Matros

– Ingen dager er like på en hurtigbåt langs norskekysten, forteller Torje.
En ung mann med matrosstriper på skuldrene smiler til kamera.
Torje Mathisen Seljeseth, 23 år
Matros
MS Frøya, Norled i Bergen
«Er du glad i å småprate, er en jobb på hurtigbåt helt perfekt.»
― Torje Mathisen Seljeseth
Intervju:
Bente Delmas
Publisert: 24.10.2023
«Er du glad i å småprate, er en jobb på hurtigbåt helt perfekt.»
― Torje Mathisen Seljeseth
«De som ikke er sjøsterke kan også bli matroser. Selv begynte jeg på en ferge i Sognefjorden og der var det ingen bølger.»
― Torje Mathisen Seljeseth

Hvorfor valgte du å bli matros?

– Jeg vokste opp med hav og sjø på en gård i Sunnfjord. Faren min var kaptein på hurtigbåt, og jeg har alltid visst at jeg skulle jobbe på båt. Foreldrene mine forteller at jeg som treåring visste at jeg skulle bli akkurat som pappa. På sikt er det muligheter for å bli kaptein, men inntil da trives jeg godt med matrosjobben.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– På en vanlig dag møter jeg opp klokken sju, drikker en kopp kaffe og sjekker deretter at vi har alt vi trenger om bord på MS Frøya. MS Frøya er en hurtigbåt av katamaran-typen som går i daglig rute mellom Bergen og Selje. Når passasjerene kommer om bord selger jeg billetter til de som ikke allerede har kjøpt på nett, hjelper med bagasje og assisterer de som trenger en ekstra hånd. Klokken åtte forlater vi Bergen og da har jeg tid til å spise frokost.

Ruten Bergen-Selje -Bergen tar til sammen tretten timer når det ikke er forsinkelser, så det er lange arbeidsdager. Jeg jobber i en turnus som er én uke på jobb og to uker fri. Det trives jeg veldig godt med, og kan ikke tenke meg noe annet.

Det er mange stopp langs strekningen, og underveis er jeg for det meste på broa. Jeg er enten på det vi kaller utkikk, som innebærer å se etter småbåter og annet i sjøen. Jeg står også til rors og styrer båten på en kurs som kapteinen eller styrmann har gitt meg. Når vi nærmer oss kai, er jeg nede på dekk. Jeg fortøyer båten, legger ut landgangen og tar imot nye passasjerer. Når vi går fra kai, selger jeg billetter i billettluken.

Jeg har ansvar for renhold underveis, blant annet på toalettene. Når det er dårlig vær må jeg dessverre vaske spy. Jeg har også ulike vedlikeholdsoppgaver som å smøre gangvei og sjekke sikkerhetsutstyr. Sikkerheten er vår høyeste prioritet. Skjer det noe som krever evakuering, er oppgaven min at passasjerene får på seg vester og kommer seg i flåtene. Fram til nå har jeg ikke vært med på noen type ulykke, men vi er forberedt.

Rutinene er ganske like hele dagen, men arbeidsdagen er likevel varierte. Jeg møter nye situasjoner og passasjerer som trenger hjelp, og været kan være elendig eller strålende. Jeg må få lov å bruke klisjeen om at ingen dager er like på en hurtigbåt langs norskekysten. De reisende er ofte gjengangere, men i sommerhalvåret er det mange turister.

Hva kreves for å kunne jobbe som matros?

– Jeg tok videregående med TIP (Nå teknologi- og industrifag) og maritime fag på skoleskipet Gann. Jeg søkte lærlingplass og tok etter hvert fagbrev som matros. I dag er det oftest de yngre som tar fagbrev. Skal jeg bli som faren min, må jeg gå fag- eller høgskole, ta styrmannseksamen, og med erfaring bli kaptein.

Man må ha helseattest fra sjømannslege, og man kan blant annet ikke være fargeblind

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Det er en fordel å tåle røff sjø, da norskekysten er skikkelig utsatt. Men, de som ikke er sjøsterke kan også bli matroser. Selv begynte jeg på en ferge i Sognefjorden, og der var det ingen bølger.

Min type jobb passer fint for de som er glad i passasjerhåndtering. For meg var det et trekkplaster å jobbe med mennesker og ikke på en ferge hvor biler og last var hovedoppgaven. Er du glad i å småprate, er en jobb på hurtigbåt helt perfekt. Man må også like fysisk arbeid, vedlikeholdsoppgaver som maling og rengjøring, og å håndtere last. Alle jobber turnus, så man må tåle å være hjemmefra i perioder.

Hva liker du best med å være matros?

– Jeg liker turnusen min. Det er store muligheter for å ta ekstravakter og tjene litt mer. Selv fyller jeg fritiden med å hjelpe til på en gård, og bor ved fantastiske fjell som jeg elsker å vandre rundt i.

Hva liker du minst?

– Jeg syntes det er tungt å stå tidlig opp.

Forsinkelser og kanselleringer er også trist. Når jeg må si til passasjerene at turen er kansellert, da har jeg en fryktelig kjip jobb.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er et stort mangfold av båter og forskjellige typer jobber, turnuser og farvann. På ferger stuer matrosen biler og last, på hurtigbåt er passasjerhåndtering en stor oppgave. Det er mange muligheter offshore, både på borre -og supplybåt. Det er smart å velge båt ut ifra egne interesser og ønsker for turnus.

Hva kan man forvente i lønn som matros?

– Man tjener cirka 500 000 kroner i året og det er store muligheter til å tjene mer. Ekstravakter, overtid, kveld og natt gir bedre lønn.

Hvordan er sjansene for å få jobb som matros?

– Norge er et land med mange ferger og hurtigbåter, og jeg tror mulighetene er relativt gode. Før i tida kunne man reise som matros på de syv hav. Den epoken er over. I dag er det oftest kun offiserene som er norske i utenlandstrafikken.

Tilhørende utdanninger

Matrosfag

Du får for operativ drift, laste- og lossearbeid og vedlikehold på skip og flytende installasjoner.

Finn studier