Markedsføringskonsulent Nils Heldal.

YrkesintervjuMarkedsføringskonsulent favoritt ikon

Nils Heldal jobber lange og hektiske dager i reklamebransjen. Han trives med mye kundekontakt, og med å skape sin egen hverdag.

Nils Heldal
51 år
Markedsføringskonsulent
Bennett Reklamebyrå AS, Trondheim

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg er utdannet journalist og jobbet i kommunikasjonsbransjen i ti år. Deretter åpnet det seg en mulighet til å begynne i reklamebransjen. At folk har forskjellige bakgrunner i dette yrket tror jeg er vanlig, og jeg tror det er bra. Evnen til å forstå hva kunden trenger tror jeg ikke man lærer på skolen. Den kommer med erfaring.

dsc_0097.jpg

Markedsføringskonsulent Nils Heldal sitter foran pcen på kontoret.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Den er aldri lik, og det er heldigvis veldig få møter. Jeg jobber i et reklamebyrå som tar oppdrag for kunder. Vi følger opp mange forskjellige kunder hele tiden. I dag har jeg for eksempel vært hos en sportsklubb for å sjekke en medieanalyse. Jeg har også kartlagt medieoppslag om tre ulike byggherrer det siste året. I tillegg har jeg prøvd å sette meg inn i membranfiltrering av vann. Det må jeg gjøre fordi jeg skal jobbe med en kunde som trenger en stor duk som kan tåle både vær og vind. Videre har jeg hatt kontakt med en gammel kunde som trengte noen bilder. Det er altså hele tiden kundeoppfølging vi driver med. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Man må klare å jobbe med fire-fem ting samtidig og holde hodet kaldt. Man må kunne multitaske og tenke strategisk, men man bør også ha noe i bunnen, en utdanning og erfaring. Det er mange innganger inn i yrket, men det er veldig vanskelig å begynne fra scratch som markedsføringskonsulent. Man burde ha en del år på baken og erfaringer fra andre områder før man går inn i denne jobben. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Folk som blir stresset av uforutsigbarhet. I dette yrket vet man aldri hvor man står om tre måneder, og man må jobbe beinhardt for å alltid ha kunder. I perioder kan man jobbe 18-timers dager for at det skal gå rundt, mens det til gjengjeld blir korte dager andre ganger. Dersom man trenger forutsigbarhet, og ikke har mulighet til å jobbe lange dager innimellom burde man ikke bli markedsføringskonsulent.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Kundekontakt. Det er veldig mye arbeid med kundene på det personlige nivå. Det er også veldig gøy når man kan løse en kommunikasjonskonflikt på en helt annen måte enn man hadde tenkt. Jeg liker veldig godt å finne kreative løsninger på problemer! 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Av og til når man skal sende faktura til kunden, ser man at man har jobbet mange flere timer enn det man på forhånd ble enige om. Slike timer kan man dessverre ikke kreve betalt for, og det er veldig kjedelig. 

dsc_0072.jpg

Markedsføringskonsulent Nils Heldal foran kunst som dekorerer kontoret til Bennet Reklamebyrå AS.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– Jeg vil anbefale å bli markedsføringskonsulent til folk som er så opptatt av jobb at de drømmer om jobben om natta! 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Man kan være art director, man kan drive med tekst, data, ja, det er veldig mye forskjellig. Det koker i dag ned til art director, tekst og de som driver mediebyrå.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det tror jeg er veldig sprikende. En skikkelig god konsulent kan nok tjene inn rundt en million på et år. Alt avhenger av hvor mye man jobber og hvilke kunder man har. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Som regel har man en portefølje, og man har lyst til å jobbe med spesifikke merkevarer. Da kan man gå til en arbeidsplass og søke om jobb der, men det er sjeldent en stillingsutlysning, det er aldri noen som forteller deg hva du skal gjøre. Det er viktig å ha en ide om hva man vil, man må ville skape jobben sin selv. Man kan kanskje få noen kunder til å begynne med, men resten må man hente inn selv. Hvis man ikke har den driven til å hele tiden jobbe for kundene sine går det ikke. 

 

Tekst: Live Skartveit

    • Man må kunne multitaske og tenke strategisk, men man bør også ha noe i bunnen, en utdanning og erfaring.
    • Det er veldig mye arbeid med kundene på det personlige nivå.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser