Mathias Halvorsen er elektriker om bord på en cruiseferge.

YrkesintervjuMaritim elektriker favoritt ikon

Mathias Halvorsen har ansvar for at hovedmotorene på Color Fantasy fungerer.

Mathias Halvorsen
26 år
Maritim elektriker/skipselektriker
Color Fantasy, Color Line, Oslo

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har alltid vært interessert i teknikk og elektro. Jeg koblet TV-antenner som tiåring. I arbeidsuka på ungdomsskolen var jeg utplassert i en installasjonsbedrift og fikk blod på tann. Egentlig var planen å jobbe på land, men jeg hadde en kamerat som var matros og lærling på båt. Han fortalte hvordan det var å være på sjøen, og jeg bestemte meg for å søke læreplass som skipselektriker. Jeg har ikke saltvann i blodet og er første sjømann i familien.

img_1498.jpg

Mathias Halvorsen i kontrollrommet på Color Fantasy.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg seiler mellom Oslo og Kiel i Tyskland på en av Color Lines cruiseferger. Jeg jobber to uker på og to uker av. Hele båten er mitt arbeidsområde, og jeg jobber med høyspent og lavspent. Det gjør dagene varierte og jeg er borti veldig mye forskjellig innen elektrofaget. En dag er oppvaskmaskinen ødelagt, andre dager er det radaren. Dagene om bord har tolv timers økter og skjer det noe må alle trå til. 

Å være skipselektriker betyr en del rutinearbeid med kontroll av utstyr. Overfarten til Kiel tar 19 timer, men timene på land er de mest hektiske. Jeg har ansvar for de elektriske systemene på hovedmotorene. De driver båten framover og dermed kan de kun jobbes med når vi ligger til land.

Jeg jobber under en sjefelektriker sammen med tre elektrikere og to lærlinger. Om bord på en båt som denne er det mange yrker, og vi er avhengige av hverandres kompetanse. Mitt viktigste verktøy er et multimeter som måler strøm, spenning og motstand. Når for eksempel ventilasjonsanlegget viser feil, bruker jeg multimeteret og den erfaringen jeg har for å finne feilen. Når feilen er funnet fikser jeg den. 

Sikkerheten om bord er viktig og vi har ofte øvelser. Vi har livbåtsøvelse til kai i Kiel med full evakuering eller søk etter savnet person. På internøvelser øver jeg for eksempel på brann sammen med mitt tekniske lag.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Jeg tok elektro og el-energi på videregående. Så søkte jeg meg til Maritimt Kompetansesenter hvor jeg gikk et år på skole, etterfulgt av to år lærlingtid på et skip. Deretter tok jeg toårig teknisk fagskole. Jeg fikk økonomisk skolestøtte av Color Line. Jeg har nå offisersstatus om bord.

Dette er den vanligste utdanningen til en skipselektriker. Fagskoleutdanning er ikke et krav, men du stiller sterkere med den.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det passer ikke for de veldig hjemmekjære. Er du avhengig av å komme hjem klokken fire så har du det vondt to uker til sjøs. Er du ikke god på samarbeid, prosedyrer og på å innordne deg, så er ikke dette en egnet jobb.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg holder meg faglig oppdatert og det er viktig for meg. Det skjer mye innen elektro. Det morsomme med å jobbe på en båt er at det alltid er nye jobber å strekke seg etter. Kollegaene min blir nesten en ekstra familie, og vi lærer mye av hverandre.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Når noe skjer hjemme og jeg må reise på jobb i to uker.

img_1482.jpg

Mathias Halvorsen bruker et multimeter for å sjekke strømmen.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Du må være interessert i et bredt elektrofelt og ikke bare låse deg til én ting. Du må trives med intense arbeidsperioder etterfulgt av lange friperioder. Du bør være løsningsorientert og ha et bevisst forhold til sikkerhet. Det er strenge retningslinjer om bord. Du kommer langt med å være praktisk anlagt.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Du kan jobbe på olje- og gassinstallasjoner. Jeg kan jobbe som elektriker på land, med landbasert installasjon til bolig og industri. Som skipselektriker er du ettertraktet, du kan litt om alt og har en bred kompetanse. Du kan jobbe på alle typer båter på de syv hav. 

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Begynnerlønnen er 600 000 kroner i året med alle tillegg inkludert.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg tror du finner jobb hvis du står på og er flink. Flere og flere båter drives på strøm. Den nye båten til Color Line er en hybrid. Jeg starter å jobbe på den straks den er ferdigstilt neste sommer. Det er en ny mulighet og veldig spennende. Nettopp derfor har jeg stor tro på framtiden som skipselektriker.

 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas

    • Du må trives med intense arbeidsperioder etterfulgt av lange friperioder.
    • Hele båten er mitt arbeidsområde, og jeg jobber med høyspent og lavspent. 
    • Fagskoleutdanning er ikke et krav, men du stiller sterkere med den.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser