Matros

– Matrosen er på mange måter båtens vaktmester, og jeg kan gjøre alt fra å kjøre kran, delta i fortøyningsoperasjoner, til å stå utkikk i styrehuset, forteller Hedda Othilie.
Dame med lysegrønn t-skjorte og lyst hår i hestehale står i en gang med glassvegger på en flyplass
Hedda Othilie Hildre, 21 år
Lettmatros
Sølvtrans, Ålesund
«Jeg har alltid trivdes med fysisk arbeid og friluftsliv, og det å være på havet har føltes naturlig for meg.»
― Hedda Othilie Hildre
Tekst og foto:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 29.08.2025
«Jeg har alltid trivdes med fysisk arbeid og friluftsliv, og det å være på havet har føltes naturlig for meg.»
― Hedda Othilie Hildre
«Matrosen er på mange måter båtens vaktmester.»
― Hedda Othilie Hildre

Hvorfor valgte du å bli matros? 

­– Jeg har på en måte fått sjømannsyrket inn med morsmelka – begge foreldrene mine har jobbet på sjøen, så jeg har vokst opp med det rundt meg. Jeg har alltid trivdes med fysisk arbeid og friluftsliv, og det å være på havet har føltes naturlig for meg. 

Jeg tok fiske og fangst-utdanning og fikk fagbrev som fisker, men fant fort ut at veien til å bli matros også var åpen for meg. Det var derfor en kombinasjon av interesse, tilfeldigheter og familie som gjorde at jeg valgte denne retningen. Andre motivasjonsfaktorer var skiftordningen som gir mulighet for mye sammenhengende fri, og selvsagt lønn.

Image
Dame med svarte klær og gul vest, oransje hjelm med hørselsvern og oransje hansker. Hun står på dekket på en lastebåt.
Foto: Privat

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Jeg jobber på brønnbåt, som frakter levende laks. 

Arbeidsdagen varierer litt etter hva båten skal, men ofte handler det om lasting og lossing av fisken, og at alt skal gå rolig og skånsomt for seg. Fisken lastes direkte opp fra merdene i havet. Vi bruker store slanger festet til båten som lager vakuum og suger fisken om bord. Når vi laster må vi ofte hjelpe til med å dra kulerekka som legger seg under noten i merden, slik at all fisken blir skubbet frem. 

Når vi ikke laster eller losser, går mye tid til vedlikehold og vasking, både innvendig og utvendig. Det kan være alt fra høytrykksspyling til maling og rustfjerning. Når jeg er på jobb på båten, har jeg på meg hjelm, vernesko, kjeledress og hansker. Ved vasking og høytrykksspyling trenger vi oljehyre (regnklær), hansker, vernebriller, støvler og hørselvern. 

Matrosen er på mange måter båtens vaktmester, og jeg kan gjøre alt fra å kjøre kran, delta i fortøyningsoperasjoner, til å stå utkikk i styrehuset. I tillegg passer jeg på søppelhåndtering, gangveisvakt og andre praktiske oppgaver. 

En viktig del av arbeidet er også sjøsikring – det vil si å sikre alt løst utstyr slik at det ikke utgjør en fare under sjøgang. Det er avgjørende for både sikkerheten til mannskapet og for å unngå skader på utstyr og last.

Jeg jobber skift – åtte timer på, fire av, fire timer på, åtte av – døgnet rundt i en hel måned. Det kan være tøft, men det gjør også at jeg får lange friperioder. Jeg jobber i fire uker og har fire uker fri.

Vi jobber alltid i team, og samarbeid er helt avgjørende for at alt skal gå trygt og effektivt. Målet vårt på arbeidsplassen er først og fremst å ta vare på fisken, sikre trygg transport og holde båten i god stand. 

Hva kreves for å kunne jobbe som matros? 

– Vanligvis tar du utdanning som matros ved å gå vg1 teknologi- og industrifag eller elektro og datateknologi, og deretter vg2 maritime fag. Etter to år skole reiser du ut to år som lærling og tar fagbrev

Jeg gikk en litt annen vei: Jeg startet på vg1 naturbruk blå og vg2 fiske og fangst, og så var jeg lærling på fiskebåt i to år. Da fikk jeg fagbrev som fisker. Nå seiler jeg som lettmatros og samler fartstid, slik at jeg kan ta ferdighetssertifikat og fagbrev som matros også. Det viser at det finnes flere veier inn i yrket.

Du må ha god helse, godkjent helseattest, med blant annet dokumentert godt fargesyn, hørsel og normal BMI. 

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Yrket passer best for de som liker praktisk og fysisk arbeid, og som tåler å være lenge hjemmefra. Du må være sosial, ha gode samarbeidsevner og like å jobbe tett sammen med andre over tid. Du bør også takle tøffe værforhold, mørke, kulde og sjøgang, for det hører med i jobben.

Hvis du ikke liker fysisk arbeid, blir fort sjøsyk eller hvis du ikke tåler å være borte fra familie og venner i lange perioder, så passer dette yrket dårlig. 

Det krever også en viss disiplin og evne til å jobbe skift døgnet rundt, noe som ikke alle trives med.

Hva liker du best med å være matros? 

– Jeg liker aller best at arbeidet er variert, og at jeg får mange fine naturopplevelser på sjøen. Det gir en spesiell frihetsfølelse å være ute på havet.

Jeg liker også skiftordningen – det å kunne jobbe intenst en periode og så ha lange friperioder er en stor fordel for meg. Samholdet om bord er også noe jeg setter pris på; vi blir nesten som en liten familie.

Hva liker du minst? 

– Det jeg liker minst er vasking – det blir mye av det, både inne og ute. Det kan føles ensformig til tider, men det er en del av jobben som må gjøres for å holde båten i god stand.

Image
Dame med oransje regnjakke og gul regnbukse vasker og rengjør dekk og utstyr på en båt
Foto: Privat

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Som matros har du mange muligheter. Du kan jobbe på forskjellige typer fartøy, for eksempel fiske- og fangstfartøy, brønnbåt, cruiseskip, lokalferge og hurtigbåt, offshorefartøy, lastefartøy og kystvakta. 

Du kan jobbe både i Norge og internasjonalt, og i praksis over hele verden. 

Hva kan man forvente i lønn som matros?

– Lønna varierer litt etter hvilket fartøy du jobber på og hvilken tariff du følger. På brønnbåt starter lønna på rundt 60 000 kroner i måneden. Det gir en årslønn på omtrent 720 000 kroner før skatt.

Hvordan er sjansene for å få jobb som matros?

– Sjansene for å få jobb er veldig gode, fordi det er stor mangel på sjøfolk i dag. Mange rederier sliter med å rekruttere, og behovet gjelder både nå og framover. Så lenge du har fagbrev og fartstid, er mulighetene mange. Det gjør yrket ganske trygt å satse på.

Tilhørende utdanninger

Matrosfaget

Du får for operativ drift, laste- og lossearbeid og vedlikehold på skip og flytende installasjoner.

Finn studier