spørsmål angående bestillingene sine, kanskje de lurer på hvor langt vi er kommet eller om vi kan gjøre noen endringer. De kommer også med nye bestillinger. Noen ganger driver man med et større prosjekt over lengre tid, andre ganger kommer det mange oppdrag samtidig og du må ha mange baller i luften.

Som mediegrafiker må du tilrettelegge for resten av produksjonen, både når det skal trykkes og vises digitalt. Du må velge riktig trykke- og filformat, papir, farger og mer. For eksempel så passer ikke alle skjermfarger på en trykksak, og når man skal lage en bok så må man passe på at margen inn mot ryggen ikke blir for smal. Du må kjenne til de ulike prosessene og innstillingene. 

Hva kreves for å kunne jobbe som mediegrafiker?

– Man tar i utgangspunktet fagbrev som mediegrafiker. For å få det går man medier og kommunikasjon på videregående, og så er man lærling i to år i bedrift. Men det er også mulig å komme inn i yrket via andre designutdannelser.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Det er positivt å være kreativ, ha en estetisk sans og være nysgjerrig. Man må kunne løse problemer, noen gang på kort tid. Plutselig har man fem ting på en gang og da må man skaffe seg oversikt og velge hva man skal prioritere. Man må kunne håndtere stress og å ha mange baller i luften. 

Du passer ikke til å være mediegrafiker hvis du foretrekker å sitte alene på et kontor. Dette er en sosial jobb. Det skjer mye rundt deg. Vi som jobber her sitter i åpent landskap og jobber tverrfaglig. Dessuten har man kontakt med kunder kontinuerlig.

Dysleksi og fargeblindhet kan bli et problem. Man jobber mye med farger og språk. 

Hva liker du best med yrket ditt? 

– Det jeg liker best er at jeg får veldig varierte jobber. Jeg vet ikke hva jeg får fra uke til uke. Kundene kan være alt fra en lastebilorganisasjon til en idealistisk organisasjon. Det jeg lager er også variert, det kan være alt fra en statlig rapport til en reklame. Det er allsidig, noe som er utfordrende og spennende.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Noen ganger kommer det inn hasteoppdrag. Vi lever av at ting skal leveres i tide og at kunden skal bli fornøyd. Da må man stå på. Hvis man ønsker å bli mediegrafiker så må man vite at det til tider kan det være ganske hektisk.

Image
Mari Hulbækdal viser frem en brosjyre.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Som mediegrafiker kan man jobbe i et byrå, på en mediebedrift eller på en kommunikasjonsavdeling i et større selskap. Noen mediegrafikere lager magasiner, andre jobber med animasjon, noen lager informasjonsmateriell og selv lager jeg mye rapporter og bøker. I begynnelsen er man ofte nokså allsidig og gjør mye forskjellig, men med tiden så ender de fleste med å spesialisere seg i noe.

Hva kan man forvente i lønn som mediegrafiker? 

– Det kommer an på bedriften, men snittet har ligget litt under en gjennomsnittslønn.

Hvordan er sjansene for å få jobb som mediegrafiker?

– På 80-tallet var det veldig gode sjanser for å få jobb som mediegrafiker, men markedet har stått litt stille siden det, fordi ting har blitt mer digitale og det er mindre trykk. Det har også blitt utdannet for mange innen design, media og kommunikasjon, så det er flere kvalifiserte som står uten jobb og jobber innen andre yrker. For å komme seg inn i bransjen må du være bestemt. Ikke ta nei for et nei, skaff deg gjerne kontakter og vise frem arbeidet ditt på sosiale medier.

Tilhørende utdanninger

Mediegrafikerfag

Du får opplæring i utvikling, produksjon og distribusjon av medieprodukter i medievirksomheter.

Finn studier