Portrett av Trine Tverbak på kontoret. Hun har langt hår, svart og hvit stripete genser. Sitter foran to dataskjermer.

YrkesintervjuMediedesigner favoritt ikon

Trine har ansvar for å utforme stillingsannonser for bedriftens kunder. – Vi er i stadig dialog med media for å holde oss oppdatert på lesere, tall, effektive annonsepakker og så videre, sier Trine Tverbak.

Trine Tverbak
48 år
Medierådgiver
Jobbnorge, Bodø

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har alltid vært glad i å lese, skrive og tegne, også var jeg nok litt skolelei. Jeg startet på handel- og kontorstudiet, men hoppet over på tegning, form og farge etter det første året. Så ble det utstillingsformgiving. Jeg fant ut at jeg liker veldig godt å jobbe med visuell kommunikasjon og tekst.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Etter en stor kaffekopp starter dagen med å gå igjennom e-post. Både nytt som har kommet inn og svar på kommunikasjon fra dagene før. Er det oppdrag som er godkjent eller på andre måter avklart, må disse effektueres. I mange tilfeller er det tidsfrister å forholde seg til slik at materiell kommer på nett eller trykk til avtalt tid. Det kan være annonser som er ferdig produsert og godkjent som bare skal videreformidles til media, eller det kan være annonser som vi selv skal publisere i ulike nettportaler, som Facebook, LikedIn eller via DSP hvor vi kjøper annonseplasser på børs.

Når disse oppgavene er gjort starter arbeidet med nye ordrer. Noe ganger er kundene veldig klare på hva de ønsker og hvor de vil annonsere, og andre ganger ikke. I alle tilfeller må vi sørge for å veilede kunden og rådgi slik at de når ut til sin målgruppe på en kostnadseffektiv måte. Vi gir råd og veiledning både når det gjelder valg av media og utforming av budskap, alt ut ifra hvem kunden ønsker å nå ut til. Vi er i stadig dialog med media for å holde oss oppdatert på lesere, tall, effektive annonsepakker og så videre.

Hos oss i Jobbnorge produserer vi også materiellet, så vi har en variert arbeidsdag med mange ulike oppgaver, ikke bare medierådgivning – selv om dette er en stor del av jobben. 

0n7a3022.jpg

Medierådgiver Trine Tverbak og tre kollegaer i Jobbnorge ser på en dataskjerm.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Hva som kreves for å få jobb som mediedesigner varierer nok fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, men det vil nok som regel være en fordel å ha utdanning innen media og kommunikasjon, medievitenskap og markedsføring – eller erfaring og interesse for den type arbeid. Selv gikk jeg som nevnt tegning, form og farge og så videre på utstillingsformgiving. Etter det hadde jeg praksisplass i ei annonseavis, hvor det var mer det grafiske som stod i fokus. Så har jeg jo tatt noen kurs opp igjennom årene, både grafiske og mer markedsrett. Dessuten har jeg fått mye god intern opplæring og masse erfaring. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det er en relativt stillesittende kontorjobb hvor man sitter foran pc hele dagen, så plager i nakke rygg eller skuldre kan jo fort bli en utfordring.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Mange dager er ganske like, men likevel er arbeidsoppgavene svært varierte. Vi jobber jo som sagt med litt mer enn bare medierådgivning, og så er vi en liten bedrift hvor alle må være litt potet.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Utfordringen er i all hovedsak tid, som kan gjøre arbeidsdagen noe stressende.

img_5475.jpg

Medierådgiver Trine Tverbak sitter ved datamaskinen og snakker i telefonen
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Denne jobben passer for alle som har interesse for medier og kommunikasjon og som i tillegg har et strukturert hode. Det er mye informasjon å holde styr på og det kan ofte være travle dager med korte tidsfrister – det meste skal helst vært gjort i går. Du må like å snakke med folk og være trygg på det du skal formidle. Gode datakunnskaper er en forutsetning.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er mange muligheter innen fagfeltet: Man kan jobbe i mediebyrå, annonsebyrå, reklamebyrå og lignende. Større virksomheter, både offentlige og private, har gjerne egne mediedesignere eller kommunikasjonsrådgivere.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Lønn kan variere fra 450 000 – 650 000 kroner i året, alt etter kvalifikasjoner og erfaring.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det er kanskje ikke så mange som driver med bare medierådgivning, men feltet medier og kommunikasjon er jo i stor vekst. Samtidig er det populært – men det er mange muligheter for den som er dyktig. 

Tekst:
Isabell Grønnslett
    • Vi gir råd og veiledning både når det gjelder valg av media og utforming av budskap, alt ut ifra hvem kunden ønsker å nå ut til. Vi designer også materiellet.
    • Det vil som regel være en fordel å ha utdanning innen media og kommunikasjon, medievitenskap og markedsføring – eller erfaring og interesse for den type arbeid.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser