Kystskipper

Hvorfor valgte du å bli kystskipper?
– Jeg begynte som yrkesdykker i et annet firma, som hadde to båter med krav om D5-sertifikat. De manglet skippere og spurte om jeg kunne være interessert i å ta kursingen som trengtes. Det var ganske tilfeldig, men jeg trives veldig godt med denne jobben.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Vi begynner klokken 07.00, da møtes vi nede rundt kaffebordet og snakker om dagens plan. Arbeidsdagen kan by på mange ulike oppgaver, alt fra fortøyning og dykking til styring av ROV og sjøtransport.
Vi driver med mye forskjellig, men mine hovedoppgaver er å styre, fortøye og posisjonere båten riktig. Som skipper har jeg ansvar for hele oppdraget frem til båten er fortøyd. En dykkerleder kan ta over i selve arbeidsfasen, men det er jeg som sørger for at båten er i riktig posisjon og flyttes trygt fra A til B. I tillegg har jeg ansvar for vedlikehold og kontroller i samarbeid med eksterne aktører.
På vårt neste oppdrag skal vi seile fra Bergen opp til Hammerfest for å bistå under en strandryddingssaksjon. Kunden har leid båten vår i sju uker, og det er et veldig givende oppdrag. I tillegg er kystseilas en veldig fin måte å oppleve Norge på. Turen kommer til å ta cirka fem dager, og jeg har tolv timer hvile i døgnet.
Jeg har jobbet turnus i rundt sju år, og trives veldig godt med det. Man er på jobb i tre uker, og når man har fri, da har man helt fri. Det gir stor frihet og fleksibilitet, og jeg anbefaler det veldig.
Hva kreves for å kunne jobbe som kystskipper?
– Jeg tok D5-sertifikatet på omtrent halvannet år. I tillegg må man dokumentere fartstid etter gjennomført kursing. D5 gjelder båter opptil 500 bruttotonn. Utdanningen inkluderer blant annet sikkerhetsopplæring, medisinsk behandling og navigasjonssimulering.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Du må være en ledertype som klarer å holde hodet kaldt og ta raske avgjørelser. Det kan eksempelvis kreve en del av deg når det oppstår ubehagelige situasjoner med vær og vind. Noen liker å ta ansvar, andre ikke – jeg trives godt med det, fordi jeg får gjennomføre oppdrag på en måte jeg mener er trygg og effektiv.
Dette er noe man blir god på med øvelse. Med nok erfaring tror jeg hvem som helst klarer å legge til kai med denne båten. Det handler litt om muskelminne, etter du har gjort det en stund sitter arbeidsoppgavene i fingrene.
Det er kanskje en fordel å ha erfaring fra småbåter i oppveksten eller på fritiden, og å ha kjennskap til hvordan sjøen beveger seg. Jeg kommer fra en øy og har drevet mye med fritidsfiske, så kanskje jeg har litt maritimt blod i årene.
Hva liker du best med å være kystskipper?
– Det må være samholdet med de andre om bord. Vi er en god gjeng som løser oppgaver sammen, og det gir mye mestring. Gi oss en utfordring, så fikser vi det.
Siden jeg startet som dykker, liker jeg godt oppdrag der jeg får kombinere fortøyningsarbeid og dykking. Jeg gjør fortsatt mellom 50 og 70 dykk i året, så det er veldig varierte dager.
Hva liker du minst?
– Jeg er deleier i firmaet, så det blir en del kontorarbeid. Mye av hviletiden om kveldene går til fakturering og administrasjon. Det er medaljens bakside, men det må til for at hjulene skal gå rundt.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Du kan bli styrmann hvis du bygger videre og tar D4-sertifikatet. Vil du enda høyere opp, må du ta en bachelorgrad, for eksempel i nautikk.
Vi driver mest med anleggsarbeid, men det finnes mange muligheter også innen oppdrettsnæringen og fraktebåter. Det finnes dessuten noen rene dykkerbåter.
Hva tjener man som kystskipper?
– Lønnen følger tariffavtaler. Med min ansiennitet har jeg rundt 65 000 i måneden, som tilsvarer cirka 800 000 i året.
Det er også en del overtidsjobbing dersom man ønsker det. I begynnelsen av karrieren var det noe jeg gjorde ofte, men jeg verdsetter fritiden min mer nå. Det er godt betalt med overtid, men ikke noe man burde belage seg på.
Hvordan er sjansene for å få jobb som kystskipper
– Det er absolutt gode muligheter for å få jobb som kystskipper – også her hos oss.
Det er også et stort marked for å drive frilans med D5-papirer. Det lyses jevnlig ut prosjektstillinger på diverse seilas rundt om i landet.
Tilhørende utdanninger
Dekk- og maskinoffiser
Du lærer blant annet å styre skip, håndtere last, ta vare på maskiner og utstyr om bord, samt hvordan du leder mannskapet og sørger for sikkerheten til alle på skipet.
Finn studierMaritime navigasjonsfag
Du lærer om navigasjon, maritim kommunikasjon, skipssystemer, skipsadministrasjon og ledelse.
Finn studier