Konduktør

Fredrik Torp ville ha en jobb der han kunne være i bevegelse. – Som konduktør går jeg tusenvis av skritt hver dag, og treffer masse hyggelige folk.
Portrett av konduktør Fredrik Torp iført konduktøruniformen, med mørk blazer, hvit skjorte og grønt slips.
Fredrik Torp, 40 år
Konduktør
Vy Oslo S
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Sikkerheten til passasjerene er det absolutt viktigste og derfor bør du være årvåken.»
― Fredrik Torp
Publisert: 25.06.2021
«Sikkerheten til passasjerene er det absolutt viktigste og derfor bør du være årvåken.»
― Fredrik Torp
«Jeg skal jobbe i hele natt, og etter det har jeg to dager fri. Det er minimum elleve timer hvile etter hver vakt.»
― Fredrik Torp

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg hadde flere andre jobber før jeg valgte å bli konduktør. Jeg prøvde meg på kontor, men det ble for stillesittende. Jeg ville være i bevegelse og jobbe med folk, og valgte derfor å prøve meg som konduktør.

Nå er jeg i mitt sjette år i Vy, og har funnet en jobb som passer meg godt. Jeg går tusenvis av skritt hver dag og treffer masse hyggelige mennesker.

Image
Arbeidsplassen til konduktør Fredrik Torp
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber til alle døgnets tider, og dagene kan være lange og korte. Jeg har et fast område som er alt rundt Oslo S. I går var jeg for eksempel i Rakkestad og i natt skal jeg til Lillehammer og tilbake.

Turnusen er på seks uker, og jeg har fire overnattinger i perioden. Jeg tropper opp på Oslo S, tjue minutter før toget går og setter meg inn hvilke ruter jeg skal ha i løpet av dagen. Så sjekker jeg at jeg har det jeg trenger av utstyr, som signalutstyr og salgsutstyr til billetter.

Før jeg tar over et tog, har jeg en konferanse med avtroppende konduktør, hvor blant annet togets tilstand blir tatt opp. Jeg står på perrongen og passer på at alt går pent for seg med av- og påstigning. Jeg kontrollerer signaler til toget, og med flagg, lykt eller togradio gir jeg signal "avgang" til lokfører. Om bord i toget går jeg tilsyn, kontrollerer og selger billetter om bord. Jeg tar spesielt hensyn til for eksempel eldre, rullestolbrukere og familier med små barn.

Jeg samarbeider med lokfører og eventuelle andre konduktører. Det gjelder spesielt hvis toget har to togsett som er koplet sammen. Når toget er underveis gjør jeg ting som å rydde, fylle på rekvisita, svare på spørsmål, sjekke billetter og gå tilsyn. På lokaltog, for eksempel fra Oslo til Ski, stopper toget hvert annet minutt og da er det mye av- og påstigning.

Hvis det skjer noe, er sikkerheten til passasjerene det viktigste. Ved problemer med signalanlegget, er fokuset å informere og hjelpe passasjerene. Ved eventuell innstilling, må vi hjelpe passasjerene til andre transportalternativer.

Jeg skal jobbe i hele natt, og etter det har jeg to dager fri. Det er minimum elleve timer hvile etter hver vakt.

Jeg er også det vi kaller en yrkesveileder, som betyr at ved perioder med mange nyansatte, har jeg med meg aspiranter under opplæring.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Du må ha fullført videregående for å søke på konduktørutdanning. Det er en 18 ukers langt kurs. Du søker når det legges ut konduktørjobber. 

Den teoretiske delen av utdanningen foregår ved Kompetansesenteret i Drammen. Cirka halvparten av kurset er teori og resten av utdanningen er med en yrkesveileder på tog.

Personlig egnethet er viktig, men det er rom for mange forskjellige personligheter. Fellestrekket for alle ansatte er at de er serviceinnstilt og har et blikk for detaljer.

 Hvem passer ikke dette yrket for?

– Er du ikke glad i være bevegelse, så passer ikke dette yrket. Slitasjeskader kan bli verre i en sånn jobb og du må være i grei fysisk form.

En gang iblant oppstår det stressituasjoner, og det må du kunne håndtere. De som vil ha en normal arbeidstid, passer det ikke for.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg liker best å jobbe med mennesker. Dagene og arbeidstidene er varierte, og det er fint. Jeg er veldig "på" på jobb når jeg er på toget, men tar ikke med jobben hjem. Og for meg fungerer det fint å jobbe turnus, selv med tre barn.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Selv om turnus er en fin ordning som gir mye fleksibilitet, så er det også det jeg liker minst ved yrket. Det innebærer at jeg ikke nødvendigvis kan ha en normal døgnrytme til enhver tid, samt det at jeg ikke alltid kan være med på alt og går glipp av feiringer.

Image
Vy appen forenkler konduktør jobben.
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Dem som vil ha en variert arbeidsdag, fine kollegaer og en god og trygg arbeidsplass. Å være presis er viktig. Toget skal være i rute, og å forsove seg er ikke heldig.

Andre ting jeg vet blir verdsatt er å være serviceinnstilt, ha evnen til å håndtere stress, være løsningsorientert og flink til å samarbeide. Sikkerheten til passasjerene er det absolutt viktigste og derfor bør du være årvåken.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er mange forskjellige utdanninger og erfaringer i Vy. Du kan jobbe administrativt, bli leder, bli togkontroller og noen velger å ta mer utdanning for å bli lokførere. Det er jobber i hele landet, også i andre togfirmaer.

Med erfaring innen service og sikkerhet er det også muligheter i andre bransjer.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Grunnlønnen som nyutdannet er cirka 425 000 kroner i året. Samt at man får tillegg for kvelds og helgejobbing, og overtidsbetaling. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Sjansene gode så lenge du oppfyller kriteriene. Vi søker etter folk ved behov, sånn omtrent en til to ganger i året.