Hvorfor valgte du dette yrket?
– Opp gjennom barndommen har jeg alltid vært den som tegnet og laget ting. Det lå i kortene at jeg skulle bli noe kreativt. Valgene var mange og yrkene spente seg fra blomsterdekoratør til interiørdesigner – eller hva skulle jeg egentlig bli? Heldigvis fikk jeg være hos en flink og erfaren grafisk designer under arbeidsuke på ungdomsskolen. Hun ga meg innsyn i sitt yrke og jeg var solgt. Å kunne jobbe med hobbyen min, med design, farger og tegning virket perfekt. Den gangen visste jeg ingenting om at yrket handler om tidsfrister, men til tross for tidvis stress, elsker jeg jobben min.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Alle dager starter med en gjennomgang av e-poster før jeg har morgenmøte sammen med mine ti kollegaer. Vi går gjennom kalender, dagens gjøremål og deadlines. Det kan ofte komme inn en hastejobb, og da må vi gjerne rokere på litt av dagens gjøremål for å få jobben gjort innen kunden trenger den.
I jobben som mediedesigner får jeg mange forskjellige oppgaver. Jeg har mye grafisk ansvar, alt fra innhold til sosiale medier, brosjyrer, profilutvikling og film. Kundene er varierte og jeg får et innsyn i mange bransjer. Jeg jobber blant annet tett med matkjeden Helgø Meny og lager ukentlig annonsemateriell til dem. Ut fra en mal vi har laget tidligere, setter jeg sammen bilder og tekst til matprodukter i annonser både til avis og på nett.
Jeg jobber også en del med video. Det er alt fra å lage storyboard, redigere og sette sammen videoopptakene til et ferdig produkt. Jeg redigerer i Adobepakken som har alt jeg trenger både til bilderedigering, video og grafiske verktøy. Jeg lager også logoer og driver med identitetsbygging. Her må jeg skape en visuell profil som forteller noe både om firmaet og deres verdier.
Jeg gjør ikke alt dette alene, men sitter i et kontorlandskap med blant annet prosjektledere som holder i trådene. På huset har jeg flere kollegaer med god grafisk kompetanse, andre er spesialister på sosiale medier, foto og webutvikling. På de aller fleste jobbene er det en prosjektleder og en designer.
Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?
– Selv tok jeg Vg1 og Vg2 Medier og kommunikasjon og Vg3 Mediedesign. Jeg fikk læreplass i reklamebyrået jeg nå jobber i, og tok svennebrev i mediegrafikerfaget. For meg var lærlingtiden flott med mange utfordringer og en bratt læringskurve.
Hvem passer ikke dette yrket for?
– Jobben er veldig stillesittende. Er du veldig rastløs så er nok ikke dette rett type yrke. Sitter du feil kan du få vondt både her og der. Dette er en jobb hvor du må være selvstendig, men også kunne jobbe godt i team. Du bør være nøye og detaljorientert. Ingen skrivefeil kan passere meg og sånn er det!
Hva liker du best med yrket ditt?
– Jeg liker å skape ting, å se at kunden er fornøyd og at jeg kan vise frem arbeidet vårt med stolthet, da blir jeg veldig glad. Jeg er opptatt av design og farger, og dette er like mye en hobby som en jobb.
Hva liker du minst med yrket ditt?
– Det er mange tidsfrister og til tider kan tempoet bli litt for heseblesende.
Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?
– Kunst og håndverk bør være et av favorittfagene på skolen. Du må like å utfolde deg kreativt, finne på nye ideer og å leke med fager og former. Du bør være nysgjerrig, ha god digital forståelse og følge med på nye trender. Det er viktig å følge med i tiden siden det er lett å bli utdatert.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Du kan jobbe som frilanser. Eller du kan jobbe i store bedrifter, med reklame, både eksternt og in-house. Du kan jobbe i firmaer som for eksempel Finn.no eller IKEA, eller du kan jobbe med tv og film, utvikle grafisk markedsmateriell, annonsering, nettsideutvikling og innhold til sosiale medier. Det er virkelig mange muligheter!
Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?
– Lønnen varierer et sted mellom 450 000 til omtrent 650 000 kroner i året, alt etter kvalifikasjoner, erfaring og lokasjon. Oslobyråer har gjerne et høyere lønnsnivå enn andre steder i landet.
Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?
– Jeg tror det er smart å ha en ekstra god kompetanse innen et spesifikt område, men det er også veldig lurt å kunne flere ting som film, foto, sosiale medier og tekst. Dette gir deg større jobbmuligheter. En stor fordel er selvsagt å være dedikert, stilsikker og brenne for design. Et kontaktnett kan hjelpe deg godt på veien.
I jobben som mediedesigner får jeg mange forskjellige oppgaver. Jeg har mye grafisk ansvar, alt fra innhold til sosiale medier, brosjyrer, profilutvikling og film.
Jeg er opptatt av design og farger, og dette er like mye en hobby som en jobb for meg.