Markedsfører

– Hvis du er kreativ, liker å tenke analytisk, og ønsker å finne svaret bak svaret, kan dette yrket passe deg godt, sier Peter.
En mann i svart genser og briller. Han er på et kontor.
Peter Jørstad, 29 år
Markedsføringskonsulent/digital markedsfører
Mystore.no, Tromsø
«Det er stadig endringer i samfunnet. Digitalisering pågår kontinuerlig, og den påvirker vanene våre, atferden vår, og hvordan vi er mottakelige for informasjon. »
― Peter Jørstad
Tekst og foto:
Sylwia Sørensen
Publisert: 09.02.2023
«Det er stadig endringer i samfunnet. Digitalisering pågår kontinuerlig, og den påvirker vanene våre, atferden vår, og hvordan vi er mottakelige for informasjon. »
― Peter Jørstad
«Det beste er når forslag man kommer med blir utført, og det fungerer og gir kunder gevinst og positive resultater.»
― Peter Jørstad

Hvorfor valgte du å bli markedsfører?

– Jeg jobbet noen år etter videregående, men jeg var veldig klar over at jeg skulle ta videreutdanning. Jeg leste om forskjellige skoler og studier, og fant studiet PR og markedskommunikasjon. Studiet handler mye om hvordan bedrifter prater til alle interessenter, både mot andre bedrifter og ned til kundenivå. Det som trigget meg spesielt, var at man måtte finne svaret bak svaret. Det betyr at det ikke er nok å bare vite hva som fungerer for en bedrift, men hvorfor det fungerer. På den måten kan man gjenskape det, fornye det og forbedre det. 

Etter hvert fant jeg punktene som trakk i meg mest, og det var de som omhandlet markedsføring. Det handlet om evnen til å kunne tenke analytisk, og å se i dataene hva svaret er. Slik kan man finne bedre løsninger. I markedsføring kan kreativitet og logikk i samsvar skape resultater. 

Image
En mann i svart genser og briller filmes av en kvinnelig kollega. De er innendørs.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Her i Mystore har vi vår egen plattform for nettbutikker, og teamet mitt hjelper dem spesifikt med markedsføring. Det er viktig for oss at alle har anledning til å lykkes på nett. Dette innebærer for eksempel at de dukker opp i søkeresultater på Google, Bing og andre søkemotorer. Derfor går det mye tid på kunder, oppfølging og kommunikasjon med dem. Man har alltid kampanjer gående, saker gående og utfordringer som man prøver å løse. 

Det er mye teamarbeid. Noen fra teamet jobber på et kontor i Lillesand, og noen i Tromsø. Men dette er ingen begrensning. Vi møtes på Teams, jobber godt sammen på kryss og tvers, og deler kompetanse og erfaring. Vi løfter opp spørsmål, og har diskusjoner rundt saker som kan være vanskelig å løse. Som regel er det ikke bare én løsning, men flere. Jeg synes det er godt å jobbe i et team, spesielt på grunn av den faglige utviklingen som skjer på teamnivå.

I denne jobben hjelper det helt klart å ha interesse for faget. Det er stadig endringer i samfunnet. Digitalisering pågår kontinuerlig, og den påvirker vanene våre, atferden vår, og hvordan vi er mottakelige for informasjon. De største annonsekanalene er gigantiske aktører, som kontinuerlig legger til nye egenskaper og muligheter for annonsering. Før pandemien ville ingen ha tenkt på TikTok som en av de største aktørene for annonsering, men det har endret seg. 

Det hjelper å holde seg oppdatert på hva som skjer. Våre kunder kommer til oss med spørsmål når de lurer på noe angående annonsering. Man må være forberedt når man går i kundemøter og samtaler. Når man jobber med markedsføring, ønsker man å teste ut alle muligheter og å prøve forskjellige vinklinger og teknikker. Vi jobber mye med å finne løsninger for alle på plattformen vår. Blant annet lager vi «fredagstipset». Det er et ukentlig innlegg som legges ut på sosiale medier, og som inneholder tips om ny funksjonalitet i nettbutikken.

Hva kreves for å kunne jobbe som markedsfører?

– Jeg synes at det hjelper å ha relevant utdanning. Gjennom utdanningen lærer man seg teorier og teknikker som kan brukes for å finne frem til de riktige spørsmålene. Et problem kan gi flere utfordringer og flere problemstillinger. Teknikker for hvordan man jobber seg frem til å finne de riktige tiltakene mot en spesifikk situasjon, har jeg funnet veldig nyttig. Jeg merket selv at det var veldig bra å ha utdanningen i baklomma da jeg kom til Mystore. Jeg kunne gjøre den praktiske jobben, kombinert med teorien som jeg allerede hadde lært. 

Det finnes absolutt gode muligheter for å få en solid bakgrunn før man går inn i arbeidslivet. Det finnes mange gode markedsføringsutdanninger i Norge. Det tilbys generelle studier på høgskoler, og enkelte utdanninger går mer spesifikt mot sosiale medier eller digital markedsføring.

