Hvorfor valgte du dette yrket?

– Selve yrkesvalget mitt var ikke skrevet i stein og har blitt til av en kombinasjon av skapertrang og mange tilfeldigheter. En veldig kreativ mor og mormor lærte meg at det å lage ting selv var naturlig og gøy. Jeg valgte mote og design, med teater som valgfag, på folkehøyskole. På en utdanningsmesse fikk jeg vite at det fantes en kostymeskole i England. Det virket spennende, og med en portefølje med det jeg hadde laget og et personlig intervju, kom jeg inn på et bachelorløp i Bournemouth. Det ble naturlig å bygge på med en master. Den tok jeg i USA og det ble min vei inn i teaterkostymer.

Image
Eva Hodnefjell med en morsom dukke til en oppsetning.
Lenke
Privat bilde
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– For tiden jobber vi med kostymer til oppsetning av "Erasmus Montanus" som har premiere i mai. Jeg valgte en bred type kostymeutdanning og jobber ikke utelukkende som syerske, men også som påkleder og koordinator. På systuen jobber vi ofte med flere produksjoner på en gang og vi begynner som regel noen måneder før premieren. Vi lager kostymer og tilbehør til skuespillere i tett samarbeid mellom designer og tilskjærer.

Kostymene må sys på en måte som gjør at de enkelt kan tilpasses nye skuespillere. Noen kostymer kjøpes i butikk, andre tar det måneder å produsere. I "Erasmus Montanus" for eksempel er vi så heldige å få produsere historiske kostymer fra slutten av 1700-tallet. Andre ganger kjøper vi nytt eller bruker det vi har på lager. Et teater har oftest masse gamle kostymer som kan justeres og få nytt liv. Da er hovedoppgaven til en syer å tilpasse og sy om eksisterende plagg. Det synes jeg kan være like spennende som å lage kostymer fra bunnen av.   

Alle på teateret jobber sammen for et godt resultat og stemningen før en premiere er til å ta og føle på. Det uforutsette skjer alltid av en besynderlig grunn rett i forkant av premieren. Etter premieren roer det seg ned litt, men da er allerede nye premierer i sikte. Jeg synes det er en fin blanding å kunne kombinere flere roller, både systue og påkleder. Rett ved scenen ser jeg hvordan kostymene blir håndtert både på scenen og ved kostymebytting. Det er nyttig kunnskap for oss som jobber med kostymer.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

I Norge er det vanligste løpet Vg1 design og håndverk, Vg2 design og tekstil, og to år som lærling. Jeg tok tegning, form og farge, en bachelor på Arts Institute of Bournemouth og en master i USA, Fine Arts med søkelys på teater og kostyme ved University of Kentucky.

Min kombinasjon er ikke så vanlig i Norge og det var litt tilfeldig at jeg tok dette løpet. Det fine er at jeg i løpet av utdanning og med erfaring kan jobbe både som kostymesyer, koordinator og som påkleder. Det gir en bred innsikt i kostymer og teater.

En interesse for søm og motehistorie er en stor fordel. Det kreves også en god del pågangsmot og egeninnsats for å kunne jobbe med dette yrket. VI er mange om beinet til relativt få faste jobber. 

Hvem passer ikke dette yrket for?

Hvis du ikke liker tidsfrister eller at ting blir forandret i siste liten, er ikke dette noe for deg. I verste fall kan man risikere at det en har jobbet med i ukevis kan bli kuttet fra produksjonen. Det er også et yrke med belastninger for nakke, armer og skuldre. Kostymene kan være tunge og det er lurt å trene for å forhindre skader. Å kunne disponere tiden godt for å møte tidsfrister er noe som kreves. Men det læres underveis i utdanningen. 

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg liker å jobbe kreativt sammen med andre mot et felles mål. Jeg synes det er spesielt spennende med samarbeidet mellom systue og designer.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Noen ganger hadde det vært kjekt å få bruke skikkelig lang tid på en produksjon og ha tid til å ta dypdykk inn i håndverksteknikker. Tempoet kan være høyt med tidsfrister, lange dager og det er ikke noe kjære mor. Vi må være ferdige til fristen. Jeg vet at det ikke nytter å stresse og forsøker å holde hodet kaldt. Det kan være mye kvelds -og helgearbeid hvis du er involvert i det som skjer på scenen.

Image
Scenebilde fra Bømlo Teater og oppsetningen I slik en natt, mange mannlige skuespiullere med skjegg og antrekk fra vikingtiden.
Lenke
Privat bilde
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

Du må like å jobbe med mennesker, og det er selvsagt fint om du bidrar til å skape en god stemning. Det er presisjonsarbeid, og du bør like å jobbe med detaljer og se løsninger på utfordringer underveis i produksjonen. 

Jeg har selv bodd mange steder for å kunne jobbe, og har erfart at på mindre plasser fikk jeg større ansvar. Det er spennende å jobbe på mindre teater. Der blir man utfordret til å vokse fort. Å være flink til å bygge nettverk er kjempeviktig, det er ofte via bekjente man får oppdrag.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Du kan jobbe som syerske på opera, ballett og teater. Og med reklame, tv og film. Det er mange sesongbaserte jobber om sommeren med diverse spel og oppføringer over hele landet.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Et sted mellom 400 000 og 450 000 kroner i året med fagbrev.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Det kan være vanskelig å finne fast jobb. De fleste er vikarer noen år. Nettverksbygging som lærling er viktig fordi man ofte blir anbefalt via andre. Å være flyttbar gjør det enklere og jeg har selv flyttet til jobbene flere ganger. 

Tekst:
Bente Haraldstad Delmas
Det er spennende å jobbe på mindre teater. Der blir man utfordret til å vokse fort.
Å være flink til å bygge nettverk er kjempeviktig, det er ofte via bekjente man får oppdrag.
Et teater har oftest masse gamle kostymer som kan justeres og få nytt liv.