Lufthavnbetjent

Glenn Olsen fikk endelig realisert guttedrømmen om å jobbe som lufthavnsbetjent.
Portrettfoto av Lufthavnbetjent Glenn Olsen med orange arbeidsvest på
Glenn Olsen, 35 år
Lufthavnbetjent
Avinor, Ålesund
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Det er like strenge krav til å bli lufthavnbetjent som det er for å jobbe som røykdykker.»
― Glenn Olsen
Tekst og foto:
Jonina Reynisdottir
Publisert: 10.03.2021
«Det er like strenge krav til å bli lufthavnbetjent som det er for å jobbe som røykdykker.»
― Glenn Olsen
«Jeg vil anbefale denne jobben til de som liker å utfordre seg selv og være litt frempå. »
― Glenn Olsen

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg opprinnelig fra Vigra, og jeg har alltid vært veldig tiltrukket av flyplassen. Den er veldig sentral og viktig for oss som kommer derfra. Det har alltid vært en drøm å skulle bli lufthavnbetjent. Når jeg var 22 år og nyutdannet som bilmekaniker, så søkte jeg på stillingen som lufthavnbetjent på flyplassen. Jeg fikk jobben, men endte opp med å takke nei. Jeg turte ikke å gå fra å være nyutdanna til å bli lufthavnbetjent. Det har jeg angret mye på i ettertid.

Jeg begynte å jobbe som bilmekaniker, og gjorde det i mange år. Jeg glemte likevel aldri drømmen om å bli lufthavnbetjent, og følte etterhvert på at det var nå eller aldri. For ett år siden søkte jeg på stillingen for tredje gang, og fikk jobben. Å jobbe som lufthavnbetjent er alt jeg forventet, og mere til.

Image

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Du vet egentlig ikke helt hvordan dagen kommer til å bli før den har startet. Når jeg kjører på jobb, så har jeg ingen anelse hva jeg skal gjøre. Jeg kan jobbe både morgen, kveld, natt og helg. Arbeidsoppgavene vil variere fra person til person. Lufthavnen vektlegger å ansette folk som har fagbrev som elektriker, rørlegger, bilmekaniker eller noe annet som kan være relevant. Grunnen til at det er slik, er at flyplassen ønsker et internt team som kan vedlikeholde flyplassen selv, uten særlig mye hjelp fra eksterne firmaer.

Siden jeg er bilmekaniker, så gjør jeg mye reparasjon, kontroll og vedlikehold av kjøretøy og utstyr. Med kjøretøy mener jeg arbeidsplassens personbiler, lastebiler, trucker, hjullastere, båter, traktor, brøytebiler og egentlig alt som ruller og går. Hvis du har elektriker- eller rørleggerbakgrunn, så har du andre arbeidsoppgaver enn det jeg har.

Som lufthavnbetjent må du også brøyte bort snø fra flyplassen, rykke ut hvis uhell skulle skje og sikre ferdsel på flyplassen. Man blir flyplassens førstelinje på å utføre plass-, brann- og redningstjenester. For å utføre dette har vi masse utstyr, som brannbil, redningsbårer og annet viktig redningsutstyr.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Det er ingen formell utdannelse for å bli lufthavnbetjent, men det er ønskelig med fagbrev som elektriker, rørlegger eller bil- eller lastebilmekaniker. Det finnes også andre fagbrev man kan ha, som flyplassen synes er aktuelle. 

Man må også ha ulike sikkerhets- og førstehjelpskurs.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Det er like strenge krav til å bli lufthavnbetjent som det er for å jobbe i brannvesenet som røykdykker. Man må ta tester for å sjekke helsen; noen tester blir vi varslet om når er, mens andre kan skje når som helst. I teorien kunne de ha kommet akkurat nå og sagt jeg skulle bli testet.

Helt konkret må du være i god form, fordi dette er en fysisk krevende jobb. Dessuten må man ha godt syn og god hørsel.

Hva liker du best med yrket?

– Jeg liker variasjonen mellom å jobbe med kjøretøy, sikre flyplassen og vedlikeholde utstyr. Det er også et godt samarbeid mellom de ulike yrkesgruppene. Det er spennende å få jobbe med elektrikere og rørleggere, og lære av de.

Hva liker du minst med yrket?

– Akkurat nå er det faktisk ikke noe som jeg ikke liker med denne jobben. Jeg synes det er kjempekjekt!

Image

Hva slags type folk vil du du anbefale denne jobben for?

– Mennesker som liker å utfordre seg selv og være litt frempå, de som synes det er kjekt med nye ting. Man bør også være allsidig. Hvis man er elektriker, skal man ikke bare gjøre elektrikerarbeid. Man kan også lære fra andre kolleger, og utfordre seg selv.

Hvilken andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Du kan bli utrykningsleder, altså den personen som kjører utrykningsbilen og gir ordre, for eksempel til andre som er i brannbilen. Når du blir utrykningsleder, så blir du også noe som heter brøyteleder, og det er den personen som bestemmer hva brøytemannskapet skal gjøre til enhver tid. Da blir man egentlig sjefen over de andre lufthavnsbetjentene.

Når man er lufthavnbetjent har man også sertifikat på lastebil og vogntog, så man har mulighet til å gå videre med det. Man kan også bli maskinfører, fordi man kjører hjullaster.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Grunnlønnen er 505 000 kroner. Du får også tillegg hvis du jobber kveld, helg, natt eller overtid. Med turnustillegget kan du tjene opptil hundre tusen kroner pluss i overtid.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen yrket?

– Er du flink og villig til å vente litt kan du få jobb, men jeg vil tro at det er mange om beinet. Den beste muligheten til å få jobb er når andre går av med pensjon. Det er slik jeg fikk jobben. Har du først fått jobb som lufthavnbetjent, så blir du ofte lenge i jobben.