I tillegg finnes det mange gode kurs og sertifiseringer på nett, blant annet opplæring innen spesifikke programmer, verktøy og felt. Jeg opplevde at de var kjempenyttige da jeg tok min utdannelse. Jeg kunne spe på og få inspirasjon fra dem. Som student skriver man lange oppgaver om effekter av sosiale medier eller effekter av digital annonsering. Jeg synes at det å ha inngående kunnskap om hvilke muligheter som finnes, og hvordan man praktisk jobber med det, er kjemperelevant og positivt.

Er man interessert i faget, kreativ, og har evnen til å være analytisk, kan man komme langt med bare det. Utdanning er ikke absolutt nødvendig, men jeg anbefaler å studere. Jo mer kompetanse man kan ta med seg inn i arbeidsmarkedet, jo bedre.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Hvis du er kreativ, liker å tenke analytisk, og ønsker å finne svaret bak svaret, så kan dette yrket passe deg godt. Du bør være nysgjerrig og ha et ønske om å undersøke hvorfor vi responderer på noe, hvorfor andre ting går rett forbi oss uten å fange oppmerksomheten vår, og hvilke veier og retninger vi kan ta for å lykkes best mulig. Det finnes ikke et riktig svar, det varierer fra bedrift til bedrift. Det som fungerer for en dyrebutikk trenger ikke å fungere for en interiørbutikk, men samtidig har de også noe til felles. 

Jeg har daglig kontakt med kundene og brukere av plattformen. Derfor er det superviktig å like å kommunisere med kunder, være litt utadvendt og å tørre å by på seg selv. Man bør også tørre å ha meninger og kunne gi begrunnelse for de valgene man tar angående annonsering. Det skjer at kunder stiller spørsmål om hvorfor vi løser en problemstilling på en måte. I en sånn situasjon er det viktig å ha noe å vise til. Det kan være å presentere data, eller en teori om hvorfor man tenker at det vil fungere. Jo tryggere man blir på den jobben som man gjør, jo lettere blir det å kommunisere med kunder. 

Hvis man er litt innadvendt, og synes at det er vanskelig å snakke i forsamlinger og kommunisere med potensielle kunder, kan dette oppleves som utfordrende.

Hva liker du best med å være markedsfører?

– Det beste er når forslag man kommer med blir utført, og det fungerer og gir kunder gevinst og positive resultater. Det er viktig for meg å ha god kundedialog, og å ha «stamkunder» som man stadig prater med. Jeg utfordrer dem, og ikke minst blir jeg utfordret av dem. Jeg synes at det er skikkelig givende å være med på hele reisen med kunden, fra en idé til evaluering. Først ser vi på løsninger på kryss og tvers av plattformer, og snakker om hvordan vi kan øke resultater. Vi implementer dem, og evaluerer etter hvert. Det liker jeg veldig godt.

Hva liker du minst?

– Det er veldig typisk at i enkelte tilfeller når ting går bra, så hører man ikke så mye fra kunden. Men når ting går dårlig, så får man beskjed om at ikke alle piler peker oppover. Det er selvfølgelig litt kjedelig, men det er også en del av spillet og yrket. Man lever på gode resultater, og ønsker å oppnå dem kontinuerlig. Hvis det ikke går bra, går det like hardt inn på meg som på en kunde.

Image
En mann i svart genser og briller står foran en pc-skjerm. Han er innendørs.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er mye man kan jobbe med. Man kan drive med markedsføring, kommunikasjon eller jobbe på annonseplattformer. Man kan jobbe på administrativt nivå, eller ta steget videre og bli markedssjef, kommunikasjonssjef osv. 

Det er mange aktører i markedet som har spesifikke behov. Det ønskes bistand til annonsering på søkemotorer, med sosiale medier, eller optimalisering av egen nettside. Derfor kan du starte fra en kompetanse, mestre den, og utvikle deg videre. Hvis man etter hvert kombinerer flere kompetanser, står man veldig sterkt.

Hva tjener en markedsfører?

– Etter min erfaring starter lønna en plass mellom 400 000 og 500 000 kr. i året. Den varierer med erfaring, kompetanse og utdanningsnivå. Det er selvfølgelig muligheter til å øke ut ifra det.

Hvordan er sjansene for å få jobb som markedsfører?

– Det er behov i markedet for markedsførere, så jeg tror at det er ganske greit å få seg jobb. I tillegg trenger man ikke flytte til hovedstaden for å kunne jobbe med markedsføring. Pandemien endret grenser mellom hvor kontoret starter og stopper. Det ble plutselig utvidet fra et bygg, til et kontinent. Vi i teamet vårt har kollegaer som sitter i Lillesand, og vi møtes flere ganger i uka via digitale møter. Det at man ikke er så avhengig av geografisk lokasjon for å få stilling lenger, er en kjempefordel.

Tilhørende utdanninger

Markedsføring

Markedsføring handler om å få en målgruppe til å kjøpe, eller bruke et produkt eller en tjeneste.

Finn studier
Kommunikasjon og markedsføring

Du lærer om strategisk kommunikasjon og markedsføring i digitale og tradisjonelle kanaler, og hvordan du kan bygge sterke merkevarer gjennom kreativt innhold og målrettet formidling

Finn studier
Grafisk design

Du lærer om design, illustrasjon, webdesign, foto, animasjon – og mye mer.

Finn studier
Kommunikasjon og medievitenskap

Utdanningene gir teoretisk og praktisk kunnskap innen ulike sider ved formidling, tekst og kommunikasjon.

Finn studier