Maritim elektriker

– Du er med på alt, og jobber fra toppen til bunnen av riggen, noe som er ganske unikt, sier Geir Idar Eggesbø.
Skipselektriker Geir Idar Eggesbø avbildet på riggen der han jobber. Han er iført arbeidsklær.
Geir Idar Eggesbø, 35 år
Maritim elektriker
Seadrill Crew AS
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Det som gjør jobben som maritim elektriker spesiell, er at det ikke er noen andre plasser i elektrikeryrket der du er innom alle disipliner.»
― Geir Idar Eggesbø
Tekst og foto:
Elin Tollevik Garvik
Publisert: 18.12.2020
«Det som gjør jobben som maritim elektriker spesiell, er at det ikke er noen andre plasser i elektrikeryrket der du er innom alle disipliner.»
― Geir Idar Eggesbø
«Siden mye av jobben er feilsøking må du ha et hode som forstår systemene du jobber med, og ha lett for å sette deg inn i hvordan ting fungerer.»
― Geir Idar Eggesbø

Hvorfor valgte du dette yrket?

– For meg startet det med en sommerjobb. I 13-årsalderen var jeg med faren min på jobb, der de foredler laks til omega 3. Det var veldig interessant å se prosessen og automatikken, og alt det som skjedde av seg selv.

Jeg er vokst opp i et samfunn på Sunnmøre der verftet har vært viktig, og jeg syntes at de som jobbet som elektrikere hadde den kjekkeste jobben der. Jeg tenkte også at det var fremtidsrettet, for mer og mer blir elektrisk.

At jeg havnet på sjøen som skipselektriker var egentlig tilfeldig. Da jeg skulle ut i lære som elektriker var det nedgangstider, og det var vanskelig å få læreplass. Dermed gikk jeg videre på skole og ble skipselektriker. 

Image

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber på en flytende borerigg og er 14 dager ute, før det er 28 dager fri. Jeg går 12 timers skift og jobber halve turen natt, og halve turen dag. På en rigg er det 24 timers drift, og det er aldri pause.

Jeg starter med å få en beskrivelse fra han som har hatt skiftet før meg. Jeg får vite hva som har skjedd i løpet av de siste 12 timene, og vurderer ut fra det hva jeg skal gjøre på mitt skift. Kanskje skal jeg fortsette en feilsøking som er startet av det andre skiftet, eller så fortsetter jeg med forebyggende vedlikehold.

Vi har et vedlikeholdssystem der alt som skal gjøres av faste oppgaver ligger inne. Det er for eksempel et gitt antall røykdetektorer og gassdetektorer om bord, og disse skal testes med faste mellomrom. Vi kan se hva som skal skiftes av utstyr og deler i vedlikeholdsprogrammet, og får en oversikt over når det skal gjøres.

Mye av arbeidsdagen blir egentlig avgjort av andre. Hvis det er noe som er ødelagt, må det fikses før jeg gjør vedlikehold. Hvis det er tid til det, så forbedrer vi det som er ødelagt. Det er ikke alltid vi har tid til å forandre så mye, og det viktigste er å få det til å fungere, selv om jeg liker best å sette det i bedre stand enn det var.

Du vet aldri hva som skjer i løpet av skiftet ditt, og siden vi er ute på havet er det viktig å ha tilgang til deler og utstyr. Vi har nesten dobbelt opp av alt utstyr om bord, og det er kun de største tingene vi ikke har to av.

Vi gjør også litt verkstedarbeid, hvis det for eksempel er et sveiseapparat som ikke virker, så fikser vi det. Det er sjelden vi får ting fra land, vi fikser det meste på stedet.

Det som gjør jobben som maritim elektriker spesiell, er at det ikke er noen andre plasser i elektrikeryrket der du er innom alle disipliner. Jeg jobber med alt fra høyspentanlegg og helt ned til å lodde komponentet på printkort. Det bor folk om bord, så det er de samme tingene her ute som i et hus. Vi har ventilasjon, lys og varmestyring, og så er det alt som skjer med maskin og boring. Det er pumper som skal fungere og mye automatikk. Alt om bord er automatisert, fra toalettsystem til boresystemer.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Det er noen år siden jeg utdannet meg, og tok grunnkurs elektro, vg1 elektro og vg2 skipselektro, som det het den gang. Jeg hadde 18 måneder læretid, nå er det vel 24 måneder.

Jeg var heldig med læreplassen min, og fikk være med på å både bygge, bygge om, og drifte båter. Jeg fikk derfor prøve alle sider av yrket.

For å beholde sertifikatene våre, må vi har vært ute på sjøen i minst ett år, av de siste fem årene. Det er også et krav om to helseattester, en for båt og en for rigg. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Hvis ikke du er i en viss fysisk form så passer nok ikke dette yrket. Det er to år mellom hver helseattest, og du må ha en BMI som er innafor, eller en fysisk tilstand som tilsier at du er egnet. Enkelte steder må du være røykdykker, og da må du bestå en test for det. Som elektriker må du ha et godt fargesyn, og jeg husker at vi ble testet første dag på skolen 

Du må trives med å være borte i perioder, så dette er ikke en jobb for dem som vil ha middag hjemme hver dag. 

90 % av jobben jeg gjør er feilsøking, og det er viktig å ha systemforståelse for å finne ut hva som må gjøres. Du er som oftest alene, og har egentlig bare maskinisten, som jobber mer med drift og det mekaniske, å lene deg på. Det er en jobb som krever at du er selvstendig og i stand til å ta ansvar, og som passer dårlig hvis du ikke takler det.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Du er med på alt, og jobber fra toppen til bunnen av riggen, noe som er ganske unikt. Det blir det samme om du er på båt også. Ssom maritim elektriker er du med overalt, og det gjør jobben veldig spennende. 

Jeg synes også det er en viss frihet i at når jeg er på jobb, så vet jeg hvor jeg skal være og stresser ikke med å komme meg hjem. slik de gjerne gjør på land. Du har kaffepause, lunsj og fritid med kollegaer du trives med, og det blir sånn at de om bord er din andre familie. 

Alt etter hvor du jobber som maritim elektriker, så er det mulig å se verden. Det finnes jobber som kan ta deg ut i verden hvis du ønsker det.

Når du først er hjemme har du fri og kan gjøre hva du vil. Som pappa får jeg spørsmål om hvordan jeg orker å reise fra ungene, men når jeg først er hjemme har jeg jo veldig mye tid med dem. Jeg har kan følge de i barnehagen, der datteren min har korte dager. Det er lite stress og mye overskudd, for du er 100 prosent hjemme når du først er der. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er alltid et press om å holde oppetid på riggen, for det er kostbart når det stopper opp. Det er ikke alltid du får tilfredsstillelsen av å sette noe tilbake i bedre stand enn det var. Det viktigste er at det fikses fort. Resultatet blir jo bra, men ikke alltid bedre enn det var, sånn jeg egentlig kunne tenke meg, for yrkesstoltheten sin del. 

Når du jobber ute går du også glipp av en del. Du er der kanskje ikke når faren din feirer 50-årsdag eller når ungene har bursdag, og du er stort sett borte annenhver jul. Jeg ville ikke jobbet annerledes, men det er klart det ikke er kjekt å gå glipp av viktige ting hjemme.

Image

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

– Du må ha et kaldt hode, og takle et visst press. Det får store økonomiske konsekvenser om det er noe som er nede. Pengene begynner fort å renne ut, og du må klare å prioritere sikkerhet først, også når det er et press for å få ting i gang igjen. 

Siden mye av jobben er feilsøking, må du ha et hode som forstår systemene du jobber med, og ha lett for å sette deg inn i hvordan ting fungerer. Du må kunne lese tegninger og følge linjer i systemer som er lagt opp. Hvis du ikke har tegningsgrunnlag er det viktig at du er i stand til å forstå og finne ut av ting. Har du teknisk innsikt så er det en god start i denne jobben.

Du står litt alene som maritim elektriker, og du må være typen som trives med det ansvaret. 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

– Du kan jobbe offshore, på flyterigg og plattform. Du kan jobbe på alle type båter, fra cruiseskip og passasjerferger til fiskebåter, lasteskip og offshorebåter. Du kan også jobbe som elektriker på land, både i industri og med privatboliger.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Alt etter hvilken ende av tariffen du ligger på, tjener du mellom 50–70 000 kroner i måneden. Du tjener ganske bra, og får betalt for erfaring. Jeg tror at uansett hvem du spør, så er det å ha såpass mye fritid noe av det som er mest verdifullt.

Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket? 

– Det vil være et stort behov for elektrikere fremover, tror jeg. Det er mer og mer som blir styrt av elektriske komponenter, det går fra mekanisk styring til elektrisk.

Når du er skipselektriker så må du være forberedt på å konkurrere med hele verden, litt avhengig av hvor mye det åpnes opp for å bruke arbeidstakere fra andre land. 

Tilhørende utdanninger

Maritim elektrikerfag

Du lærer å installere og vedlikeholde elektriske, elektroniske og digitale systemer for skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. En maritim elektriker skal også kunne jobbe innenfor industri, helsevesen, næringsvirksomhet og boliger.

Finn studier