Henning Andresen er los på Hvasser losstasjon.

YrkesintervjuLos favoritt ikon

– Allerede som liten gutt tenkte jeg at jeg hadde lyst til å jobbe på båt. Og sånn ble det!, sier Henning Andresen.

Henning Andresen
40 år
Los
Kystverket, Oslo.

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg vokste opp i Tønsberg og var veldig glad i å seile. Allerede som liten gutt tenkte jeg at jeg hadde lyst til å jobbe på båt. Og sånn ble det! Belønningen er å være sjømann, se familien min hver dag og i tillegg ha en utfordrende jobb.

20180618_195901.jpg

 Henning Andresen på broen i et svensk skip i Oslofjorden.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber på Hvasser losstasjon i Vestfold. Oppgaven min er først og fremst å navigere skip trygt til bestemmelsesstedet og være rådgiver for kapteinen. Jeg får varsel om oppdraget to timer i forkant og fraktes ut til skipet i en losbåt. Der klatrer jeg om bord via en losleider. Det er en taustige som henger langs skipssiden. På broen møtes jeg av kapteinen og vi går gjennom planen for seilasen og tekniske data på skipet. Jeg bidrar med lokal kunnskap om farvannet vi skal seile gjennom og om havnen vi skal til. I tillegg til å kjenne alle skjær og andre farer, inkluderer det oppdatert informasjon om vær, strømforhold og annen trafikk.

Min jobb er å assistere kapteinen når vi legger til kai. Det er en artig del av jobben og ofte dagens høydepunkt. Jeg setter pris på at jeg kan være om bord på mange forskjellige typer skip. Det kan være cruiseskip, containerskip, bilbåter og tankbåter for å nevne noen.

Jeg jobber turnus. Det vil si en eller to uker på vakt. Deretter har jeg like lenge eller lengre fri. På jobb er jeg tilgjengelig 24 timer i døgnet, men jobber maks 12 timer pr. dag. Noen ganger jobber jeg om dagen og andre om natten. Vanligvis er jeg på ett eller to oppdrag pr. døgn.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Det finnes ingen snarveier til yrket. Det formelle kravet for å bli losaspirant er å ha utdanning for å kunne bli sjøkaptein. Det betyr enten teknisk fagskole, maritim høyskole eller Sjøkrigsskolen. Du må minimum ha jobbet syv år på båt, men i praksis har de fleste jobbet mer enn ti år når de blir tatt opp. Perioden som losaspirant varer i syv måneder. Da følger du erfarne loser på jobben, pugger og studerer kart og går på kurs. Etter en teoretisk og praktisk prøve blir du statslos i et begrenset område, samtidig som du fortsetter opplæringsløpet som totalt strekker seg over tre til fem år. Du begynner med å lose små skip og båtstørrelsen øker i takt med din erfaring. 

Selv gikk jeg på Befalsskolen for marinen og gikk deretter Sjøkrigsskolen. Fra skolebenken dykket jeg ned i en ubåt i fire år og var så åtte år på kongeskipet. Jeg ble tatt opp som losaspirant da jeg var 35. Nå er jeg 40 år, og om en uke skal jeg ha utsjekk på de største cruiseskipene. Da er jeg ferdig med alle utsjekker, men det er alltid noe nytt å lære både gjennom kurs, egne erfaringer og ved å snakke med kapteiner og kolleger. Det er et langt løp. Kollegaene mine har bakgrunn fra forskjellige skoler og skipstyper. Det gjør at vi kan dra nytte av hverandres erfaringer.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Trives du ikke i eget selskap og ikke er god på å samarbeide med alle typer mennesker, er los-yrket uaktuelt. De som er avhengig av fast døgnrytme vil ha problemer med å jobbe dag og natt om hverandre. Det kreves stor grad av fleksibilitet. Høres det skummelt ut å klatre opp en losleider i storm og mørke, er kanskje ikke losyrket noe for deg. 

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg synes at kystnavigasjon og manøvrering er det beste ved å jobbe på båt. Når jeg kan gjøre det på mange forskjellige skip og i tillegg ta del i familielivet hjemme, så blir det en perfekt kombinasjon for meg. Jeg jobbet lenge i marinen, både på ubåt og på kongeskipet. Det har vært mange fine år, men nå har jeg jobben som jeg trives aller best med, los i Oslofjorden. I marinen ville jeg før eller senere havnet på kontor og jeg vil jobbe på sjøen. Å være los er for meg toppen av karrieren.

 Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det kan være krevende å stadig bytte døgnrytme.

20180618_1829080.jpg

 Henning Andresen klatrer om bord i en båt.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Du bør være selvstendig, trygg på egne avgjørelser og kunne samarbeide med nye mennesker hver dag. Å ha en sympatisk autoritet, er en kjempefordel. Du bør også være diplomatisk og ha god vurderingsevne. På noen båter har mannskapet vært om bord i mange måneder. De har ikke det samme forholdet til tid som du har, og det kan kreve både tålmodighet og klare formuleringer. 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– De fleste som blir los fortsetter med det til de går av med pensjon. Det finnes andre muligheter både i Kystverket og utenfor med mer administrative oppgaver. Alternativt kan man gå tilbake til jobben som kaptein eller styrmann.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Grunnlønn pluss faste tillegg er omtrent 620 000 kroner årlig. I tillegg er det variable tillegg på rundt 100 000 kroner som avhenger av aktiviteten.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Kystverket er Norges eneste los-arbeidsgiver. Det tas vanligvis opp 10 til 15 losaspiranter i året. Det er veldig mange søkere, men Norge har totalt 18 losstasjoner langs kysten og alle vil en eller annen gang gå av med pensjon. Mitt råd er å bruke tiden godt og bygge opp erfaring. Når du først har kommet gjennom nåløyet har du en trygg jobb. 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas

    • Å være los er for meg toppen av karrieren.
    • Du begynner med å lose små skip og båtstørrelsen øker i takt med din erfaring. 

Yrkesbeskrivelser